Samen laten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samen laten staan?

Ja
5 (62%)
Nee
3 (37%)

Totaal aantal stemmen: 8

Scooby007

Samen laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:19

Hallo bokkers,

Allereest, sorry als dit verkeerd staat.

Ik heb even wat behoefte aan advies.
Ik heb 2 pony's waarvan eentje volgend jaar maart een veulen verwacht.
Ze staan samen en hebben ook altijd samen gestaan, maar nu betwijfel ik toch of ik ze wel samen moet laten staan als het veulen komt.
Ik twijfel omdat Vlekkie (de niet-drachtige pony) is erg dominant en ik ben bang dat ze het veulen niet meteen accepteert daarbij weet ik niet of Mini (de drachtige pony) erg in gedrag zal veranderen, ik wil namelijk niet dat de twee pony's naar elkaar gaan slaan en bijten en dat het veulen per ongeluk in de weg staat en een klep krijgt.
Maar het is ook weer zo dat ze nu vredig met zijn 2e staan en als ik ze bij elkaar weg haal en dan later weer bij elkaar zet Vlekkie zeker moeilijk gaat doen en weer opnieuw duidelijk wil maken dat zij boven aan in rang staat. Dat deed ze namelijk ook toen Mini na ruim een maand terug kwam van de fokker.
Ik ga waarschijnlijk het veulen houden dus uiteindelijk moeten ze met z'n 3e in 1 wei komen te staan en wil niet dat er gewonden vallen.

max66

Re: Samen laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:21

als je het eng vindt doe je er toch een paar dagen een draadje tussen?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:24

Dat zou ook een idee zijn ja, de wei is daar wel groot genoeg voor dus zou kunnen.
Dankje :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:29

Inderdaad even een paar dagen met een draadje er tussen. Na een week weet het veulen goed genoeg wie zijn/haar moeder is, en raakt de merrie ook niet meer zo in paniek als het veulen een stukje wegloopt, dus dan kan je ze voorzichtig weer bij de ander inzetten.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:40

Heel erg bedankt, nu weet ik wat ik moet doen, dat is wel de beste optie, vond uit elkaar halen al zo'n naar idee, maat lintje ertussen is een geweldige oplossing.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:48

ik zou ze voor de bevalling (einde dracht) spliten en minimaal wachten totdat het veulen twee weken oud is om ze dan weer bij elkaar te zetten. Als de andere merrie zo dominant is misschien definitief een draad ertussen houden.
Veulens zijn erg kwetsbaar.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:36

Of creeer een veilig spot in het weiland waar het veulen wel kan komen maar de andere twee niet.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 15:20

Dat zou een beetje lastig worden want mijn merrie die niet dragtig is gaat overal onderdoor en de andere niet, dus denk dat dat alleen tot stress zou kunnen lijden. Als het veulen er dan onder door gaat en Vlekkie erachter aan maar Mini doet dat niet dan staat zij dus voor de draad te stressen. Ik ga denk ik gewoon voor het eerste idee, een draadje, laag genoeg dat niemand eronderdoor gaat en dan nog 1 of 2 daarboven, dan kunnen ze nog wel in contact komen met elkaar maar ook van elkaar af zijn.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:57

Ik houd de onderdanige merrie altijd een week of 3 apart met veulen tot ik zeker weet dat het veulen zich op tijd uit de voeten kan maken.