Merrie met veulen laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tann92

Merrie met veulen laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:26

Hoi allemaal,

Mijn merrie heeft 2 weekjes geleden een ontzettend lief veulentje gekregen, graag zou ik haar binnenkort nog 1 keer willen laten dekken, daarna wordt mijn hengst gecastreerd en krijgt zij lekker rust. Dit veulen blijft dan ook bij ons wonen.

Haar vorige veulen werd begin maart geboren, zij zijn toen het veulen een week of 6 a 7 was bij de hengst de wei op gegaan, was even spannend maar hengst en veulen werden al snel dikke maatjes en speelden wat af. Ze is toen dus in de wei met hengst en veulen gedekt.

Inmiddels staat ze natuurlijk niet meer met de hengst in de wei, maar wil ik haar wel graag binnen enkele weken laten dekken (als ze hengstig is natuurlijk). Mijn vraag is hoe ik dit nu het beste kan aanpakken?

Het is aan haar niet te zien dat ze hengstig is, behalve als ze dus bij de hengst in de wei staat.

Ik zoek een situatie waarin iedereen veilig is, het veulen niet platgelopen wordt (en ik ook niet :D )

Wie heeft ideeen?

sandra8

Re: Merrie met veulen laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:28

Als het de vorige keer ook goed is gegaan?
Kan je de merrie niet eerst laten ruiken met de hengst dan zie je snel genoeg of ze hengstig is.

Tann92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:32

Ja ik bedenk nu dat het veulen toen wel iets ouder moet zijn geweest 8 tot 10 weken, deze is pas 2 weken oud dus als de hengst hier bovenop springt is ie plat, en nog 2 maanden wachten wordt iets te laat naar mijn zin.

Ik kan inderdaad wel met haar langs zijn weiland lopen om te zien hoe ze reageert, als ze hengstig blijkt, hoe dan verder? Veulen vasthouden terwijl ik haar de wei in doe, denk dat ze dat beide niet zo leuk vinden ?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:35

Enige wat ik mij allereerst afvraag, is waarom zo kort op elkaar?

Vorige keer had ze een veulen zeg je in je opening, en 6 weken erna weer gedekt, en nu heeft ze net 2 weken een veulen, en wil je haar weer dekken?

Of het veilig is? Tsjah...veel risico's een veulen bij een hengst en als een merrie hengstig is en een klein veulen bij zich heeft, reken maar niet dat de hengst er rekening mee houd.

Ik zeg dus, niet doen. Wacht voorlopig,waarom de haast als de risico's er zijn ? Vind je de risico's belangrijker of het dekken ?

edit: Ik zou zowiezo eerst de dierenarts informeren. Is de merrie al wel schoon? Eventueel hersteld etc,allemaal dingen die je met een dierenarts even moet bespreken wat vele malen beter is als het "zomaar" doen zeg maar. Denk als je zo kort op elkaar elke keer laat dekken,er ook meer risico in zit kwa de dracht en voor de merrie
Laatst bijgewerkt door Mioux op 04-06-14 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:38

ik ben het eens met Mioux.

Geef het beestje rust joh.
Hoe zal jij het vinden als je net bevallen bent van je kind en hop gelijk weer zwanger wordt gemaakt, en dat niet 1x maar 2x na elkaar.

Een zwangerschap is een hele zware last voor het lichaam, en een veulen aan de voet hebben ook. Ze is nu al 3 jaar zwanger, geef haar eens rust zodat ze kan herstellen.

Tann92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:42

Ik wil uiteraard de risico's zoveel mogelijk vermijden, vandaar ook dit topic om advies.

Ik vind het aan de ene kant ook wat snel, maar het is nog een vrij jonge merrie (11 jaar) dus ik denk dat ze het wel aan moet kunnen.

Ik lees wel vaker hier dat echte fokmerrie vrijwel ieder jaar een veulen krijgen of dat ze meteen in de veulenhengstigheid weer gedekt worden. Dat vind ik zelf ook wat overdreven hoor, maar omdat ik mijn hengst sowieso deze zomer wil laten castreren is het nu of nooit zegmaar.

Ik kan nog wel enkele weken wachten hoor, ik vraag om advies omdat ik er zelf ook nog niet helemaal uit ben!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:46

@tann92 eventjes om op jouw zin terug te komen van :

"Ik vind het aan de ene kant ook wat snel, maar het is nog een vrij jonge merrie (11 jaar) dus ik denk dat ze het wel aan moet kunnen."

Je vergeet ze heeft zojuist al 2 zwangerschappen gehad, achter elkaar waarvan t veulen de eerste keer maar 6 weken was? Dekken kan over 5 jaar ook nog. Dus haastige spoed...

Over je andere zin:

"Ik lees wel vaker hier dat echte fokmerrie vrijwel ieder jaar een veulen krijgen of dat ze meteen in de veulenhengstigheid weer gedekt worden. Dat vind ik zelf ook wat overdreven hoor, maar omdat ik mijn hengst sowieso deze zomer wil laten castreren is het nu of nooit zegmaar."

Laat het sperma invriezen? Het is nooit nu of nooit, er zijn meer mogelijkheden. Ik zou niet enkele weken wachten,maar enkele maanden of een jaar. Laat haar de rust nemen die ze hard nodig heeft nu ze een veulen heeft. Laat haar herstellen van 2 zwangerschappen direct na elkaar.

als je de risico's en welzijn belangrijk vind,zeg ik wacht maar even. Tenslotte is de merrie nog maar 11,en kan ook over 5 jaar of 8 jaar nog gedekt worden. Je kan het sperma invriezen etc. Ook het risico voor het veulen van 2 weken, is zeker niet klein bij een hengst en hengstige merrie eventueel in de buurt. Hengsten letten echt niet op een kleine spruit, die donderen er zo door heen als het moet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:47

Wat ik ook nergens zie staan, is heb je je dierenarts geinformeerd ? Wat heeft die gezegd? Is je merrie schoon? Heeft ze eventuele wonden wat geheeld moet worden?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:51

Ik verbaas me nogal over de reacties. Een paard kan je toch niet me een mens vergelijken? Er zijn hordes fokmerries die jaarlijks een veulen krijgen, dat is heel normaal. Het is niet voor niets dat een zogende merrie gewoon vruchtbaar is en een zogende vrouw niet, dat kan je niet vergelijken.

Als je geen risico's wilt lopen kan je het beste eerst de merrie scheiden van het veulen, dit een aantal keer oefenen. Dan kan je het veulen even alleen in de box laten terwijl je de hengst laat dekken. Beiden vasthouden is dan het veiligst. En schouwen terwijl de merrie in de stal staat, dan zie je gauw genoeg of de merrie hengstig is.

Wat ik me wel weer afvraag is, waarom drie jaar op rij een veulen van je eigen hengst. Is het een goedgekeurde hengst? Houd je al die nakomelingen zelf? Als de hengst en merrie geen hele commerciele combinatie vormen zou ik goed overwegen of je het risico wilt lopen voor de slacht te fokken.

Tann92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:57

bedankt voor de reacties, misschien sla ik dit jaar inderdaad wel over. het eerste veulen was overigens van een andere hengst hoor, en ze kunnen hier blijven wonen tot ik zeker ben van een goed huisje, dus dat zal het probleem niet zijn :)

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:06

Citaat:
Er zijn hordes fokmerries die jaarlijks een veulen krijgen, dat is heel normaal.

en omdat er hordes fokmerries zijn die het moeten ondergaan is het goed, en kan het geen kwaad?

Ik vind het erg sneu voor de merrie, ik zal er zelf nooit voor kiezen, maar dat is wel duidelijk.
Heb je overleg gehad met je veearts? wat vindt die ervan?

Succes met je merrie en veulentje (s), en vergeet niet te genieten van de kleine die er nu bij staat, want ze worden snel groot! :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:09

GJ9 schreef:
Ik verbaas me nogal over de reacties. Een paard kan je toch niet me een mens vergelijken? Er zijn hordes fokmerries die jaarlijks een veulen krijgen, dat is heel normaal. Het is niet voor niets dat een zogende merrie gewoon vruchtbaar is en een zogende vrouw niet, dat kan je niet vergelijken.

Als je geen risico's wilt lopen kan je het beste eerst de merrie scheiden van het veulen, dit een aantal keer oefenen. Dan kan je het veulen even alleen in de box laten terwijl je de hengst laat dekken. Beiden vasthouden is dan het veiligst. En schouwen terwijl de merrie in de stal staat, dan zie je gauw genoeg of de merrie hengstig is.

Wat ik me wel weer afvraag is, waarom drie jaar op rij een veulen van je eigen hengst. Is het een goedgekeurde hengst? Houd je al die nakomelingen zelf? Als de hengst en merrie geen hele commerciele combinatie vormen zou ik goed overwegen of je het risico wilt lopen voor de slacht te fokken.

Ik vergelijk een merrie niet met een mensvrouw :)

Ten tweede hoe kom je erbij dat een "zogende" vrouw niet vruchtbaar is? Dat is grote onzin. Ook vrouwen die borstvoeding geven zijn vruchtbaar na de bevalling.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:13

Dat zou wat zijn, niet ongesteld worden zolang je de borst geeft, i-de-aal.

Ik zou het zelf niet doen, ik zou zelf een jaar extra wachten (en eventueel gaan voor een andere hengst).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:15

xSlvna schreef:
Dat zou wat zijn, niet ongesteld worden zolang je de borst geeft, i-de-aal.

Ik zou het zelf niet doen, ik zou zelf een jaar extra wachten (en eventueel gaan voor een andere hengst).

Nou was dat inderdaad maar zo. Helaas is dat dus onjuiste informatie :j

TS ik vind het verstandig dat je wacht :j +:)+ . Kijk volgend jaar eens hoe de merrie is, en wie weet kan je een hengst uitzoeken tegen die tijd wat punten kan verbeteren van de merrie etc ?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:18

Mioux die vergelijking werd in een post boven jou gemaakt.

Tussen de borst geven en de borst geven zit nogal verschil... Maar bij intensieve borstvoeding hoort een vrouw in principe niet vruchtbaar te zijn. Dat er genoeg uitzonderingen zijn geloof ik direct en mijn twee broers die nog geen jaar schelen zijn daar een voorbeeld van.

Maar paarden zijn gewoon vruchtbaar en kunnen in de natuur ook met het veulen aan de voet weer drachtig raken.
Mijn 16 jarige merrie met veulen aan de voet wordt voor de negende keer gedekt, en die ziet er blakend van gezondheid uit. Niets zieligs aan.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:20

Persoonlijk zou ik het veulen niet bij de hengst in de wei zetten.
Vind er teveel risico aan zitten.

En een mens niet vruchtbaar na een bevalling?
Ik ken er toch echt een die na een maand weer met een positieve test in dr handen stond.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:26

Na +/-11 dagen na de bevalling is je merrie hengstig dan kun je haar laten dekken.
Daarna om de 3 weken.
Even uitproberen dus.

Maakt niks uit wanneer je laat dekken, de merrie kan makkelijk drachtig zijn en een veulen voeden.
Dat doen fokmerrie's...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:26

Vrouwen zijn juist direct naar de bevalling het meest vruchtbaar (ofja, de eisprong na de bevalling).

Ik zou het niet riskeren nee, dat veulen bij de hengst.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:28

Veulen bij de hengst in de wei zou ik idd ook niet doen..
Veulen kan prima even alleen op stal staan of iemand houd hem/haar vast.
Maar niet los laten lopen bij de hengst, die hoeft maar 1 keer te slaan..

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:32

xSlvna schreef:
Vrouwen zijn juist direct naar de bevalling het meest vruchtbaar (ofja, de eisprong na de bevalling).

Ik zou het niet riskeren nee, dat veulen bij de hengst.

Maar die eisprong kan lang op zich laten wachten als de vrouw borstvoeding geeft.

En normaal krijgt een merrie binnen 2 weken na het veulen haar veulenhengstigheid.

Maar iedereen het zijne, beter te voorzichtig dan te onvoorzichtig met je dier. Het verbaasde me alleen dat het zielig wordt gevonden, dat hoor ik voor het eerst, heb er nooit een DA over gehoord. Als er onderzoeken zijn die aantonen dat meerdere keren op rij een veulen krijgen schadelijk is voor een merrie, dan ben ik daar wel benieuwd naar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:36

Zeker is het niet (overdreven) schadelijk, maar wel vermoeiend.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:39

GJ9 schreef:
Mioux die vergelijking werd in een post boven jou gemaakt.

Tussen de borst geven en de borst geven zit nogal verschil... Maar bij intensieve borstvoeding hoort een vrouw in principe niet vruchtbaar te zijn. Dat er genoeg uitzonderingen zijn geloof ik direct en mijn twee broers die nog geen jaar schelen zijn daar een voorbeeld van.

Maar paarden zijn gewoon vruchtbaar en kunnen in de natuur ook met het veulen aan de voet weer drachtig raken.
Mijn 16 jarige merrie met veulen aan de voet wordt voor de negende keer gedekt, en die ziet er blakend van gezondheid uit. Niets zieligs aan.

je broers een voorbeeld van uitzonderingen. :')
nee hoor.
ook wij mensen zijn direct vruchtbaar.
sterker nog de eerste 3 maanden zijn we op zijn vruchtbaars, of het gezond is voor je lichaam is een 2de vraag, die heeft minimaal 6 maanden nodig om alles van binnen weer normaal te krijgen.

TS ik ga met de rest mee, het lijkt mij apsoluut niet gezond zo vaak kort achter elkaar drachtig te zijn. en de meeste fok merrie's krijgen ook een jaartje rust tussen door hoor :j

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:49

Hoe doen die merries dat in het wild dan?

Volgens mij worden die gewoon elk jaar op de veulenhengstigheid gedekt hoor. En om de vergelijk te maken met mensen: toen er nog geen anti-conceptie was waren de gezinnen ook met 10 of meer kinderen.

Je kan gewoon dekken als je wilt maar omdat de hengst het veulen niet gewend is zou ik die frummel er niet bij zetten. Wil je ze wel samen laten lopen dan niet gelijk met een hengstige merrie. Dan krijg je een ongelijke strijd. Bij elkaar zetten als ze niet hengstig is, dan heeft ze de tijd om de hengst op te voeden maar liever nog gewoon veulentje even in de box en aan de hand dekken. Voor iedereen het veiligst.
Laatst bijgewerkt door Judith_VB op 04-06-14 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:49

Bij bio heb ik geleerd dat er een eisprong moet plaatsvinden om vruchtbaar te zijn. En dat er 2 weken na die eisprong een ongesteldheid komt.

Als vrouwen een jaar niet ongesteld zijn na hun bevalling zijn ze dus ook een jaar niet vruchtbaar geweest (een jaar minus 2 weken). En daar gaan mensen natuurlijk wel vaak de fout in, de eerste eisprong kan je niet van te voren aan zien komen dmv je ongesteldheid, dus zijn ze al zwanger voor de eerste ongesteldheid had moeten komen als er geen bevruchting was.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:59

Judith_VB schreef:
Hoe doen die merries dat in het wild dan?

Volgens mij worden die gewoon elk jaar op de veulenhengstigheid gedekt hoor. En om de vergelijk te maken met mensen: toen er nog geen anti-conceptie was waren de gezinnen ook met 10 of meer kinderen.

Je kan gewoon dekken als je wilt maar omdat de hengst het veulen niet gewend is zou ik die frummel er niet bij zetten. Wil je ze wel samen laten lopen dan niet gelijk met een hengstige merrie. Dan krijg je een ongelijke strijd. Bij elkaar zetten als ze niet hengstig is, dan heeft ze de tijd om de hengst op te voeden maar liever nog gewoon veulentje even in de box en aan de hand dekken. Voor iedereen het veiligst.

Ja goh, vrouwen gingen ook vaak dood bij hun 10/11/12/13e kind.