bang veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

bang veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 07:18

Ruim een week geleden is er een mooi merrieveulen geboren hier. De moeder was heel erg beschermend, hield haar weg bij alles en iedereen en heeft me zelfs aangevallen. Ik heb ze nu in de bak staan in plaats van in de wei. Zodat er meer contact is. Met moeders gaat het ondertussen stukken beter, maar het veulen (Lilly) is nog steeds erg bang voor mij.
Ik ga er op mijn gemak bij zitten zodat ze uit nieuwsgierigheid kan komen kijken...Maar dat doet ze niet. Ik ben iemand van het geduld, dus niet forceren, maar gaat dat werken? We hebben haar moeten vasthouden om haar halstertje om te doen en later iets losser te maken. Alle 2 de keren na een beetje kriebbelen toch overgave en zelfs genieten van de aanraking. Moet ik dit vaker gaan "forceren" ?
Of ??? Ik wil het niet verpesten, je krijgt maar 1 kans. Wat is wijsheid? Wie heeft tips?

joyfordogs

Re: bang veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:23

lekker loslaten, komt vanzelf wel goed, bij de ene duurt het een dag, de andere doet er een jaar of langer over.
Dus vooral niet te graag willen en gewoon regelmatig het veulen de kans geven om mensen te leren kennen zonder er druk op te leggen.

Zelf zou ik nu nog geen halster aan doen.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:23

Inderdaad, het loopt wel los. Wij hadden laatste keer een hengstje en merrie in de zelfde week geboren. Liepen zamen in het weiland, hengstje hield van aandacht, merrie veulen heeft bijna een maand niemand bij zich in de buurt gehad. Moeder was over protective en veulen erg bang.
Wij doen altijd na een +/- maand een halstertje om en doen er direct zo'n 30cm stro touwtje aan vast (vlechten dat aan het halster, zo kunnen ze er niet op stappen als ze bukken en hebben ze er geen last van maar kun je haar wel vast pakken). Als zij naar je toe komt, voorzichtig vast pakken bij het touwtje en dan kriebelen op de nek/borst todat ze rustig blijft staan. Als je zo rustig en met patience werkt komt het allemaal goed +:)+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:40

Wij hadden zit altijd met onze hackney-veulens, overbeschermende merrie die ook inderdaad aan kon vallen. Veulen lieten we ook met rust, kwam wel goed na het spenen.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:13

Je kan proberen een beetje naar het veulen te blazen. Vaak zijn ze nieuwsgierig genoeg om uit te zoek waar die lucht ineens vandaan komt. Probeer idd het aaien en kriebelen leuk te houden en niet teve forceren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:15

lyanne_sanne schreef:
Je kan proberen een beetje naar het veulen te blazen. Vaak zijn ze nieuwsgierig genoeg om uit te zoek waar die lucht ineens vandaan komt. Probeer idd het aaien en kriebelen leuk te houden en niet teve forceren

Blazen is ook link, dat deed ik wel eens bij mijn veulen op de neus en die werd daar donders agressief van! :oo
Ik zou het de tijd geven, ik heb jaarlingen gehad waar het altijd een worstelpartij mee was maar die waren als 2 jarige compleet veranderd.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:28

Lekker op de wei die handel regelmatig even bij de merrie kijken en aanhalen(1 of 2 keer daags)
veulen leert mens hoort erbij mamma vindt het ook goed en komt vanzelf eens een keer kijken.
Gedult is een schone zaak.
Halster om en af doen leert het ook wel als het ietsje ouder is.
Niks forceren of opdringen nu.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 11:40

Blazen doe ik niet, dat is een beetje treiteren in mijn ogen.
Ik ga vaak even erbij staan of zitten. Of leg mijn hand/arm op de voerbak waar het gras inzit. Ze komt al wat proeven bij mams dus is mijn hand dicht bij. Dan gaan we gewoon op deze voet verder. Het had zo leuk geweest als Lilly ook kwam kroelen/kijken, maar dan wachten we gewoon tot ze er wel zin in heeft.
Dwingen en je wil opleggen met "geweld" doen we niet aan. Ik doe t al een week zo op deze manier. Maar vroeg me gewoon af of er andere trucjes waren.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 06:26

Gister moesten we haar even pakken om te ontwormen. We hebben haar "opgesloten" , mijn man achter haar zodat ze niet weg kon en ik voor om het middel toe te dienen. Daarna gekriebelt tot ze zichtbaar ontspande. Dat is een doorbraak geweest denk ik, want gisteravond zat/hing ik in de stal en kon ik haar (onder mams door) wederom kriebelen. *\o/* Ze is zelfs blijven liggen toen ze moe was en in het stro ging liggen. Later kwam ze zelfs bij me ruiken, neus aan neus <3 . Ik was nog zo naief om te denken dat ze wat last had van het wormmiddel.. maar vanmorgen weer dus de doorbraak is er!! Rustig aan en geen onverwachtse bewegingen maken en vooral op tijd stoppen... Maar er is contact *\o/* *\o/* <3 <3 *\%/* *\%/*

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 07:26

geduld daar begint het mee. Die kleintjes zijn meestal nieuwsgierig genoeg.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:20

Mijn veulen was ook erg bang in het begin. En ik het hem toch de eerste tijd echt wel "gepakt" hoor in het begin gewoon klem zetten in de stal en dan aaien! Later was hij super mak! Ik heb ook heel veel gedaan hoefjes krabben afspuiten etc. Hij ging keurig opgevoed van zijn moeder af met 5 maanden.
Ik heb weer niet zulke goede ervaringen met op zijn beloop laten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:27

veulens zien heel slecht,waarschijnlijk is ze met een aantal dagen minder bang,omdat ze beter ziet.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:10

Hier hetzelfde verhaal. Veulen is erg bang. Ik heb zelfs nog geen halster om kunnen doen.
Het halster komt inderdaad later wel, want ook ik wil niets forceren.

Maar hoe zit het met ontwormen? Ik las dat dit met 10 dagen moet?
En wanneer moet het zijn eerste inenting hebben.

(Veulen is nu 10 dagen oud en kwam geheel onverwacht.)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:17

Ik had in het begin een zeer brutaal veulen
Leuk hoor kwam gewoon bij je liggen.
Maar vervolgens kreeg ze een hele bange periode.
Tijd niet eens meer een halster om kunnen doen omdat ze het zo eng vond.
Nu is het alweer een tijdje super braaf en leer gierig.

Het heeft tijd nodig. Veel geduld en liefde en het komt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:18

Ren@te schreef:
Maar hoe zit het met ontwormen? Ik las dat dit met 10 dagen moet?
En wanneer moet het zijn eerste inenting hebben.

(Veulen is nu 10 dagen oud en kwam geheel onverwacht.)

Ik ontworm met de eerste veulenhengstigheid van de merrie (+/- 6 dagen) met ivermectine en met 6 weken met Pyrantel. Als ik ze in de eerste week niet te pakken krijg dan ga ik aan de andere kant van de moeder staan. Als het veulen dan gaat drinken stop ik snel onder de buik van moeders door de spuit erin.

Ik ben niet van het forceren, maar laat het ook niet helemaal op z'n beloop. De eerste 2 weken mogen ze best een beetje afstandelijk zijn, daarna krijgen ze daarmee toch wat extra aandacht. Dus veel in de stal en wei rondlopen en de moeder veel aandacht geven. Dan volgt het veulen meestal vanzelf wel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:24

Joolien schreef:
Blazen is ook link, dat deed ik wel eens bij mijn veulen op de neus en die werd daar donders agressief van! :oo
Ik zou het de tijd geven, ik heb jaarlingen gehad waar het altijd een worstelpartij mee was maar die waren als 2 jarige compleet veranderd.

volgende keer niet smorgens vroeg en eerst je tanden poetsen :D

----

maar voor ontopic..

veulens zijn nu eenmaal allemaal verschillend, ze hebben allemaal een karakter en nog heel 'basis'. ze hebben immers nog totaal geen levenservaring.. de een kan heel open en vriendelijk zijn.. de ander kan een beetje zuur in aanleg zijn.. nog een ander is schuchter.. De ervaringen die ze straks allemaal opdoen zal hun karakter verder vormen en nuanceren.

zorg gewoon dat je regelmatig 'te zien' bent voor het veulen.. op een manier waarop, als ze er klaar voor is, jou vanzelf een keer kan komen onderzoeken.

Het is er absoluut mooi weer voor om met een goed boek onder een boom in de wei te gaan zitten bijvoorbeeld... en als je nog wat lekkers voor moeder mee hebt, komt die wellicht sowieso wel even langs.. en het veulen zal vast in de buurt van moeder nieuwsgierig toekijken.. misschien wantrouwend, maar dat trekt vanzelf wel bij.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:37

Ik pakte van alles mee in de wei, ook wat lekkers en zette mij in het midden van de wei en ging lekker prullen met de spullen, veulens vinden dat reuze interessant. Ook gooide ik wat lekkers voor de andere paarden rond die gingen dat dan halen. Uiteindelijk komen ze ook even kijken, en liet ik ze ruiken wat ik vast heb in het begin moest ik mijn arm voorzichtig strekken en legde ik het voorwerp neer en keek dan de andere kant op, dan komen ze iets dichterbij om te ruiken aan dat rare ding en dan komen ze vanzelf wel wat dichterbij. Na een paar dagen kwamen ze al als ze mij zagen en gingen op de schoot liggen en mij irriteren :+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:02

Hier is het inmiddels ook wel stukke beter hoor. het "pakken" is soms nog wat moeilijk maar ze heeft nu een grijptouwtje aan haar halster. Wat al haast overbodig is. Wel heb ik haar met mams in de bak gezet om mams zo ook meer mensgericht te laten zijn. Dat werkt heel goed.