Veulentje zakt in elkaar :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sietske83

Berichten: 1709
Geregistreerd: 19-08-07

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:00

Sterkte. Wat een nachtmerrie om dit mee te maken.
Hopen dat er zo snel een andere merrie word gevonden voor je veulen.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:06

ik hoop voor je dat het goed komt!!

inderdaad wat al eerder gezegd is dit heeft totaal niks met die veulenspuit te maken. Gewoon dommem pech

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:13

O bah, en wat voel je je machteloos dan.... Hoop dat het goedkomt met het kleine ding.

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:21

Ooh ik hoop het ook.. Weet je waar ik nog aan dacht..
Toen ons kleine meid net geboren werd, werd er een bloedtest gedaan. Hieruit bleek dat ze niet voldoende antistoffen had. Dag 2 opnieuw bloedtest en deze was goed. Voldoende antistoffen aanwezig.
Dag 3 ligt ze plat. Ze had koorts en ademde vrij zwaar.
Ze kreeg iets tegen de koorts en vertrokken richting dierenkliniek.
Nu bloedwaarden niet in orde? Hoe kan het dat die test eerst wel ok is en daarna niet meer?
Kan het niet zijn dat ze reeds een infecie heeft (vanaf dag dat ze in elkaar zakte)?
En daardoor alle antistoffen nu gebruikt?
Mss zit ik helemaal fout, maar het is de wanhoop die meedenkt :(.. Wat een nachtmerrie..

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:29

gekke vraag maar ik begrijp dat er al een bloedtest was gedaan voor hij ziek werd? waarom?

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:32

Dat doen ze blijkbaar standaard hier bij mij om te controleren of veulentje alle antistoffen heeft. Om praktijken zoals deze waarschijnlijk te vermijden denk ik?
En die was dus al eens in orde hè?!

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:45

Heeft het veulen een coli- besmetting?

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:48

zoek vast contact met de moederloze veulencentrale of er een zoogmerrie in de buurt is,ja kan die maar vast kant en klaar hebben staan dan dat je er dagen over doet om alsnog te zoeken

ChrisXe
Berichten: 108
Geregistreerd: 11-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:53

De passieve overdracht van antistoffen (dus overgedragen vanuit colostrum) zijn heel belangrijk voor veulens. Sommige veeartsen meten dit standaard, kan ook gericht worden gedaan bij specifieke rassen waar immuundeficienties (afweerstoornissen) bij voorkomen. Zonder antistoffen ontbreekt de bescherming tegen verschillende ziekteverwekkers. Dat maakt het dier heel kwetsbaar. In hoeverre een reeds bestaande infectie nu ook zorgt voor een laag gehalte antistoffen zou ik niet weten. Andere bloedwaarden zullen aanwijzen in hoeverre er een infectieproces gaande is. Sterkte TS!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:59

Heel veel sterkte!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:03

Heel veel sterkte. Hopelijk kunnen jullie het veulen erdoor trekken. Maar wat een nachtmerrie..Bah..

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:36

Ik heb het hier 2 jaar terug gehad. Een maiden verraste me eerder dan gedacht met haar veulen. Ze was in ieder geval al 4 uur oud en een andere (ervaren) merrie was er met het veulen vandoor gegaan. Nadat de rust terug was gekeerd dachten we dat we het veulen zagen drinken. Ik twijfelde en ben secuur gaan observeren. Het veulen bleek alleen op het uier en niet op de spenen te sabbelen. Na overleg met mijn dierenarts en nog wat probeersels hebben we bloed geprikt om de waarden te checken. Die waren onvoldoende en dus gingen we richting kliniek voor bloedplasma. Wij hadden echter wel het geluk dat de merrie het echt ontzettend goed deed. Zodra het veulen begon te zoeken ging ze er goed voor staan en liet ze de melk schieten. Ondertussen wel de dag doorgekomen op flesvoeding aangezien ze de speen nog steeds niet gevonden had. Gelukkig vond ze het voordat we de nacht ingingen. Goed in de gaten gehouden, maar ze heeft er verder niets aan over gehouden. We waren er natuurlijk ook echt op tijd bij in dit geval.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:42

ohh wat een nachtmerrie.. Dat wil en verwacht je niet als er zo'n kleine dreumes geboren wordt.. het zou feest moeten zijn. Ik wens jullie en mams en dochter heel veel sterkte toe. Succes en ik duim voor dat kleine ding!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:53

Als de merrie niet genoeg biest heeft vlak na de geboorte zit je al met een probleem, als dan het veulen ook niet genoeg drinkt verhoogd de probleem. Infectie vlak na geboorte is ook goed mogelijk via navelstreng.
Als je biest kan geven, zelfs op deze leeftijd, dan stuur je ook inwendig bij ... alle beetjes helpen.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:14

friesiszwart schreef:
hwn schreef:
Ik heb nog een merrie verhuurd waarbij het veulen ook heel erg ziek geweest is na de geboorte, was ook iets gelijkaardigs. Ze hebben heel lang in de kliniek gestaan, en heeft hen wel 2500 euro gekost, maar het is helemaal goedgekomen, en het veulen heeft als volwassen paard hoge toppen gescoord op shows (oa Belgisch kampioen). Daar was het geen kwestie van te weinig melk, de huurders hadden halfbroer en halfzus met elkaar gekruist, wat zowel goede als slechte genen sterker vastlegt.

Veel sterkte en succes!


hwn, dit hadden zij toch uit kunnen zoeken, of jij want een ander speelt wel met het leven van jouw merrie.


Mijn merrie liep er geen risico door, het veulen natuurlijk wel. Was een bewuste keuze van de huurders, was trouwens een bloedlijn waarbij in die periode veel aan "inteelt" gedaan werd en met succes, kwamen veel showtoppers uit voort (AV). Ze hebben zelfs nog es dezelfde combi gebruikt, tweede veulen is trouwens ook erg ziek geweest, echter andere ziekte dan het eerste.

Maar nu on topic: ben benieuwd hoe het met het veulen in kwestie gaat. Maar met biest zal het vast wel goedkomen.

Anoniem

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:17

Helaas hebben wij dit ook meegemaakt maar bij ons was er niet duidelijk wat de oorzaak was. Ons veulen heeft het helaas niet gehaald, ik hoop voor jou wel...

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:25

Mijn Haflingermerrie had destijds ook geen/weinig melk na de geboorte. Het veulen kreeg dus onvoldoende biest binnen. Dit hebben we in overleg met de DA opgelost door het geven van biest via de fles uit het SOS pakket. Uiteindelijk bleef de merrie te weinig melk aan maken en ben ik het veulen blijven bijvoeren met de fles met kunstmelk. Dit heb ik 2 weken moeten doen. Tussen de flessen door ging het veulen het wel steeds bij moeders proberen en uiteindelijk is de melkproductie toch op gang gekomen. De fles bood ik wel altijd bij het uier aan, zodat de kleine wist waar hij de melk moest halen.

Ik hoop dat jou kleine er goed doorheen komt, veulens die aan "de grond" liggen zijn echt al heel erg ziek. Heel veel sterkte en ik duim dat je binnenkort moeders en kind weer gezond thuis hebt staan!

LiefsteIwan

Berichten: 3078
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Daar ergens...

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:29

Mijn veulentje had in het begin ook niet genoeg antistoffen meegekregen, die heeft de dierenarts toen "afgetapt" van de moeder en bij hem ingespoten, dat en om de 2 uur zelf voeden 4 dagen lang heeft hem gered.. hoop dat het voor jou ook positief afloopt, heel veel sterkte! :(:)

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:01

Morgen dag van de waarheid: als ze haar antistoffen nog steeds niet heeft vrezen de DA'en voor haar leven.
Waarschijnlijk liep er dan iets fout bij de dracht want zij vinden maar geen oorzaak van het niet aanmaken van antistoffen :(.. Meeduimen hè iedereen!!!!

Nebron
Berichten: 447
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:05

Ah sterkte met je veulen! Natuurlijk duimen we allemaal mee! Ik volg even.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:06

Heel veel sterkte.
Zal voor jullie duimen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:13

Hier wordt ook voor de kleine meid geduimd !

Heel veel sterkte voor jullie, wat een naar iets om mee te moeten maken :(:)

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:18

Natuurlijk duimen we mee..

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:23

Heel veel sterkte, ik duim ook keihard!

Wat zul jij een lange nacht en dag morgen hebben! :(:)

Chivance

Berichten: 822
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: België

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:30

Ik duim ook mee!
In welke kliniek staat je veulentje?