Drachtige merrie zet vruchtje af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BiancaKing13

Drachtige merrie zet vruchtje af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 11:27

Hoi,

Wij hebben een (tot voor kort) drachtige Shetland merrie. Vanmorgen heeft ze het vruchtje afgezet. :(
Ze is 84 cm (7 jaar) en de hengst waarvan ze drachtige was is 79 cm. Ze heeft nu trouwens ook een veulen. Dat veulen is van 16 mei. Ze was op 7 juli 2014 voor het laatst gedekt. Het veulen waar van ze nu drachtig was zou haar 5e veulen worden. We hebben haar toen het veulen wat er nu bij loopt een maand was gekocht.

Ze is pas erg ziek geweest. ze had bloedvervetting. Ze at, dronk, poepte of plaste niet meer. Het was echt bijna mis, maar ze is weer beter! ;)

Nu was mijn vraag: Kan het nu een probleem worden om haar de volgende keer weer drachtig te krijgen?

Groetjes BiancaKing13

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:29

Je kan het beste aan jouw dierenarts vragen.
Die heeft haar behandeld neem ik aan, zeker als ie ziek was en een vrucht had afgeworpen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-08-14 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BiancaKing13

Re: Drachtige merrie zet vruchtje af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 11:30

Okee, dank je, zal ik doen!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:33

7 jaar , 5 X vol geweest.. ziek geweest.. geef de merrie lekker een jaartje rust. Het afdrijven van het vruchtje betekend gewoon dat iets mis mee was of bescherming van zichzelf. Wil niet zeggen dat ze niet meer drachtig zou kunnen worden. Wanneer was die vervetting??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:37

Mooi gezegd pipo.

Er wordt ook geen rust meer gegund bij de vrij jonge dieren.

En men kan beter ook ff stoppen met het fokken, er is een overschot aan "pretveulens".

Het is heus geen ramp als er een keer geen veulen gefokt kan worden.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:42

ik, maar ik ben dan ook een mega leek, kan me ook indenken dat e.e.a. eens rust moet hebben. Van de 7 jaar is ze 5 jaar zwanger geweest. Amper bevallen of ze moest alweer zwanger worden. Dat kan (in mijn leken ogen) toch ook niet gezond zijn

dots83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:44

ze worden niet voor niks met de 10 dagen weer hengstig dat is de natuur... hier hebben we een merrie gehad 4 veulens in 4 jaar tijd en heeft daarna nog een sportcarrière gehad in het 1.40. Als je gewoon goed voor ze zorgt geen probleem.

Tuurlijk kan het een keer mis gaan maar dat wil niet zeggen dat ze volgend jaar niet gewoon weer gedekt kan worden hoor

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:47

Ja, de natuur he, daar overleven heel veel dieren niet en of halen niet eens de 5 jarige leeftijd.
Dus alle dieren planten zich zoveel mogelijk voort waar en wanneer ze kunnen, dat is inderdaad de natuur.

Het gaat hier niet om in het wild levende dieren.
Maar een door een mens gehouden dier en dan kan je best een jaartje gaan overslaan.
Even rust kunnen gunnen, het is immers ziek geweest.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:51

Pfff

7 jaar en al 4 veulens gehad. Ze is pas net volwassen....
Een aanslag op het lichaam van deze merrie.

Wat mij betreft mag ze alle toekomstige vruchtjes verwerpen....

Echt te triest voor woorden om zo veelvuldig te fokken met zón kleine pony waar je praktisch niet veel kan.
Fokken voor de slacht is dat.

Maar ja, TS is 14 en waarschijnlijk een verzorgster. Zij kan er niets aan doen, maar die eigenaar....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:57

Nou om te schrijven dat ze alle toekomstige vruchtjes mag verwerpen komt ook niet volwassenen over...

jaartje rust is idd wel verstandig, dus eigenlijk is dat een geluk bij een ongeluk.
Verwacht dat ze daarna wel weer drachtig kan worden hoor.
Als ze nu verder gezond is zou ik het gewoon afwachten. (Goedkoper en prettig voor de merrie) Bij twijfel zal de D. A onderzoeken kunnen doen (- indien nodig ook prettig voor de merrie. ;-) )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:58

Mee eens hoor!

Ik ken iemand die het hele jaar door raak fokken met de shetlanders en minis, ik wees haar erop dat er een overschot is aan zulke ponys en "pretveulens".

Ze was zwaar beledigd en riep dat het met papieren zijn. Nou ook daar is een overschot in en gaan ze massaal de handel in en naar de slacht in het buitenland.

Zegt ze: wat er daarna mee gaat gebeuren, kan ik er niets aan doen.

Pffff lekker zoveel mogelijk geld verdienen, ook al is het maar 25 euro, wat er daarna ermee gebeurd kan haar niets schelen, zegt ze ook letterlijk.

Dat is geen echte dierenliefde in mijn ogen, want ze zijn de ellende aan het vermeerderen. En men is er niet echt serieus mee bezig met hart voor dieren.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:04

sneeuwpop schreef:
Nou om te schrijven dat ze alle toekomstige vruchtjes mag verwerpen komt ook niet volwassenen over...

jaartje rust is idd wel verstandig, dus eigenlijk is dat een geluk bij een ongeluk.
Als ze nu verder gezond is zou ik het gewoon afwachten. (Goedkoper en prettig voor de merrie) Bij twijfel zal de D. A onderzoeken kunnen doen (- indien nodig ook prettig voor de merrie. ;-) )

Het is niet onvolwassen, maar hard.

Maar nog lang niet zo hard als dat die broodfokkers omgaan met levende wezens.

Fokken met 2 jarigen, waarvan de veulens grotendeels op transport naar Italie e.d..
En we weten allemaal inmiddels wel hoe erg die transporten zijn lijkt me.
Ik ga nog liever zelf dood dan 1 van mijn paarden dit laten meemaken...
En dan alle andere wantoestanden bij dit soort fokker....

Dus wat mij betreft verliest ze alles waarmee ze volgegooid wordt...

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:06

Jeetje wat een nare berichten allemaal!

Beste TS, ja het is mogelijk dat ze nog een keer verwerpt, maar meestal is verwerpen een teken dat de vrucht niet goed is.
Een jaartje rust en volgend jaar gewoon weer proberen! Ga je dan het veulentje zelf houden?

Mensen hou er rekening mee dat TS pas 14 is, en waarschijnlijk niet de eigenaar!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:07

jes_sira schreef:
Pfff

Doe even normaal zeg..

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:10

jes_sira schreef:
sneeuwpop schreef:

Het is niet onvolwassen, maar hard.

Maar nog lang niet zo hard als dat die broodfokkers omgaan met levende wezens.

Fokken met 2 jarigen, waarvan de veulens grotendeels op transport naar Italie e.d..
En we weten allemaal inmiddels wel hoe erg die transporten zijn lijkt me.
Ik ga nog liever zelf dood dan 1 van mijn paarden dit laten meemaken...
En dan alle andere wantoestanden bij dit soort fokker....

Dus wat mij betreft verliest ze alles waarmee ze volgegooid wordt...

Deze merrie is gedekt op haar derde, niet 2de. Dus een veulen als ze 4 is, 5 is, 6 is en 7 is en was nu gedekt voor haar 5de veulen welke geboren zou worden als ze 8 is.

Ik vind dat je je reactie wel wat vriendelijker kunt omschrijven!

BiancaKing13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 21:12

pipo schreef:
7 jaar , 5 X vol geweest.. ziek geweest.. geef de merrie lekker een jaartje rust. Het afdrijven van het vruchtje betekend gewoon dat iets mis mee was of bescherming van zichzelf. Wil niet zeggen dat ze niet meer drachtig zou kunnen worden. Wanneer was die vervetting??

Dat is nog maar ongeveer 3 weken geleden.

BiancaKing13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 21:15

jes_sira schreef:
Pfff

7 jaar en al 4 veulens gehad. Ze is pas net volwassen....
Een aanslag op het lichaam van deze merrie.

Echt te triest voor woorden om zo veelvuldig te fokken met zón kleine pony waar je praktisch niet veel kan.
Fokken voor de slacht is dat.

Maar ja, TS is 14 en waarschijnlijk een verzorgster. Zij kan er niets aan doen, maar die eigenaar....

IK ben haar eigenaar en niet alleen haar verzorgster! Ik heb haar ook nog maar net!

BiancaKing13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 21:18

Bedankt voor alle vriendelijke en onvriendelijke reacties!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:21

Dan is het misschien een handige tip om het beestje even wat rust te gunnen, zoals ieder hierboven al zegt. Zeg het misschien weer dubbelop, maar inderdaad fokken voor de slacht kan je het wel noemen, staan al zoveel paarden op de markt en wie zit er nu te wachten op een shetlander. Staan er trouwens ook al meer dan genoeg die al geen plekje meer vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:27

Dames, TS is pas 14, stelt een vraag en krijgt alleen maar botte reacties.
Ben niet een van de meest charmanste( }> ) wat betreft reageren.
Bij kids ben ik meestal wat voorzichtiger.
Niet fraai wat er gebeurt maar denk dat de boodschap, even maar een tijdje niet, aangekomen is.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:29

Wie weet was er wel wat mis met het vruchtje of door de vervetting wat mee gebeurt. Wees blij dat je merrie er doorheen is gekomen. Het had ook anders kunnen lopen. Hou haar temperatuur in de gaten , bij afzetten kunnen ze ook gaan navuilen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 04:26

BiancaKing13 , dan lekker je merrie vertroetelen en goed in de gaten houden. Het verwerpen komt vast door wat ze heeft gehad. Je moet maar zo denken dat het vruchtje niet voor zichzelf kan zorgen zonder moeder om in te groeien en mams heeft nu voor haar eigen gezondheid moeten kiezen en voor het veulen wat er nog naast loopt. Staat ze nog steeds bij de hengst? Want dan zou ik haar echt even uit elkaar halen. Ze heeft lichamelijk nu erg veel te verduren gekregen. Door goed herstel is de kans groter dat ze straks als je het wel weer wil, gewoon weer drachtig word hoor.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:37

Moderatoropmerking:
dames, het is echt niet nodig om zo bot te zijn. Je advies kan je ook wat vriendelijker melden. Verder is het nog altijd TS haar eigen keuze of in dit geval de keuze van haar ouders gezien ze minderjarig is.

BiancaKing13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:03

pipo schreef:
BiancaKing13 , dan lekker je merrie vertroetelen en goed in de gaten houden. Het verwerpen komt vast door wat ze heeft gehad. Je moet maar zo denken dat het vruchtje niet voor zichzelf kan zorgen zonder moeder om in te groeien en mams heeft nu voor haar eigen gezondheid moeten kiezen en voor het veulen wat er nog naast loopt. Staat ze nog steeds bij de hengst? Want dan zou ik haar echt even uit elkaar halen. Ze heeft lichamelijk nu erg veel te verduren gekregen. Door goed herstel is de kans groter dat ze straks als je het wel weer wil, gewoon weer drachtig word hoor.

Bedankt voor je reactie! Ze staat nu niet meer bij de hengst. Bedankt voor de tip :)