Ik heb een veulen, van bijna 7 maanden oud. Zijn pleegvader is zn allesje. Toen hij net bij me was, stond hij alleen met deze ruin. Dat was gelijk prima. Inmiddels hebben we er 2 merries bij gezet. Ook dat gaat prima. Tot nu toe namen de eigenaren van zn pleegvader hem ook mee naar stal als ze gingen rijden, zodat hij niet alleen op de wei bleef. We willen nu dit gaan afbouwen, zodat ze niet meer met mijn veulen hoeven te slepen telkens, aangezien hij niet meer alleen achter blijft. Nu hebben we dus geprobeerd om zn pleegpapa eruit te halen, maar hij raakt best ff in paniek als die eruit gehaald word. Ik ben er telkens bij gaan staan om hem tegen te houden, want hij maakt aanstalte om door de draden te gaan. Pas als pleegpapa uit het zicht was, kon ik ook de wei uit. Dan staat bij wel redelijk rustig, maar ik ben bang als zn pleegpapa 1 keer hinnekt, hij er naartoe wil en door de draden gaat, of wanneer ze er weer aan komen met pleegpapa en hij hem ziet. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken, hebben jullie adviezen?
petraaken
Neem aan dat er stroom op de draden staat? Zo ja, dan even gemeen hou hem er tegen aan zodat die weet, dat wanneer je er tegen loopt, dat het zeer doet. Vaak houden ze dan wel afstand hoor. Hij heeft wel genoeg te eten en die andere merries lopen er gewoon bij? Het zal even tijd nodig hebben, maar hij zal het echt moeten leren. En andersom, hoe reageert hij als hij eruit gehaald word? Gaat die makelijk mee of is dat ook lastig
Toevallig terwijl we bezig waren met zn pleegvader eruit te halen, raakte hij de draden, dus hij was gelijk gewaarschuwd. Hij ging gelijk midden in de wei staan idd... Hij heeft een goed weiland, dus eten zat en idd de merries lopen er gewoon bij. Als ik hem eruit haal is er niks in de hand, hij vind het prima. Ook alleen op stal achterblijven is geen probleem. Ben zo bang dat hij zich verwond of zo als hij door de draden gaat.... daarom durf ik het ook niet zomaar te laten gebeuren.
marleen_usar
Geplaatst: 17-09-14 06:59
Heb je draad of band ?
Chezshir77
Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-14 11:25
dik draad twee lagen vanwege een shet die erbij loopt
Als hij al een schok gevoeld heeft is hij gewaarschuwd en hij weet dat de juiste reactie achteruit is. Meeste paarden zijn zo slim om dan wel respect voor het draad te hebben. Niet te bang, laat hem maar gewoon naar de draden gaan. Het is waarschijnlijk niet dat hij door de draden wil gaan, maar hij heeft een conflict in zijn hoofd want hij wil erlangs maar weet dat hij er niet langs kan omdat er stroom op die draden staat. Dat geeft mede onrust. Ik zou het vanaf een afstandje in de gaten houden. Ga er mee om of is het de normaalste zaak van de wereld dat dat paard even de wei uit gaat. Zorg er wel voor dat hij een halster om heeft, gebeurd er wat is hij makkelijk weer te pakken mocht er wel wat gebeuren maar laat het draad het werk doen waarvoor het er zit.
Dank je voor je advies Hopke, ik denk dat ik dat idd moet doen. Ik zag hem alleen de beweging maken alsof hij wilde gaan springen over de draad heen, dus ik kreeg het een beetje benauwd..