Interesse voor deze opfok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Interesse in deze opfok?

Ja
7 (13%)
Misschien, mits...
10 (18%)
Nee
36 (67%)

Totaal aantal stemmen: 53

Quir

Interesse voor deze opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 21:35

Wij willen inventariseren of er interesse is naar de onderstaande vorm van opfok, welke vanaf september 2014 in de regio Brabant beschikbaar is voor:
• Veulens, jaarlingen en 2/3-jarigen
• Hengsten, ruinen en merries

Paarden worden gehouden in gemengde groepen (dus veulens, jaarlingen & 2/3 jarigen), géén hengsten bij merries uiteraard.

Zomer:
Dag en nacht weidegang in groepen van 10 paarden, veel controle op hoe de paarden er bij staan (ook veel medische kennis en inzicht aanwezig). Paarden worden regelmatig omgeweid.

Winter:
Grote loopstallen met continue beschikbaarheid tot goede kwaliteit ruwvoer, groep van 10 paarden. Alle loopstallen heb een verharde uitloop (altijd toegankelijk) naar buiten. Dagelijks hele dag weidegang en krachtvoer bijvoeren.

Verder worden de paarden standaard elke drie maanden bekapt en ontwormt, 1 keer per jaar ingeënt voor influenza en tetanus (ook basis enting kan goed volgens schema afgerond worden). Bij eventuele stand afwijkingen (wordt goed op gecontroleerd) vaker hoefsmid. Paarden komen regelmatig in handen en leren standaard dingen als halster, meelopen en hoefsmid.

Kosten per maand in de zomer: € 100,- (april t/m september)
Kosten per maand in de winter: € 250,- (oktober t/m maart)
Jaarabonnement € 2.000,- (ipv € 2.100,-)

Prijzen zijn INCLUSIEF hoefsmid, inenten en ontwormen! Exclusief overige dierenarts kosten. Deelname aan collectieve gezondheidsverzekering mogelijk.

Na opfok periode is het mogelijk om het paard (tegen gereduceerde prijzen) professioneel te beleren en/of klaar te maken voor hengsten of merriekeuring. Ook overige trainingen zijn in overleg mogelijk, zoals het uitbrengen op concoursen, etc.

En, niet onbelangrijk, altijd welkom om jouw jonge paard te komen bezoeken wanneer je wilt! Daarnaast houden we voor elk paard een ´foto portfolio´ bij, zodat de ontwikkeling van het paard goed te volgen is. Indien gewenst kan elk paard op elk moment tevens (internationaal) te koop worden aangeboden via onze bestaande internationale handelssite (met focus op Scandinavië).

Anoniem

Re: Interesse voor deze opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:40

Hmmm, volgens mij ga je gewoon te duur zijn. De meeste opfokken zitten rond de €125, sommige zelfs er onder. Als je dan berekend dat 4 x hoefsmid maximum €120 is, ontwormen maximum €50 en enten maximum €30 dan zit je aan per jaar maar €200 extra kosten. Maar €250 in de winter is echt veel te veel geld. Dat gaat niemand ervoor neer leggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:44

Prijs vind ik wel te doen. Mits de smid wel elke 8 weken zou komen( en voor een veulen nog wel aan de hoge kant)

Maar ik zou bij mijn net gespeende veulen geen 2 en 3 jarige willen. Dat zijn alhele knuppels voor zo'n klein ding wat net bij de moeder weg is. Dat zou ik echt niet zien zitten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:48

Winter bedrag vind ik ook echt veel te hoog. Jaarrond 100 voor een veulen tot 150 voor een tweejarige zou voor mij acceptabel zijn.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:49

Ik denk dat het ook behoorlijk aan de prijs is, mensen zijn momenteel al meer dan 3000 euro kwijt voordat een veulen 3 jaar oud is. Als dit nog (veel) hoger wordt is het niet meer interessant er een op te fokken.

En verder ga ik met NatasjavE mee, uit ervaring weet ik dat je dat grut niet allemaal door elkaar heen kunt zetten, dat gaat niet goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:51

Maar dat is normaal gesproken zonder bekappen (al is om de 3 maanden wat weinig) en ontwormen.

Maar het klopt,...tis flink aan de prijs. Ik was ook het door troi genoemde bedrag kwijt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:53

Wij betaalden 140 per maand all in :)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:58

Ik vind het ook veel te duur in de wintermaanden,ik betaal het hele jaar door voor mijn twee jaarlingen 110 euro pp,smid,enten en ontwormen niet meegerekend,maar dat zijn absoluut de kosten niet

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:02

incl. smid en overige kosten vind ik het best meevallen. Zeker hier in brabant. Is het enkel paarden of ben je ook van plan pony's opfok te bieden.
Zelf heb ik een 2 jarige grote D- pony die nu op een gewone pensionstal staat met wat leeftijd genootjes ( alleen kleinere maat) Heb me gek gezocht en gebeld naar een " opfok"plaats voor haar maar dat wou maar niet lukken ivm haar maat. Heb dus altijd bijna de volle pensionstal prijs betaald ( 200 euro p mnd + haar muesli + enting, smid, ontworming etc)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:10

Ik vind het te duur, gemengde groepen zie ik niet zitten en alleen verharde uitloop in de winter vind ik niet ideaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:13

als je er echt voor krijgt wat belooft word vind ik het niet te duur.
De kans is iedergeval vrij klein met deze opfok dat je je jaarling wormstekig,ondervoed er weer uithaalt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:16

Het is niet voor niets dat professionele opfokbedrijven geen leeftijden mixen. Daarnaast is het echt veel te duur. In Friesland is het 1000 per jaar incl. alles. De prijs die jij vraagt voor winterstalling is nagenoeg gelijk als een eigen box bij een pensionstal.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:19

Meeste prijzen bij de opfok zijn exclusief ontwormen en de hoefsmid, dat komt er normaal overheen, ik vind de prijs voor de winterperiode ook erg hoog, maar als hij daadwerkelijk zou krijgen wat je belooft, dan is dat wel heel mooi.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:24

prijzig en verder zou ik geen 2jarige hengsten bij mn veulen willen hebben, weet je wel hoe lomp en opdringerig die zijn, dat is bijna vragen om verwondingen, bij merries kan dat wellicht maar een hengstveulen kan echt niet tegen een 1.5 jarige of ouder op, verder moeten ze ook in de winter minstens een grote paddock hebben waar ze een groot deel van de dag in kunnen, alleen een verhard stuk lijkt me niet fijn voor de benen

verder kan je de smid niet zo doorrekenen, mn jaarling is net na bijna een jaar bekapt en dat was maar een beetje voor 30 euro, over 4 maanden gaan we kijken of het weer nodig is of nog niet, die jonkies hoeven niet zo vaak
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 17-06-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:27

Miepie77 schreef:
prijzig en verder zou ik geen 2jarige hengsten bij mn veulen willen hebben, weet je wel hoe lomp en opdringerig die zijn, dat is bijna vragen om verwondingen, bij merries kan dat wellicht maar een hengstveulen kan echt niet tegen een 1.5 jarige of ouder op, verder moeten ze ook in de winter minstens een grote paddock hebben waar ze een groot deel van de dag in kunnen, alleen een verhard stuk lijkt me niet fijn voor de benen

Ik ben even zo vrij:

Citaat:
Grote loopstallen met continue beschikbaarheid tot goede kwaliteit ruwvoer, groep van 10 paarden. Alle loopstallen heb een verharde uitloop (altijd toegankelijk) naar buiten. Dagelijks hele dag weidegang en krachtvoer bijvoeren.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:29

sorry niet goed gelezen, maar mn andere punten heft dat niet op

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:32

Veel en veel te duur. Daar staat mijn volwassen paard voor in vol pension.

M'n jonkie staat op dezelfde stal tot 3,5 jaar in de zomer in een gemengde merriegroep en in de winter met 1 leeftijdsgenoot in een heel ruime box. Ontwormen en smid regel ik zelf. Dat zijn de kosten ook niet! Betaal hele jaar rond 125,- en ze is alles behalve stakerig en slecht verzorgd (zie profiel ;-)).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:33

Ik ben bang dat ik zou afhaken op de prijs in de winter. 3x per hoefsmid plus een enting is hooguit iets meer dan 100 euro dus minder dan een tientje per maand. Je bent dus gewoon geen concurrentie voor de stallen die onder de 200 euro pm blijven. Daarnaast zou ik het niet zien zitten om m'n guppy van 5 maanden bij 2 jarige pubers in een stal/wei te zetten, waarbij nog komt dat je hierdoor veel groepswisseling hebt die je meestal in een groep van een leeftijd zelden hebt (omdat iedereen z'n paard minimaal 2 jaar laat staan).

Positief vind ik dat er ook in de winter overdag weidegang is, dan vind ik 's nachts een verhard stuk met inloopstal geen probleem :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 22:33

Hoefsmid is zo vaak als nodig is, met minimaal elke drie maanden (misschien niet helemaal duidelijk). :)

Er is voldoende ruimte, dus naar wens kunnen veulens ook apart samen gezet worden. Jaarlingen en 2 jarige samen wel gewenst? Qua ruimte kunnen de paarden gemakkelijk naar leeftijd gegroepeerd worden, maar we hebben zelf het idee dat de roep om gemengde groepen juist steeds groter wordt. Vandaar ons bovengenoemde voorstel. Als daar geen vraag naar blijkt te zijn, is dat snel genoeg opgelost, we proberen ons echter te onderscheiden.

In de winter is de verharde uitloop absoluut niet het enige! Via de uitloop kunnen de paarden overdag gewoon de wei in! In de avond en nacht kunnen ze zelf kiezen binnen of buiten te gaan staan. Binnen ligt er altijd ruwvoer.

Voor dit, welke prijs hebben jullie in gedachten/ervoor over? Dus inclusief ontwormen, hoefsmid en entingen en wat exclusief?

Alle ideeën en inzichten zijn meer dan welkom! Zodat wij ook kunnen inventariseren waar er vraag naar is, met name ook in Brabant (pony's zijn zeker welkom!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:36

Ik zou voor zo iets een prijs aanhouden van 100 in de zomer en 175 in de winter. Dan maken jullie hier nog altijd flink winst op :) Dit maakt het al veel aantrekkelijker. Misschien een mogelijkheid om ipv een jaar korting aan te bieden een korting aan te bieden van zodra een eigenaar 2 paarden stalt?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:37

DeMolenhoek schreef:
Ik zou voor zo iets een prijs aanhouden van 100 in de zomer en 175 in de winter. Dan maken jullie hier nog altijd flink winst op :) Dit maakt het al veel aantrekkelijker. Misschien een mogelijkheid om ipv een jaar korting aan te bieden een korting aan te bieden van zodra een eigenaar 2 paarden stalt?

Dat is dan weer niet helemaal waar :o , vergis je er niet in wat het allemaal kost. Zo'n vetpot is een opfokbedrijf niet.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:39

waar in brabant?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:41

Ik vind in de wintermaanden 150 all in genoeg,en wat DeMolenhoek zegt:korting op meerdere paarden van één eigenaar zou mooi zijn O:) <<) *\o/*

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:43

Ik vind de zomerkosten reëel, de winterkosten vind ik buitensporig hoog.
Misschien kan je het moduleren, een x bedrag voor de huisvesting, een x bedrag voor voer en een x bedrag voor bak- en stalling trailer.
Ontwormen & entingen kan eventueel samen met de rest, maar moet een optie zijn.
Bekappen is ook heel persoonlijk, je kan iemand niet zomaar een hoefsmid opdringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:44

EsmeeBlom schreef:
DeMolenhoek schreef:

Dat is dan weer niet helemaal waar :o , vergis je er niet in wat het allemaal kost. Zo'n vetpot is een opfokbedrijf niet.

Ik onder hou al mijn paarden zelf, huur mijn eigen weides, koop mijn eigen eten etc. Ik heb dus wel een idee van de kostprijs :o Mijn paarden kosten mij, alles in, hoefsmid, dierenarts, weides, eten etc €750 per paard per jaar. Dus als je al minstens €100 maand rekent heb je al winst, zonder jou uren erbij gerekend natuurlijk. Maar dan kom je al op minstens €1200