Vragen over drachtig/dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvon2034

Vragen over drachtig/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 21:34

Heyhoi, ik heb een paar vraagjes. Ik heb een shetlander merrietje van pas 3, en het zou me zo leuk lijken als zij een veulen kon krijgen... daarom een paar vragen

Vanaf welke leeftijd is het verantwoord om een pony te laten dekken?

Welke hoogte zou een hengst moeten hebben voor een merrie van 85cm?(dat het misschien een te groot veulen word door een te grote hengst)

Hoe kan je duidelijk merken dat een merrie hengstig is?

Maakt het ook uit hoevaak je een pony dekt voordat het ''raak'' is?

(Oke misschien dom dat ik het vraag) Hoelang duurt een ponydracht meestal? Ik ben het helemaal vergeten :(

Op elke vraag is antwoord welkom :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:47

http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Voortplanting Dit is een deel van de wiki hier op Bokt! In dit gedeelte vindt je al antwoorden op heel veel van je vragen! Voor de rest kun je het best hier wat topics lezen in de kraamstal, waar je nu ook post. Heel veel van je vragen zijn namelijk al eens gesteld door Bokkers. Eventueel kun je met de zoekfunctie, rechts boven, ook al heel veel info vinden!

Hoop dat dit je vast wat verder brengt!

paardjes123

Re: Vragen over drachtig/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:50

Gewoon even google. Verder raad ik het af, haal een pony van de markt of internet. Stuk goedkoper als zelf fokken en er is al een groot overschot aan shetlanders die belanden vaak bij de slacht

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:06

Bedankt voor de tips, hier heb ik veel aan :D

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:15

Vanaf welke leeftijd is het verantwoord om een pony te laten dekken?
Vanaf 3 kan denk ik prima.

Welke hoogte zou een hengst moeten hebben voor een merrie van 85cm?(dat het misschien een te groot veulen word door een te grote hengst)
Ik zou nooit meer dan 10cm verschil doen. Maar grote van hengst is niet van belang, het veulen past zich aan, aan de plaats in de buik van de moeder.

Hoe kan je duidelijk merken dat een merrie hengstig is?
Kleine plasjes, heviger reageren op andere pony's, etc.

Maakt het ook uit hoevaak je een pony dekt voordat het ''raak'' is?
Dit kan de eerste keer zijn en soms pas de 10de. Als het raak is stamt de merrie de hengst er gewoon vanaf.

(Oke misschien dom dat ik het vraag) Hoelang duurt een ponydracht meestal? Ik ben het helemaal vergeten :(
11 maanden :)

Misschien kun je kijken of iemand bij jou in de buurt een hengst heeft en die dan een aantal keer laten komen of dat jij er met je merrie heen gaat. Bij shetlanders raad ik een natuurlijke dekking aan.

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:43

Heel erg bedankt! :)