oudere merrie nog laten dekken? poll

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

deze merrie nog laten dekken?

ja
64 (35%)
nee
116 (64%)

Totaal aantal stemmen: 180

romyloverrr

oudere merrie nog laten dekken? poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:18

Ik heb een paar dagen geleden al een topic gemaakt:
[KS] oudere merrie nog laten dekken?
En hier was het eigenlijk alleen maar ''kan nog wel''
Maar in een ander topic van welshfokkers werd het mij toch afgeraden.
Daarom hier eeen nieuw topic met poll (moet op het andere een slotje?)

Kan ik mijn merrie van net 24 nog laten dekken.
Een foto van haar:
Afbeelding
Ik heb hier een hele leuke merrie staan met een top afstamming, maar wel een mengselmoes tussen A en B:
http://www.allbreedpedigree.com/sweet+romy
Die in het verleden al 3 veulens heeft gehad.

Eigenlijk heb ik er wel al lang over zitten denken om haar een veulen te laten krijgen maar ik vond haar te oud. Maar nu kwam ik bij iemand die ook paarden fokt en die zei dat het nog kon, maar ik moest niet te lang ermee wachten!
Ik zou graag eventueel een springpony fokken voor mijn broertje om mee te springen en voor mijzelf om voor de koets te zetten.
De merrie is in een betere conditie dan ooit, ze springt nog 1 meter onder het zadel (is zelf 1.16) en is super energiek.
Ik kan haar hier laten opgroeien met soortgenootjes, ik werk veel met jonge paarden, dus ik kan daar mee omgaan.
Ik ben mij bewust van de risico's van op latere leeftijd laten dragen.
Op bokt lees ik best wat berichten van 23 of 24 jarige merrie's waar alles prima is verlopen, wat mij ook nog extra aan het twijfelen maakt. En ik stel in 2 topics een vraag en beide topics is overwegend 1 antwoord, alleen in beide is dat een ander antwoord.
Wat vinden jullie? Kan ik met mijn merrie nog een veulen fokken?
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 09-07-14 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Re: oudere merrie nog laten dekken? poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:24

Als je merrie perfect gezond is zou je er wel over kunnen denken.
wat zei je dierenarts ervan? Die kan je merrie het beste inschatten.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:24

Ik zou haar zeker niet laten dekken.

De 'meeste' merries op die leeftijd zijn ervaren en hebben vaker veulens gehad.
Het is zo'n groot risico om met deze merrie nog te fokken.

Ze kan dan wel nu in goede conditie zijn, maar zo'n dracht vraagt veel meer van haar lichaam.
Maar denk ook aan later, dan heb je er 2. Heb je geld voor 2? Heb je ruimte voor 2?
Er zijn al zo veel paarden die te koop staan en die mensen gewoon niet meer kwijt raken.
Of stel dat je merrie de dracht niet overleefd. Dan is je prachtige merrie overleden.

Edit: Zie net dat ze al veulens heeft gehad, dat veranderd het wel. Maar zou er dan alleen mee fokken als je ook daadwerkelijk het veulentje gaat houden en niet wilt fokken om de veulentjes :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:26

Ik wil haar het liefste inderdaad zelf houden, maar ik sta wel open voor een optie van verleasen.
We hebben alle plaats en genoeg geld.
Ook een weidemaatje is geen probleem.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:29

romyloverrr schreef:
Ik wil haar het liefste inderdaad zelf houden, maar ik sta wel open voor een optie van verleasen.
We hebben alle plaats en genoeg geld.
Ook een weidemaatje is geen probleem.

Dan zou je het gewoon kunnen doen :)
Vooral als de dierenarts zelf zegt dat ze het nog aan kan

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:31

Ze is 1.16, het veulen dat je eruit fokt moet ongeveer dezelfde stokmaat krijgen?

Hoe oud en groot is je broertje nu en zal hij over 4/5 jaar nog op een pony van deze hoogte passen in het springparcours?

Verder vind ik toch de leeftijd wel een punt, een dracht vraagt altijd veel van een lichaam en dan is ze toch al wel 24 jaar. Tegen de tijd dat het veulen komt 25..

Wat zegt je dierenarts ervan?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:34

Ik zou aan je dierenarts vragen wat die vind, die kunnen deze dingen vaak beter inschatten.
Ik ben het persoonlijk wel eens met Kaitlyn hierboven.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:39

Ik wil het veulen wat groter hebben, denk aan 5 a 10 cm.
Mijn broertje is 10 maar hoe groot hij is weet ik niet.
HIer is hij in ieder geval op mijn pony:
Afbeelding
Dat geeft toch een beeld.

De DA vind het een vrij groot risico maar zegt dat het nog wel zou kunnen.
Dus die is ook niet echt duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:41

Nou, tegen dat we 4 jaar verder zijn is jou broertje ook al uit het veulen gegroeid. Jouw broer zal nog een pak groeien. Ik zou het niet doen. 24 vind ik echt al een risico. Zeker voor de doeleinden...

123Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:43

Ik zou het niet doen. Het lijkt mij het risico eerlijk gezegd niet waard... Pony voor je broertje? Die kan er pas over 4 jaar mee rijden. En daar groei je nog eens gauw uit ook met zo'n klein maatje. Als je toch plaats zat hebt, koop dan gewoon een toffe jonge pony erbij. En geniet van je merrie die, laat ons eerlijk zijn, toch echt wel al oud is (ondanks haar conditie).

Edit: Je wil een 14-jarige op een b-c pony zetten?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:52

Dan is hij dus 14/15 jaar oud. Dan kom je er hoogstwaarschijnlijk niet met 5 of 10 centimeter erbij. Dan zal hij al gauw naar een D moeten denk ik. :j

Als jou dierenarts zegt dat het risico vrij hoog is dan zal ik het niet doen. Koop dan over 3 of 4 jaar die pony voor hem (of eerder). Spaar de kosten die je anders aan dekking, dierenarts (gemiddeld) en stalling (of als je ze aan huis hebt voer, hooi en bodembedekking) hebt en koop daar dan een leuke pony van. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:57

Niet dekken, voordat je wat met het veulen kunt doen kunt ben je 4 jaar verder. En dan vooropgesteld dat je merrie drachtig wordt, de dracht voorspoedig verloopt en merrie en veulen de dracht en de geboorte goed doorstaan. En dan is het ook nog de vraag of het veulen idd gezond de 3 jaar bereikt. Menig veulen komt te overlijden of raakt zo geblesseerd dat er niet mee gewerkt kan worden.

Je broer is over 4 of 5 jaar zoveel groter dat hij niet meer op een pony kan van 1,16m

Doe jezelf een lol en koop tzt een paard of een pony. Kun je ook nog uitkiezen wat voor kleur, maat en geslacht hij heeft.

Veulens fokken, opfokken en goed beleren is een Kunst. Met een grote K. Niet zelf aan willen beginnen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:58

Als je merrie vroeger al vaker een veulen heeft gehad is het geen probleem mits ze gezond is. Zo niet, niet aan beginnen.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:12

Ga zo meteen bij lezen, maar ik persoonlijk zou het niet doen, waarom dit risico nemen als er nog genoeg leuke Welshjes op de markt zijn die een thuisje zoeken :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:14

Toch opvallend dat er in dat oudere topic wordt gezegd dat het geen probleem is en nu toch alleen maar afwijzend gereageerd wordt. Ik heb mijn toelichting al gegeven; niet doen. Risico is te groot en als zelfs de dierenarts zoiets twijfelend beantwoord zou dat voor mij die ellende niet waard zijn. Misschien kan je merrie het niet aan, bevalling en zogen... Zit je met een flessenveulen. En ja, die kans heb je altijd maar ik zou het niet zo op voorhand gokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:19

Het verschil met het eerdere topic is dat ts hier duidelijk omschrijft wat de plannen zijn voor een eventueel veulen. Dat ze het voor haarzelf fokt (voor de kar) en voor een nu 10 jarig broertje die over 4 of 5 jaar misschien te groot is geworden voor dat paard.

Fok je voor de verkoop, dan kijk naar bloedlijnen, en kijk naar de markt. Ts zegt dat het een mengelmoes is tussen A en B. En veulens raak je tegenwoordig aan de straatstenen niet kwijt.

En in dat andere topic heb ikzelf niet gereageerd, ik had daar hetzelfde neergezet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:25

Vergis je niet hoor, over 4 jaar is je broertje te groot voor veel ponys beneden de 1,40 m.

En ik vind 25 jaar echt te oud, dan kijk ik niet naar hoe het eraan toe is maar gewoon in jaren naar leeftijd.

koop gewoon een dier als jouw broertje over 4 jaar nog steeds leuk vind om paardje te rijden, kun je mooi er eentje kopen die niet te klein is voor hem.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:27

Het zou wel kunnen, maar de kans is wel heel klein dat ze dan drachtig wordt vanwege haar oude leeftijd. Het baarmoederslijmvlies is vaak niet meer zo goed en ze zal ook niet meer zo vaak willig zijn, waardoor het ook weer lastig is om haar drachtig te krijgen.
(Maar ja, je kunt het dus wel proberen).
Wij hebben een 18 jarige Welsh A waar het ook leuk is om mee te gaan fokken, maar doen we ook niet omdat ze aardig op leeftijd is en nog nooit een veulen heeft gehad.
Denk dat je dan beter een B-pony kunt kopen die je naar het zin is... tenzij je heel graag hier een veulentje uit wilt, dan begrijp ik het nog wel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 18:34

Tja, ik wil het wel heel graag maar het moet niet ten koste gaan van mijn pony, dan doe ik het liever niet.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:39

Zelf zou ik het risico niet nemen. Een oudere merrie kan een baarmoederverzakking krijgen waardoor urine uit de blaas in de baarmoeder terecht komt en het veulen vergiftigd/verdrinkt. Ik heb dat jaren terug tot 3 x toe van dichtbij meegemaakt bij de fokker waar ik stond en die met oudere merries fokte. Drama en ellende. Laatste verhaal wat ik van dichtbij heb meegemaakt was ook een oudere merrie die na haar vierde jaar geen veulens meer heeft gehad en op haar 20e wel een gezond veulen bracht, maar het jaar erna een dood veulen had dat eruit gezaagd moest worden. De merrie heeft een paar dagen daarna een enorme bloeding in de baarmoeder gekregen en is daaraan overleden. Was een bloedbad. Ik zou dan eerder gaan sparen voor een leuke jonge merrie en daar op een gegeven moment een veulen uit fokken als ik dat zou willen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:45

Wat is de reden dat je perse met haar zou willen fokken?

1) Een kopie van je merrie ga je niet krijgen, ieder dier is uniek, ervaringen die een dier heeft gemaakt hebben het gevormd tot de merrie die je nu hebt en waar je van bent gaan houden. Een veulen kan compleet contra uitpakken, kan iets zijn waar je pertinent niet mee door een deur gaat kunnen, en dan ga je het moeten verkopen.

2)Is al aangekaart: de markt is niet zo best. Goede bloedlijnen is relatief, en een mix van A en B ook niet door iedereen even graag gezien. Je wilt een goede toekomst voor een te fokken dier. Dat houdt ook in dat je zorgt voor een goed baasje als je het dier niet wilt of kunt houden.

3) Dracht is een risico voor de merrie. Wil je het riskeren dat je haar verliest? Je kunt ook veulen verliezen, je kunt beide verliezen. Is het je dat waard? Ben je bereid om in geval van overlijden van de merrie een flesseveulen groot te brengen? Heb je de tijd en de financiele middelen?

4)Leeftijd van een merrie bij de dracht is zeer zeker bepalend voor de kwaliteit van het veulen. Renpaardenmerries hebben de beste nakomelingen vroeg in hun fokmerriecarriere gekregen. De doorbloeding van de placenta is vaak minder goed op latere leeftijd kan resulteren in een veulen dat tijdens de dracht toch tekort heeft gekregen. Draagtijden worden langer. Wil je een goede start voor een veulen, begin met een merrie op jongere leeftijd die het veulen de beste start kan geven.

5) Wat geldt voor de dracht, geldt ook voor de melkproductie na de bevalling. De fokstal waar ik heel vaak kom, bepaald na bevalling de antistoftiter in het bloed. Vaak zijn het de oudere merries waarvan de biest niet zo goed is, zodat het veulen voor een optimale start toch plasma infusies moet hebben.

6) Voor je broer zou ik niet fokken. Kans is gewoon aanwezig dat hij later de paarden compleet vaarwel zegt. Of te groot wordt voor een pony van 1,16m met wel of niet 5 cm erbij....

Ik ben vast een aantal punten vergeten, maar bovenstaande vat het voor mij samen. Ik zou niet meer fokken met deze merrie.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:49

Niet doen. Je neemt een risico met je pony en je broertje heeft helemaal niets aan een veulen. Tegen de tijd dat je het paardje kunt gaan beleren, ben je ook járen verder.

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:51

Niet doen !!
Ik weet niet of ze ooit al een veulen gehad heeft maar nu spelen veel meer factoren mee .is de hengstigheid wel okay ?Als ze nu al 24 is dan moet ze volgend jaar op 25 jarige leeftijd een topprestatie leveren .De dracht kent zelf ook veel ongemakken en loopt echt niet altijd goed af .Het vergt echt gruwelijk veel van een merrie laat staan van een merrie van 24 jaar en de bevalling heeft mega veel impact .En ja als je DA al zegt dat het risico te groot is dan is het voor mij al simpel .Ik ken helaas de beide kanten van fokken .Het ene is nu 9 jaar en staat trots in mijn stal en de andere is geboren met een kromme staart en einde van de ruggewervels ..Heeft veel ellende gekost en mij veel tranen toen we hem moesten laten gaan .Daarna nog 4 x geprobeerd haar dragend te krijgen en dat is wel gelukt maar tot een voldragen dracht is het niet gekomen ..Het is echt niet altijd rozengeur en manenschijn .Als je merrie jonger was geweest had ik volmondig ja gezegd ..maar nu zeg ik echt nee als iemand die zelf de ervaring heeft en weet wat het met een merrie kan doen .....Maar het uiteindelijke woord is natuurlijk aan jouzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:56

romyloverrr schreef:
Tja, ik wil het wel heel graag maar het moet niet ten koste gaan van mijn pony, dan doe ik het liever niet.

En waarom wil je het liefst een afstamming van haar? Als je daar eerst naar gaat kijken en ook welke eventuele hengst je wilt gebruiken. Heeft het voor jou meerwaarde dat persee zij een veulen moet krijgen en je niet zelf opzoek gaat naar een leuke D pony voor je broertje? :) Zoals anderen al zeggen is hij er sowieso al "uitgegroeid" voordat je het veulen uberhaupt kan gaan rijden. Aan de andere kant wil jij een leuke menpony, dus daar kan ik dan nog wel bij inkomen dat je die daarvoor wilt gebruiken. Maar ik zou zeggen, niet doen, nu ze nog zo lekker fit en gezond is gewoon nog lekker van genieten met rijden en opzoek gaan naareen leuke D pony voor je broertje en waar jij eventueel leuk mee kan mennen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:24

Je wilt, terecht, een duidelijk antwoord: niet doen !