Vandaag is mijn merrie 308 dagen drachtig. Ze is op 1 mei 340 dagen. Vanochtend schrok ik, toen ik met buitenzetten ontdekte dat ze al harsdruppels aan de spenen heeft hangen. Haar uiers staan ook erg strak, maar ondanks 3 veulens heeft ze geen grote uiers. Ze bevalt altijd iets eerder. In 2009 4 dagen eerder, in 2012 9 dagen eerder. Haar bevalling van 2012 was een Red bag delivery.... Wat is de kans dat ze inderdaad binnen afzienbare tijd bevalt? Kan dit te maken hebben met de bevalling van vorig jaar?
Zoals jullie misschien begrijpen ben ik erg ongerust... (maar een DA hier over bellen op zondag gaat me iets te ver. Morgenochtend hang ik direct aan de bel.)
Set_Elkol
Geplaatst: 30-03-14 12:25
je kan je niet vergist hebben in de dekdata/bevruchtingsdata? en heb je een foto van de uiers? zijn de banden ook al slapper of zijn er andere symptomen? Sommige merries maken gewoon wat vroeg uier aan.
Ylana
Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 12:29
Ze is op 24 en 26 mei geïnsemineerd. Ze was in één keer drachtig. Ik zal zo eens naar haar banden kijken en een foto van de uier maken. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht hebt...
Denk dat je je niet druk hoeft te maken. ik had een merrie 2 juni uitgeteld en ze stond eind april al met uier en harsdoppen. ze is uiteindelijk op 24 mei bevallen van een gezond en sterk veulen.
Ylana
Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 12:48
Ik ben iets meer gerustgesteld nu ik gezien heb dat haar banden nog niet slap zijn en haar kling niet uitgezakt. Stom zeg, dat zo iets kleins me helemaal van slag kan gooien! Het is niet dat dit pas mijn eerste dracht/bevalling is of zo
Hier met 316 dagen ook uier die aan het vullen is, druppende harskegels en banden die slap worden... kling nog geen verandering, maar het is een maiden-merrie. Vind het ook ietwat vroeg nog!
Ik zou gewoon rustig afwachten.. Op stal ook wel eens een merrie gehad die met 310 dagen de druppels al had hangen.
Ylana
Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 14:43
Meer als wachten kunnen we niet doen. Voor nu harst ze nog steeds, maar voor de rest geen veranderingen. Elke dag dat ze hem binnen houdt, is er één. Vanaf 320 dagen heeft het veulen zeker een kans zei de DA.
Hier was het ook met 309 dagen al harsen vond het ook erg spannend. Uiteindelijk een week te vroeg geboren. Wel goed in de gaten houden.
friesiszwart
Geplaatst: 04-04-14 09:44
Mijn merrie heeft inmiddels ook harsdoppen van een centimeter en zij is 28 mei uitgerekend, bij eerdere drachten had zij dit ook. Voor de zekerheid gaat vandaag de geboortemelder erop maar ik verwacht niet dat het veulen eerder komt dan ca 15 april. Ook al is iedere dracht anders dit toonde zij bij eerdere drachten ook het kan best zijn dat zij vanaf vandaag of morgen al melk begint te lekken. Ook dat ben ik gewend bij haar.
toen mijn merrie twee jaar terug een velen kreeg, begon ze twee maand van te voren ook al te kegelen wij waren erg bang want het jaar daarvoor heeft ze twee maand te vroeg haar dode veulen gekregen (had toen helemaal geen uiers) en uiteindelijk over gedragen. dus probeer je niet druk te maken!
Mijn merrie begon 3 jaar geleden op dag 310 ook al melk te lekken en had met 9 maanden al een uier.. Iedereen vreesde dat het veulen eraf kwam, maar ze heeft hem uiteindelijk toch nog 335 dagen gedragen. Veulen is niks tekort gekomen en is nu inmiddels een 3 jarige beer van 170 cm.