Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

set_elkol schreef:gave foto nina_rex, apart zetten was niet nodig, ze was lief tegen de andere paarden?

fokfanaat schreef:Op zich is er niets met buiten bevallen, als je het goed ingeregeld hebt en er andere opties zijn, en de merrie daaraan gewend is.
...
En weersomstandigheden. In bv kou en stromende regen buiten bevallen en blijven vind ik niet wenselijk, veulens zijn best teer.
Als het koud en guur was geweest, of als we geen licht hadden gehad daar, hadden we haar bij de loopstal gehouden. fokfanaat schreef:Ik krijg daar zo de kriebels van, mensen die lekker de natuur zijn gang laten gaan. In d enatuur gaan er veel veulens dood. Datonnodige risico moet je dan willen nemen
denk als dat die een perfect veulen dood in het vlies vinden of een merrie die zich doodgeperst heeft op een verkeerde ligging wel anders piepen.
Op zich is er niets met buiten bevallen, als je het goed ingeregeld hebt en er andere opties zijn, en de merrie daaraan gewend is.
grote nadeel van buiten bevallen is dat het lastiger is om ze in de gaten te houden, ook na de bevalling om te kijken of het goed poept en drinkt en verder normaal is. Paar x per nacht even met de zaklamp kijken is vaak niet genoeg.
En weersomstandigheden. In bv kou en stromende regen buiten bevallen en blijven vind ik niet wenselijk, veulens zijn best teer.
Dit zal met de robusstere rassen wel beter gaan gok ik, maar ik zou geen risico willen lopen en graag willen dat ze droog kunnen liggen.