Pony drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charliie

Pony drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:10

Hallo allemaal,

Ik heb een verzorgpony (Welsh B) en ik ben bang dat ze drachtig is...
Het zit zo: in februari heeft de pony een tijdje in een weiland gestaan met een oudere merrie en een Shetlander hengstje van 9 maanden. Ze stond hier omdat de eigenaresse van die twee andere ponys graag wilde mennen met haar, wat de eigenaar van m'n verzorgpony geen probleem vond. Ze heeft hier ongeveer 2 weken gestaan. Nu was ik net bij mijn tante en daar hadden we het over m'n verzorgpony. Ik zei dat ze ontzettend dik was geworden de laatste tijd maar dat ik dacht dat het komt doordat er een stuk omheining is weggehaald waardoor ze onbeperkt gras kan eten. Nu zei mijn tante dat ze misschien wel eens drachtig kan zijn, want ze had gezien dat de Shetlander haar had gedekt in de tijd dat ze daar stond. Ik ben net meteen bij m'n verzorgpony wezen kijken en heb ook foto's van haar buik en uiers gemaakt (die foto's zet ik er vanmiddag op). Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en tips, ik heb namelijk totaal geen verstand van drachtige merries en maak me best wel zorgen...

X

YamaSaki

Re: Pony drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:12

Als eerste...heb je dit al aan de eigenaar verteld?
Dat is misschien het handigste om te doen ;)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:13

Enige goede tip : overleg met de eigenaar(s) voor de DA te laten komen voor haar te scannen.
kost maar maximum 60 euro en heb je zekerheid ! :)

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:16

Ik heb net met de eigenaar gebeld over de situatie en hij vind het niet nodig om een DA te laten komen en dat we het gewoon even moeten afwachten..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:17

Dan zou ze 5 maanden drachtig zijn nu (als ze gedekt en dragend is).
Dat is nog te vroeg om dit aan de buitenkant te zien.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:18

Ben benieuwd naar de foto's.
Als ze gewoon te dik is, dan is dit wel te zien namelijk :P

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:23

Weet je wat ik raar vind : Merrie zonder probleem bij een hengst kunnen zetten maar als er eenmaal op komt dat ze iets dikker word dat er gegokt word of we merrie wel/niet drachtig is en er een DA moet bijkomen voor dit vast te stellen dat dit helemaal niet gaan( of niet willen)..dan is het maar afwachten.

Als je een merrie bij een hengst kun zetten dat kun je zelf ook wel de verantwoordelijkheid nemen om haar even te laten opvoelen dan weet je teminste iets meer en kun je jezelf erop voorbereiden.

Als je dat niet wilt/kunt, dan moet je maar je merrie niet bij een hengst zetten..maak niet uit hoe oud/jong hij is. :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:24

Ben k met je eens Eleio...maar daar heeft TS helaas weinig over te zeggen :\

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:32

De pony stond al in dat andere weiland voordat ik het doorhad eigenlijk. Ik heb er nooit over nagedacht dat ze wel eens gedekt zou kunnen worden. En nu voel ik me gewoon schuldig omdat ik het wel had kunnen voorkomen. De eigenaar van m'n verzorgpony is ook gewoon heel nonchalant en vind alles prima. Vandaar dat ze daar ook opeens stond.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:50

Het is niet jouw verantwoordelijkheid, dus je hoeft je niet schuldig te voelen :)
En wie weet is ze wel gewoon te dik, wat best eens zou kunnen als k zo om mij heen kijk naar shetlanders op dit moment ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:06

Het is een welsh @Yamasaki

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:10

Ojah oops :+
(moest ff denken aan mn eigen shetje die atm wel wat kwijt kan)
Maar dan nog zijn veel ponies atm aan de wat bredere kant ;)
Zelfs mn Arabje moet ik in de gaten houden en hij is toch echt niet drachtig :P

EstherA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:50

Maar dat meisje van wie die shet had je dan wel moeten waarschuwen toch?

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:56

ik zou op de uiers letten als de DA niet mag komen

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:40

Dit zijn de foto's die ik vanmiddag gemaakt heb.
Ze is sowieso wel dikker geworden door het gras, dat weet ik zeker, maar dat neemt mijn zorgen niet helemaal weg. Aan de zijkant aan het eind van haar buik loopt het in een soort van punt, wat niet goed te zien is op de foto. Ik zal binnenkort ook een foto maken van de voorkant, want ze is wel echt ontzettend rond.

Afbeelding

Afbeelding

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:48

Als de merrie in februari gedekt zou zijn, zou ze nu 5 maanden drachtig zijn. Een paard draagt 11 maand. Verandering aan de uier valt nu nog niet te verwachten, een echt giga dikke buik ook nog niet.

Het zou kunnen, maar dat komt het veulen pas rond december/januari en valt er nu nog niet heel veel aan de merrie te zien (doorgaans).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:48

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 09:07

Oke, dan moet ze dus nodig op dieet :=
Maar toch durf ik het niet uit te sluiten dat ze misschien drachtig is dus ik ga het zo veel mogelijk in de gaten houden..

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:23

Charliie voel je niet schuldig, je kunt niets eraan doen dat de eigenaar zo nonchalant met de pony omgaat.
Maar idd zet haar op dieet ze is mooi breed aan het worden ;) en als je nou toch aan haar begint te merken dat ze wel drachtig is overleg je gewoon nog een keer met de eigenaar. Wie weet gaat ze dan wel overstag. Verder kan ik niets anders zeggen dan dat ik het goed vind dat je wel zo oplettend bent dat jij wel wat merkt aan de pony. Ik krijg de indruk dat de eigenaar pas iets had gemerkt als er ineens een veulen bij in de wei/stal had gestaan.
Succes!!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:31

Het eerste wat ik dacht was: een hengstveulen van 9 maanden dekt toch nog niet...?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:39

Een Shetlander hengst veulen van dit jaar probeerde met 2 weken al te dekken al bakte hij er weinig van natuurlijk ;)
Zeg nooit nooit

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:42

Maar is dat dan speels op de achterkant springen of echt dekken? Zo'n veulen is toch nog niet geslachtsrijp?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:46

LukieBradley schreef:
Een Shetlander hengst veulen van dit jaar probeerde met 2 weken al te dekken al bakte hij er weinig van natuurlijk ;)
Zeg nooit nooit

zelfs al zou hij het paaltje in t puntje gekregen hebben en ook nog wat hebben gedoponeerd.. het gaat niet om het gedrag van dekken maar of het dier ook geslachtsrijp is.. een veulen van 2 weken kan nooit of te nimmer een merrie zwanger prikken zelfs niet als hij alles goed zou doen.

------

de combinatie van een hengstje van 9 maanden (shetlanders zijn voor zover ik weet zo tussen een jaar en anderhalf jaar geslachtsrijp) zou er dus extreem vroeg bij moeten zijn..

daarbij opgeteld het feit dat de pony met 5 maanden na de mogelijke dekking dan al behoorlijk dik zou zijn terwijl het gewicht van de vrucht dan nog niet noemenswaardig is ten opzichte van het gewicht en omvang van de pony

+

de wetenschap van onbeperkt hebben kunnen grazen..

denk ik dat je veilig bent en er geen bevruchting heeft plaatsgevonden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:00

Ja het was echt een poging tot dekken.
Ik beweer volgens mij ook helemaal nergens dat hij al geslachtsrijp zou zijn.
Wil alleen maar zeggen dat hormonen al vroeg beginnen dus acht het niet onmogelijk.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:03

is het erg dan dat ze drachtig is ? of is ze nog heel jong ? want anders is het toch wel leuk, zo'n lief klein veulentje <3