dachtige merrie, tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armitage

dachtige merrie, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 15:07

Totaal onverwachts komt er een drachtige merrie in mijn opvang. Ik heb nog nooit met een dracht/ veulen te maken gehad.Dus alle tips zijn van voeren, geboorte tot veulentips, alles is welkom. Ik ben mij natuurlijk al aan het inlezen en heb een prima dierenarts die me zal bijstaan. Maar toch ervaringen zijn altijd net een beetje meer praktijk.

Ik hoor graag van jullie :D :o _/-\o_

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:09

Wat voor merrie is het? Want dat scheelt wel. Bij shetlanders en mini's komt een red bag bijvoorbeeld vaker voor dan bij grotere merries.

Verder een goede kwaliteit merriebrok geven en onbeperkt ruwvoer. Ik kan eventueel mijn bestandje "bevallen voor dummies" wel naar je doormailen vanavond als je me je mailadres geeft. Die heb ik in het veulenseizoen altijd klaar liggen voor mijn man, voor het geval ik er niet ben als het begint.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 04-04-14 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:10

belangrijkste is dat je zorgt bij de bevalling te zijn, alarm plus camera.

het boek paardenfokken van paul de vries is een aanrader

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:11

In de opvang in wat voor een opvang tijdelijk of is er afstand van gedaan?
Wat voor paard is het hoe lang is ze drachtig?

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:24

Gered van gang naar handelaar /slacht. Heel verhaal toch overstag gegaan als de idioot dat ik ben :D . Tijdelijk weet ik nog niet, shetlanders is mijn opvang en het is een grote C kleine D. Over een week of 5 zou het moeten komen. Ik woon niet bij mijn wei.

Letsdunit

Re: dachtige merrie, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:28

Hoe is de merrie er verder aan toe, is ze goed doorvoed ?

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:35

Goed doorvoed , wel eerste veulen ,5 jaar oud

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:03

Staat ze dan als ze moet bevallen op de wei?
Ik zou dan iedergeval zorgen dat ze appartement staat en dat het veulen niet in een sloot kan raken.
Maar voorkeur gaat naar een ruime stal waar toezicht is

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:06

sandra8 schreef:
Staat ze dan als ze moet bevallen op de wei?
Ik zou dan iedergeval zorgen dat ze appartement staat en dat het veulen niet in een sloot kan raken.
Maar voorkeur gaat naar een ruime stal waar toezicht is

Autocorrect? :D Maar ik ben het met je eens, een merrie hoort onder toezicht te bevallen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:12

Ha ha ha moet appart zijn inderdaad

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:54

Omdat ik geen enkele ervaring heb met drachtige merries heb ik een andere oplossing gezocht en staat de pony nu bij mensen met kennis van zaken. Met een box voor als het zover is. Opluchting van mijn kant. Ik wilde niet dat er wat fout ging door mijn onkunde.

Maar nu heb ik een deal gesloten ik neem nu van hun een jaarling over voor langere tijd. Word een c/d pony gaat nu in mijn kudde oude shetlanders lopen het is een heel braaf dier van ook een sober ras. Het is misschien niet de meest ideale opfok. maar ik denk dat er haar wel manieren bijgebracht worden en er is af en toe nog wel een shet met gekke minuten :0

Wat denken jullie??? Of beter een leeftijdsgenoot erbij zoeken. Ook tips over voeren zijn welkom.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 02:32

Kans dat het fout gaat is in een box vele malen groter dan in een weide. Daarbij is een weide ook hygienischer.
Zolang het weer geen roet in het eten gooit, zou ik haar lekker laten staan, wel even een draadje spannen tussen haar en evt weidegenootjes, maar dat kan wachten tot het moment dat ze duidelijk tekenen geeft.

Je hebt haar nu geruild voor een jaarling? Doe zou ik dan idd wel in een groepje zetten met in elk geval één ander jong paard. Oudere paardjes zijn super om manieren van te leren, maar zijn geen 'vriendjes'.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:52

Een dragende merrie niet laten grazen waar loslopende honden (geweest) zijn. Met name de hondenstront kan voor problemen zorgen.