Oudere merrie voor het eerst laten dekken,meer complicaties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkivdnberg

Oudere merrie voor het eerst laten dekken,meer complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 11:53

Gewoon even ter nieuwsgierigheid want heb zelf een hele jonge merrie, dus nog niet echt van toepassing maar vroeg het me gewoon even af :P

Zou je een gezonde oudere merrie (lees 20 oid) voor de eerste keer kunnen laten dekken of is het raadzamer om ze al eerder een veulen te laten krijgen? Er worden genoeg merries van die leeftijd gedekt dus dat zou op zich geen probleem moeten, zijn maar zijn er sneller complicaties wanneer het hun eerste veulen zou zijn?
Ik hoor graag ervaringen :)

Set_Elkol

Re: Oudere merrie voor het eerst laten dekken,meer complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:53

hier zijn enorm veel topics over, het is beter om het eerder te doen, mijn merrie is nu met 12 voor het eerst gedekt en dat vond ik eigenlijk wel de grens, ze bevalt nu met 13. Maar ze is gezond en fit. Ik heb haar ook eerst laten scannen en checken door een dierenarts. Ik zou denk ik maximaal 15 doen, (met bevallen, due 14 met dekken) maar hangt echt van de merrie zelf af.

mikkiej4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:59

volgens mij maakt dat niet uit als de merrie maar zelf in goede conditie is

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 19:43

Okee thnx voor jullie reacties! :) weet ik dat voor in de toekomst :P mijn merrie is pas net 4 dus dan kan ik nog wel een jaartje of 10 wachten dus als de dierenarts het goedkeurt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:54

Het word afgeraden om met oudere merries te fokken als die nooit eerder een veulen hebben gehad.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:03

ThreeFingers schreef:
Het word afgeraden om met oudere merries te fokken als die nooit eerder een veulen hebben gehad.

En wat moet ik dan onder oudere merries verstaan in jouw context? :P

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:04

Boven de 18

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:06

ThreeFingers schreef:
Boven de 18

Okee hou ik in gedachten, bedankt!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:11

Ik heb ooit ook mijn merrie pas met 12 laten dekken voor haar eerste veulen. Ook zij was gezond en de dracht en bevalling heeft geen problemen opgeleverd. Zelf vond ik wel dat zo een beetje de laatste leeftijd was om een eerste veulen te krijgen......maar dat is niet medisch onderbouwd, gewoon gevoelsmatig....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:12

Advies maximum leeftijden voor eerst dracht variëren tussen 8 en 12 jaar. Vroeger is beter ivm soepelheid bekken (daar moet het veulen toch wel door heen kunnen). Maar ivm belasting bekken door dekking en dracht zelf is minimaal 4 wel aan te raden (idem voor minimale leeftijd dekhengsten trouwens).

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:17

Ja ik wil eerst een paar jaar met der gereden hebben voor ik der een veulen laat krijgen eventueel dus wacht er wel nog even mee, vandaar de vraag wat de grenzen een beetje zijn :P Maar heb mn antwoord wel nu dankjulliewel!