oudere merrie nog laten dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

oudere merrie nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:55

Ik ga hier een gewaagde vraag stellen.
Kan ik mijn merrie van net 24 nog laten dekken.
Een foto van haar:
Afbeelding
Ik heb hier een hele leuke merrie staan met een top afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/sweet+romy
Die in het verleden al 3 veulens heeft gehad.

Eigenlijk heb ik er wel al lang over zitten denken om haar een veulen te laten krijgen maar ik vond haar te oud. Maar nu kwam ik bij iemand die ook paarden fokt en die zei dat het nog kon, maar ik moest niet te lang ermee wachten!
De merrie is in een betere conditie dan ooit, ze springt nog 1 meter onder het zadel (is zelf 1.16) en is super energiek.
Ik kan haar hier laten opgroeien met soortgenootjes, ik werk veel met jonge paarden, dus ik kan daar mee omgaan.
Ik ben mij bewust van de risico's van op latere leeftijd laten dragen.
Op bokt lees ik best wat berrichten van 23 of 24 jarige merrie's waar alles prima is verlopen, wat mij ook nog extra aan het twijfelen maakt.
Wat vinden jullie? Kan ik met mijn merrie nog een veulen fokken?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:14

Als dit hierboven een recente foto is, dan wil ik wel het gewaagde antwoord geven dat ik denk dat het prima kan.
Ze heeft al veulens gehad in het verleden en ziet er in topconditie uit. Als ze gemakkelijk drachtig wordt zou ik het gewoon doen. Ik zou dan weer niet van alles gaan doen om een oudere merrie drachtig te krijgen en het een beetje van moeder natuur laten afhangen.

Xrachelle

Re: oudere merrie nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:16

ik denk dat jij het het beste kunt beslissen jij kent haar conditie en hoe of ze snel gezondheidsproblemen heeft en hoe ze verder is

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:22

Wordt ze nog regelmatig hengstig?
Dat was de belangrijkste eis volgens de hengstenhouder waar ik nu mijn 23 jarige merrie heen heb gebracht.
Mijn merrie is ongeveer net zo groot (1.19m), heeft al 5 veulens gehad en is in goede conditie (springt alleen geen 1m ;))

De fokker had zelf ook een merrie van 24 die net een veulen had gehad.

Het is nu wel wat laat in het jaar, zeker als het niet gelijk pakt, maar fysiek zie ik geen bezwaar.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:23

De foto is van een maand geleden :D
Ze is een jaar gelden een tijdje kreupel geweest maar ze heeft voor de rest afgelopen 15 jaar nooit iets
gehad.
Nee, ik ben inderdaad niet van plan er alles aan te doen om haar drachtig te krijgen.

Poe, eerlijk gezegd had ik dit antwoord echt niet verwacht :oo

Volgensmij word ze wel nog regelmatig hengstig ja, maar dat vind ik moelijk te zeggen omdat ze dat niet echt laat zien.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:28

Als ze nog regelmatig hengstig word en in goede gezondheid is zou ik dat wel overwegen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:44

Oké, Bedankt!
Bokkers zij over het algemeen nog kritisch dus ik denk dat ik het dan wel ga doen!

Over 2 weken word ze weer hengstig en dan wil ik eigenlijk haar ook laten dekken, dan krijgt ze ongeveer 2 weken geleden een veulen, dat is wel aan de late kant van het seizoen maar het gaat nog!
Hier hoeven ze in de winter niet binnen te staan dus kan het veulen ook in de herfst en winter nog gewoon buiten lopen als het weer het toelaat.
Ik denk dat ik maar eens een hengstenkeuze topic ga aanmaken dan, want ik ben eerlijkgezegd helemaal niet thuis in de fokkerij :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:52

Als ze in goede conditie is dan kun je het nog prima een keer proberen.
Mijn merrie heeft op haar 21 nog een veulen gehad.