Voors en tegens ei wegspuiten bij dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Voors en tegens ei wegspuiten bij dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:40

Graag hoor ik de voors en tegens wat betreft het ei weg spuiten bij het dekken. Het gaat hier dus om het geven van een spuitje aan de merrie waardoor het ei binnen een x aantal uren sowieso zal springen.

Mijn Tinkermerrie is 2 juni bevallen van haar veulen, afgelopen dinsdag (de 24ste) hengstig gespoten, en vandaag voor het eerst gedekt (natuurlijk). Dit zal voor haar haar zesde veulen worden, bij de vorige veulens liet ze zich bijzonder lang dekken (10dg, 7dg, 6dg, 8dg, 10dg), waar ik bij moet zeggen dat ze met die van 6dg een veulen aan de voet had, de rest van de jaren niet.

Nu heb ik mijn dames natuurlijk het liefste weer zo snel mogelijk thuis. Eerst was bedoeling helemaal op het ei te gaan dekken, maar uiteindelijk toch besloten ze maar uit logeren te doen.

Nu ze vandaag voor het eerst gedekt is, zou ze zich bij 10 dagen tm zo 6 juli laten dekken. Nu kan ik kiezen voor volgende week donderdag (de 3e) of volgende week zondag (de 6e) ophalen, later ophalen is sowieso geen optie. Dus kans is dat het ei alsnog gespoten moet worden is behoorlijk aanwezig.

Ik ben benieuwd wat hiervan de gevolgen kunnen zijn. Wat gebeurd er als je een ei wat nog niet klaar is om te springen spuit, raakt ze dan wel drachtig? Vergoot je de kans op een misvormd embryo? Tweeling? En wat zijn de gevolgen van de stof die je in spuit voor de merrie zelf, en met name, voor haar zogende veulen?

Er gaat door m'n hoofd om eventueel woensdag al te laten spuiten (6gn gedekt), zodat ze donderdag al mee naar huis kunnen. Maak ik hiermee de kans op eventuele "complicatie's" groter/kleiner ivt spuiten een paar dagen later?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Voors en tegens ei wegspuiten bij dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:45

Ik laat bij mijn merrie altijd het ei afspuiten na inseminatie. Wel scan ik eerst om zeker te weten dat ze al dicht bij de eisprong zit, dat het ei inderdaad al goed rijp is. Ik heb dit nu voor de 6de keer zo gedaan, en voor de 6de keer direct drachtig. De 5 eerdere veulens waren gezonde veulens. Ook de zogende veulens hebben er, naar mijn weten, nooit nadeel van ondervonden.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:47

Bij koeien doen ze dit ook, zonder problemen.. dus ik denk dat het bij paarden ook goed kan!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:53

Caily schreef:
Wat gebeurd er als je een ei wat nog niet klaar is om te springen spuit? Je spuit een hormoon in, wat er voor zorgt dat het ei klaar wordt gemaakt om te springen.
Raakt ze dan wel drachtig? Ja
Vergoot je de kans op een misvormd embryo? Nee
Tweeling? Nee. Tenzij er 2 eitjes bijna klaar waren om te springen. Ik neem aan dat je dierenarts hier goed op scant. Als je na de eisprong op 16 dagen nog eens scant kan een eventuele tweeling altijd nog weggehaald worden.
En wat zijn de gevolgen van de stof die je in spuit voor de merrie zelf? Niet zo veel. Het is een geslachtshormoon wat ingespoten wordt, werkt dus alleen op de eierstok.
En met name, voor haar zogende veulen? Niets, het hormoon komt niet tot heeel weinig in de melk terecht.

Als je nog vragen hebt, vraag het je dierenarts. Die kan het je in real life duidelijk uitleggen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 16:13

Ze is dus dinsdag hengstig gespoten, donderdag voor het eerst gedekt, als ik dan woensdag/donderdagochtend laat spuiten, zouden jullie dan problemen verwachtten? Dat het te vroeg spuiten is oid?

Klopt het dat ei dan binnen 36 uur weg is? Dus dan zou na spuiten dekken voldoende moeten zijn?(aangezien sperma in merrie 48 uur blijft leven)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:19

Als het goed is spuit je dierenarts nooit te vroeg, je kunt ook niet plannen wanneer je gaat spuiten.
De dierenarts spuit het ei pas weg als het groot genoeg is bij het scannen.

Het eitje zou idd binnen 36 uur moeten springen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:01

Na 2 dagen al dekken? En de merrie is 14 jaar? Geen wonder dat jullie zoveel dagen dekken. :=
Ik heb mijn merrie op woensdag hengstig gespoten, op maandag geïnsemineerd, maar helaas was het te vroeg om het ei af te spuiten. Ze is op woensdag geïnsemineerd en toen is het ei afgespoten, en daarvan is ze dus ook drachtig. Eerdere jaren kon na 5 dagen het ei al wel afgespoten worden, maar toen was ze jonger, leeftijd heeft er ook invloed op. Mijn merrie is van 2001.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:29

Ze laat zich idd wel vroeg dekken. DA gokte deze keer op vrijdag, maar donderdagochtend liet ze al dekken dus. Vorige jaar dus 10 dagen gedekt, maar zeker weten dat ze van de laatste dekking pas drachtig is, we hebben gescand op 14 dagen (dat is vroeg, maar ze stond bij de hh en haar DA zei dat het kon, ik wilde de dag daarna ermee naar de keuring). Wel heeft ze zich altijd zo lang laten dekken dus. Haar eerste veulen was ze vier en ook 10 dagen...

Ik wil dus ei 9 dagen na hengstig spuiten, 7 dagen na eerste dekking, weg laten spuiten, uit jouw verhaal maak ik op dat er op zich best een kans in zit dat dat kan. Met hengstig spuiten gaat het allemaal wat sneller lijkt me, en vorige keer met veulen erbij liet ze zich ook "maar" zes dagen dekken, dus ik hoop het iig!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:40

Hier ook hengstig gespoten en ei eraf gespoten merrie was 11 jaar eerste keer dekken gelijk drachtig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:43

Is het niet mogelijk om even te scannen die dag? Dan weet je zeker of het zin heeft om het ei ook weg te laten spuiten. Als het ei nog te klein is heeft het gewoon geen zin.
En je merrie is gewoon een slet, zich zoveel dagen laten dekken. := :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:46

Er wordt uiteraard gescant, maar dan zijn we al daar met trailer, en ik moet trailer, auto en chauffeur regelen, in dit geval alledrie verschillende mensen. Dus als niet gespoten kan worden is wel beetje banketstaaf verhaal :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:49

Citaat:
Chorulon® werkt heel goed. Wel moet
voldaan zijn aan twee voorwaarden: de
merrie moet uiterlijk hengstig zijn en
de eiblaas moet een minimale grootte
(35 mm) hebben. Indien hieraan
voldaan wordt, zal in 95% van de
gevallen in 36 tot 40 uur na toedienen
ovulatie optreden. Oude merries (>
15 jaar) reageren soms wat minder
goed. Daarnaast moet men in de zomer
bedacht zijn op een snellere reactie op
een injectie. Soms vindt dan al na
24 uur ovulatie plaats.

chorulon is overigens het welbekende HCG hormoon. prostaglandine (wat gespoten is om hengstig te spuiten) werkt ook eisprong bevorderend dus je krijgt al een snellere rijping van het eitje daardoor. Als je wacht tot 9 dagen heb je dus kans dat je een 2e ei afspuit of te laat spuit, dus wel even goed scannen van te voren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:55

Uiteraard scannen we van te voren!! En daarna scan ik twee keer op dracht, 18 dagen en rond de 40ste dag, dus moet goedkomen.

Dankjulliewel!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:40

Krijgen de merries nou serieus hetzelfde hcg hormoon gespoten als mensen? Dat hormoon waar ik als zwangere voor moeders voor moeders wekenlang mijn urine voor heb gespaard en ingeleverd zodat ik vrouwen kon helpen die moeilijk zwanger kunnen worden en dat gaat dan ook naar merries om hun ei af te spuiten omdat mensen niet kunnen wachten?.........serieus???? Of zeg ik nu iets heel doms :7

Overigens zelf ook een keer een ei laten afspuiten bij een mini hoor dus heb het ook eens gebruikt maar wat het precies was dat wist ik toen niet. Deze mini liet zich al dik 3 weken dekken en in overleg veearts besloten blind het ei af te spuiten omdat gedacht werd dat er een eitje bleef hangen (scannen bij een mini doet onze veearts liever niet en eigenaar merrie koos voor blind afspuiten) daarna nog twee dagen gedekt en is drachtig.

Overigens daarna nog twee merries die 2,5 en 3 weken achtereen hengstig waren!!! Werd er bijna moedeloos van allemaal zolang haha hier niks gespoten en beide drachtig!! Komt dus vaak vanzelf ook goed.

Waarom niet uit laten dekken? Tien dagen valt toch wel mee qua lengte hengstigheid?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 13:45

Omdat hengstenhouder op vakantie gaat ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:54

Manda schreef:
Krijgen de merries nou serieus hetzelfde hcg hormoon gespoten als mensen? Dat hormoon waar ik als zwangere voor moeders voor moeders wekenlang mijn urine voor heb gespaard en ingeleverd zodat ik vrouwen kon helpen die moeilijk zwanger kunnen worden en dat gaat dan ook naar merries om hun ei af te spuiten omdat mensen niet kunnen wachten?.........serieus???? Of zeg ik nu iets heel doms :7

ja, nee, maar..... hcg wordt ook gewonnen bij de bloedtapperijen. Bloedtapperijen en MvM zijn de 2 grootste leveranciers. Maar, chorulon van het merk intervet wat het meest gebruikt wordt is synthetisch ;) dus dat scheelt weer.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:58

O haha, dat moet ook gebeuren natuurlijk, neemt die zijn hengst mee op vakantie dan :P

Eisprong is meestal einde hengstigheid en vind 10 dagen echt niet heel lang hengstig eigenlijk en zoals je beschrijft laat ze zich ook al erg vroeg in de hengstigheid dekken en verwacht je pas vele dagen later een goed ei. Ik zou gewoon om de dag dekken en twee dagen voor het ophalen ei af spuiten als je haar echt perse moet ophalen dan :-)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 14:40

De mensen die op haar paarden passen willen geen vreemde paarden erbij, en gaan bovendien niet dekken.

Er wordt gedekt om de dag, er staat voor volgende week donderdag een afspraak om te scannen en ei weg te spuiten, als ze zich dan nog laat dekken. In dat geval zal ze na afspuiten gedekt worden en gaat ze vervolgens mee naar huis. Immers, ei springt dan binnen ca. 36 uur en sperma van n hengst leeft in een merrie nog ca. 48 uur :)