Een ongeboren veulen "kopen"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Een ongeboren veulen "kopen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 11:13

Eigenlijk puur uit nieuwschierigheid.. Heeft iemand dit weleens gedaan?
Een ongeboren veulen kopen uit een combinatie die je leuk vind/lijkt?
De nadelen kan ik natuurlijk zo zelf ook wel bedenken :+ het kan altijd mis gaan. Of het veulen word niet wat je bedacht had.. of de kopende partij trekt zich terug en dan sta je met je veulie..
Maar toch stiekem lijkt het me wel superleuk.. Ik heb zelf een ruin dus zelf iets fokken word hem niet. Maar de dracht volgen.. uitkijken naar een veulen. Alles vanaf het begin meemaken..
Nu zal je denken waarom dan niet gewoon een veulen kopen. Maar dat is gewoon anders :)
Zijn er uberhaupt fokkers die dat doen? Of particulieren?

Jessix

Re: Een ongeboren veulen "kopen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:16

Ik ken wel mensen die dat gedaan hebben. Ikzelf ken wel merries (en combinaties met hengsten) waar ik graag een veulen van zou willen hebben. Toch wil ik het zelf eerst zien om er zeker van te zijn dat, dat mijn paardje gaat worden. Die laatste klik wil ik graag hebben.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 11:19

Jessix schreef:
Ik ken wel mensen die dat gedaan hebben. Ikzelf ken wel merries (en combinaties met hengsten) waar ik graag een veulen van zou willen hebben. Toch wil ik het zelf eerst zien om er zeker van te zijn dat, dat mijn paardje gaat worden. Die laatste klik wil ik graag hebben.

De klik is natuurlijk het belangerijkste en dat is een risico :j
Was dit bij een fokker?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:20

Ik zou het zelf niet "zomaar" doen,zeker wel een contract opstellen in geval er iets mis is. Wat als t veulen kort na geboorte,of tijdens, overlijd? Of er iets mis is kwa groei of dergelijke? Wat als je hoopt op een merrie,en je krijgt een hengst of andersom? Ben je dan nog steeds even blij en akkoord? Ik vind het veel risico,je weet namelijk maar nooit... Zowiezo als je het wilt doen goed nadenken en op papier zetten beide partijen. Dat als er bv wat mis is jij je geld terug krijgt,of geld pas betalen op het moment dat het veulen gezond verklaard is,of dat je eerst mag kijken als het veulen geboren is...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:20

Een vriendin van me heeft dit gedaan, vastgelegd dat als het veulen van Merrie x en hengst y een chocoladekleurige merrie wordt, ze het dan koopt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:26

Het gebeurt wel vaker dan men denkt hoor. Wij hebben onze merrie's ook optioneel voor lease beschikbaar. Meestal is het goedoper om een veulen te kopen, dan weet je ook wat je krijgt, maar als je perse een bepaalde combi wilt of een hengst hebt en daar een veulen met bepaalde lijnen van wilt dan is lease erg leuk. En natuurlijk ben je er vanaf het begin bij, dat is ook bijzonder.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 11:30

Mioux Ik snap wat je bedoelt hoor :j Je moet ook op de lange termijn bedenken wat je wilt natuurlijk.. Voor mij persoonlijk zou ik puur een rijpaard willen overhouden in de toekomst, dus merrie of hengst (ruin later) maakt dan opzich nog niet heel veel uit.. En de risicos heb je ook als je met een eigen merrie gaat fokken natuurlijk. Maar ik snap je punt wel!

Vjestagirl en als het nou een gitzwarte hengst was geworden? :+

Shamalarabs; ze leasen dus de merrie en kopen zo het veulen? Hoe moet ik dat voor me zien?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:32

Als je goede afspraken maakt,op papier zo nodig, zou ik het zelf wel aandurven. Het geslacht zou ik nog niet zo heel groot punt vinden ook de kleur niet,maar wel kwa gezondheid.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:34

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:35

PenP2014 schreef:
Mioux Ik snap wat je bedoelt hoor :j Je moet ook op de lange termijn bedenken wat je wilt natuurlijk.. Voor mij persoonlijk zou ik puur een rijpaard willen overhouden in de toekomst, dus merrie of hengst (ruin later) maakt dan opzich nog niet heel veel uit.. En de risicos heb je ook als je met een eigen merrie gaat fokken natuurlijk. Maar ik snap je punt wel!

Vjestagirl en als het nou een gitzwarte hengst was geworden? :+

Shamalarabs; ze leasen dus de merrie en kopen zo het veulen? Hoe moet ik dat voor me zien?

Dan koopt ze hem niet :). Deel van die afspraak is 'chocoladebruine merrie'

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:40

Mioux schreef:
Ik zou het zelf niet "zomaar" doen,zeker wel een contract opstellen in geval er iets mis is. Wat als t veulen kort na geboorte,of tijdens, overlijd? Of er iets mis is kwa groei of dergelijke? Wat als je hoopt op een merrie,en je krijgt een hengst of andersom? Ben je dan nog steeds even blij en akkoord? Ik vind het veel risico,je weet namelijk maar nooit... Zowiezo als je het wilt doen goed nadenken en op papier zetten beide partijen. Dat als er bv wat mis is jij je geld terug krijgt,of geld pas betalen op het moment dat het veulen gezond verklaard is,of dat je eerst mag kijken als het veulen geboren is...

Dat is het risico van fokken, wil je dit niet dan moet je een veulen kopen dat al geboren is, dan kun je zien (of laten onderzoeken) of het gezond is en kun je het geslacht uitzoeken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:42

Je kan ook op papier dit melden @friesiszwart. Dat indien er gezondsheidsproblemen zijn of dergelijke je de koop niet door laat gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:42

PenP2014 schreef:
Jessix schreef:

De klik is natuurlijk het belangerijkste en dat is een risico :j
Was dit bij een fokker?

Voor mij is de klik zeker het belangrijkste. Ik moet er tenslotte, hopelijk minimaal 20 jaar tegenaan kijken! ;)
Ik heb veel vrienden die fokken, dus zie veel veulens. Ze zijn allemaal schattig, maar ik heb er tot nu toe maar één gezien die ik wel zou willen hebben. Dat is echt helemaal mijn paardje! Vanaf hij vier dagen oud was en hij wordt dit jaar drie.

Mijn helaas te jong overleden paard komt uit een merrie die op de stal stond waar ik toen der tijd werkte. Ik was gek van die merrie en gek van dat ras, dus ik was in mijn nopjes toen ze gedekt werd. De fokker wilde dolgraag een merrieveulen, die zou lijken op d'r moeder. Ik grapte al vanaf het begin dat als het een hengstje zou worden ik het wel wilde hebben. Het was super om de hele dracht te volgen. Elke ochtend zag ik het veulen bewegen in de buik, super! Het werd een hengstje en ik was direct verliefd. Ik had geen gulden te besteden toen der tijd, maar twee jaar later toen er toch een merrieveulen geboren werd kreeg ik de kans om de hengst te kopen. Dus ja, soms komen dromen uit!

taigaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:45

Lijkt me heel onverstandig.

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:48

wij doen dit via contract. Het ligt eraan wat ze willen soms kiezen ze zelf de hengst voor onze merries dan is de koop rond tenzij er iets mis gaat met zwangerschap maar dan toch onkosten vergoed voor dekken. soms zien ze de bloedlijnen en willen die. wij garanderen niet het geslacht of kleur, maar wel dat het levend op de grond komt en na 30 dagen da gecheckt word. Dus alles is mogelijk zolang de beide partijen eruit komen en een contract word ondertekend

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:49

Ik heb het ook gedaan. Ik wilde per sé een veulen van mijn verzorgpaard, omdat ik al haar nakomelingen ken en dat zijn stuk voor stuk hele fijne dieren. Omdat geslacht of kleur van het veulen me niet uitmaakte hebben we daar geen afspraken over gemaakt. Ik betaalde de kosten om het veulen op de wereld te krijgen, en het veulen was vanaf het eerste moment (inseminatie, niet geboorte) van mij.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:54

Ik heb 18 jaar geleden een embryo gekocht :D Ik vond het ontzettend leuk om alles te volgen. Voor mijn gevoel had ik er direct al een band ermee. Wel goede afspraken op papier maken zeker als er een aanbetaling wordt gevraagd. En de koop gaat alleen door bij een gezond veulen en eventueel voorkeur voor het geslacht. Bij mij is alles goed gegaan maar risico's blijven er altijd. Als het veulen eenmaal geboren is dan moet het toch nog minimaal een half jaar bij de moeder blijven. Ook daar moeten goede afspraken over worden gemaakt, bijvoorbeeld wie draagt de kosten bij ziekte van het veulen oid tijdens dat half jaar. Inmiddels wordt mijn embryo 17 dit jaar :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:02

Wordt het onderhand niet eens tijd dat hij bij jou komt wonen Jessix? ;) :+

Maar over die "klik". Ik denk, dat als je weet op voorhand dat een bepaald veulen van/voor jou is, dat je er sowieso wat meer mee hebt dan met elk ander willekeurig veulen? Zeker als je er bewust zelf voor open staat en er heel erg betrokken bij bent.
Als je met je eigen merrie fokt, is het ook maar een gok wat er precies uit komt.
En toch, zodra ik mijn veulen voor de eerste keer zag (Gefokt uit mijn eigen merrie) had ik er wat mee.
Hij is echt 100% mijn paardje en ik ben vanaf de eerste minuut stapelgek op hem.
En hij vindt mij ook echt zijn baasje. (Hij weet natuurlijk niet beter) Maar ik kan en mag er echt alles mee.
Alles wat ik doe, vindt hij vanzelfsprekend, simpelweg omdat ik het ben.
Maar al was hij pimpelpaars met groene stippen en een hoorn op zijn hoofd, dan was ik waarschijnlijk nog steeds stapelgek op hem geweest?

Dus ik vermoed dat je zoiets ook wel kunt hebben als je een ongeboren veulen koopt of een fokmerrie least etc.
Ik zou zoiets zelf zeker ook wel durven wagen. Als het een merrie is waar je heel graag een veulen van wilt of een combinatie die je heel gaaf lijkt etc. Zolang de afspraken maar duidelijk zijn.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:39

Ik zou het zelf niet doen ;)
Maar ik heb wel al verschillende veulens voor geboorte verkocht :j
Is een kwestie van een contract opstellen waarin beide partijen zich kunnen vinden en waarbij beide partijen risico lopen/voordeel doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:03

Luckystory schreef:
Wordt het onderhand niet eens tijd dat hij bij jou komt wonen Jessix? ;) :+

Maar over die "klik". Ik denk, dat als je weet op voorhand dat een bepaald veulen van/voor jou is, dat je er sowieso wat meer mee hebt dan met elk ander willekeurig veulen? Zeker als je er bewust zelf voor open staat en er heel erg betrokken bij bent.
Als je met je eigen merrie fokt, is het ook maar een gok wat er precies uit komt.
En toch, zodra ik mijn veulen voor de eerste keer zag (Gefokt uit mijn eigen merrie) had ik er wat mee.
Hij is echt 100% mijn paardje en ik ben vanaf de eerste minuut stapelgek op hem.
En hij vindt mij ook echt zijn baasje. (Hij weet natuurlijk niet beter) Maar ik kan en mag er echt alles mee.
Alles wat ik doe, vindt hij vanzelfsprekend, simpelweg omdat ik het ben.
Maar al was hij pimpelpaars met groene stippen en een hoorn op zijn hoofd, dan was ik waarschijnlijk nog steeds stapelgek op hem geweest?

Dus ik vermoed dat je zoiets ook wel kunt hebben als je een ongeboren veulen koopt of een fokmerrie least etc.
Ik zou zoiets zelf zeker ook wel durven wagen. Als het een merrie is waar je heel graag een veulen van wilt of een combinatie die je heel gaaf lijkt etc. Zolang de afspraken maar duidelijk zijn.

Haha, ik had hem gewoon meteen mee moeten nemen, maar had er helaas toen geen ruimte voor. Nu zit hij net ietsjes boven mijn budget! ;)

Nee, ik ben best moeilijk als het op paarden aan komt. Ik vind hem leuk of niet, ongeacht de moeder of de vader. Uit je eigen merrie is wellicht weer anders, maar dan nog zijn er mensen zat die het veulen verkopen vanwege geen klik. En dan heb ik het niet over uiterlijk, maar puur over gevoel. Ik moet er verliefd op worden en dat wordt ik niet zo snel.

Ongeboren veulen kopen valt voor mij sowieso af omdat ik enkel hengsten wil hebben. Binnen nu en een de komende twee maanden worden er veulens geboren uit voor mij interessante combinaties, maar voor het zelfde geld gaat mijn hart er niet sneller van kloppen als ze geboren zijn en misschien juist wel weer van een veulen uit onverwachte hoek. Of misschien zit er geen een bij naar mijn zin.. Ook dat heb ik wel vaker meegemaakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:09

Ja, ik ken mensen uit het verleden bij ons op stal die dat gedaan hebben. De merrie was altijd verschrikkelijk hengstig en men dacht dat wellicht een veulen daar een eind aan zou kunnen maken. Een keer dragen en wellicht alle problemen over. Maar de eigenaar van de merrie wilde niet het veulen. Iemand anders wel. Die wilde alles betalen en zo geschiedde. Maar wat heel leuk en gezellig begon liep dramatisch af. Veulen was geboren, de bevalling was moeilijk maar dat ging allemaal nog wel, maar al de eerste week liep veulen en merrie een behoorlijke handicap op vanwege een stom ongelukje (Weet het precieze niet meer). Dit verhaal is uitgelopen op een enorme teleurstelling en uiteindelijk in een hele nare ruzie tussen twee mensen die het altijd erg goed met elkaar konden vinden.
De merrie is aardig hersteld en kon aangepast weer wat doen. Ik geloof dat het veulen het niet gered heeft. Ik praat over 15 jaar terug vandaar dat ik me de details niet meer zo goed herinner.
Dus als het goed gaat is het leuk. Als het niet goed gaat heb je veel geld weggegooid want je neemt zelf het risico.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:05

Je kan inderdaad veel dingen bedenken die kunnen mis gaan. En dan kun je alles in een contract proberen te zetten, maar er zullen altijd wel dingen zijn die je niet kan voorzien.
Dan is het waarschijnlijk ook een beetje een kwestie van vertrouwen dat beide partijen de beste beslissing proberen te maken tov merrie en veulen?
Er zijn trouwens hele uitgebreide contracten in zake zulke dingen te vinden online. (voornamelijk Amerikaans natuurlijk. Die Amerikanen proberen alles op papier te zetten. :+ ) Waarin tot in detail beschreven wordt wie voor welke kosten opdraait, welke rechten en plichten koper en verkoper hebben (oa. ivm verzorging van merrie en veulen) wie welke (beslissings)verantwoordelijkheid heeft bij allerhande onvoorziene omstandigheden. Dus mocht je zoiets overwegen, kan je altijd zo'n contract als basis gebruiken.
Als het medisch gezien mis gaat, wordt trouwens meestal de gezondheid van de merrie boven die van het veulen geplaatst.

Jessix schreef:
Nee, ik ben best moeilijk als het op paarden aan komt. Ik vind hem leuk of niet, ongeacht de moeder of de vader. Uit je eigen merrie is wellicht weer anders, maar dan nog zijn er mensen zat die het veulen verkopen vanwege geen klik. En dan heb ik het niet over uiterlijk, maar puur over gevoel. Ik moet er verliefd op worden en dat wordt ik niet zo snel.

Dus als je niet vanaf de eerste moment verliefd erop bent, dan ga je er al niet voor?
Want dat vind ik wel een lastige hoor... Zoiets kan toch ook groeien?
Ik heb een jong paard hier gehad waar ik zodra ik haar zag helemaal verliefd op was. (Jij weet wel welke ;) ) Wegens omstandigheden heb ik dat paardje weer ingeruild voor een andere, die ook leuk was maar waar ik helemaal niet hetzelfde gevoel bij had. En dat was zeker lastig de eerste maanden. En het paard voelde dat volgens mij ook wel aan.
Maar nu heb ik haar een jaar en ik heb ik ondertussen zeker ook wel héél wat met die 2de. Niet die instant verliefdheid die ik met de eerste had. (Wat ik nog steeds heb, als ik dat paard zie trouwens.)
Maar ik ben wel heel erg gesteld op haar en mijn hart maakt evengoed een huppeltje elke keer als ik haar zie. Ook al was dat in het begin minder vanzelfsprekend, ik zou haar voor geen goud meer willen missen nu! Had ik vorig jaar beslist dat ik haar niet hoefde omdat ik die klik toen mistte, had ik dat nu ook niet gehad. ;)

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:10

Kennissen van ons reserveren wel vaak veulens, met de afspraak dat zij als eerste mogen komen kijken en beslissen of ze het veulen willen kopen.

Varlon82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:17

Ik vind het persoonlijk wel spannend om een embryo te kopen, bv. Op een veiling.
Meestal krijg je de kans om een nakomeling te kopen uit een merrie die heel interessant is . Verwachten een veulen uit Rita Morka ook een embryo.. Eerste keer hier dus idd spannend...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:11

Ooit ook mijn merries baarmoeder verleased, dat ging met een contract,ondertekend door drie partijen. Hij mocht de hengst kiezen,bracht merrie naar het dekstation en de rest was aan mij.