Drachtige welsh merrie kan iemand helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Talithaaxx

Drachtige welsh merrie kan iemand helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:29

Hallo allemaal!

Ik heb in december een welsh gekocht bij een handelaar, ze had toen een veulen van een jaar oud. Maar hij zei tegen mij dat ze weer drachtig was. Ik had daar me twijfels over. Ik kon alles met haar doen en heb een onwijs hechte band met haar gekregen. Waar ik stond kwam zei ook ze liep altijd achter me aan kon lang met haar knuffelen etc. Sinds eergisteren doet ze heel schuw. Ik mocht niet bij haar in de buurt komen, halster omdoen mocht ook niet. Uiteindelijk heb ik een halster om gekregen met veel geduld. Deze heb ik nu ook omgelaten. Als ik bij haar buik kom snauwt ze en geeft ze waarschuwen met haar been door opzei te schoppen. Niet hard ofzo maar meer als waarschuwing. Vandaag ging ik kijken en toen zat er wit bij haar tepel. Geen druppel. Dus nu denk ik dat ze wel drachtig is. Ik heb hier geen ervaring mee. En ik herken haar kwa gedrag ook niet terug. Hebben jullie tips of wat denken jullie?

Groetjes

F_T

Re: Drachtige welsh merrie kan iemand helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:36

Het beste advies dat ik kan geven is heel simpel eigenlijk:

Probeer in jouw directe omgeving in contact te komen met iemand die verstand heeft van fokken, en eerder bij bevallingen is geweest. Zodat je daar altijd direct op terug kunt vallen.
Dat zal wel op korte termijn moeten, het klinkt alsof je merrie ieder moment kan veulenen.

Als je niet zo iemand kent, dan is het misschien verstandig om te overleggen met je veearts. Niet dat die direct moet komen, maar wel dat ze je advies kunnen geven, en weten dat er een veulen gaat komen bij iemand die dat nog niet eerder meegemaakt heeft. Dan zijn zij enigszins voorbereid, als je midden in de nacht belt...

Veel succes met de bevalling, ik hoop dat alles mooi vlot en voorspoedig gaat.

En daarna lekker genieten van merrie met veulen!

Talithaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 20:24

Bedankt voor je reactie! Ik heb wel al wat dingen opgezocht erover! Maar ze kegelt niet.. Daarom weet ik het ook niet.. Moet kegelen perse?

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:25

je kan je dierenarts vragen? dit kan ook zijn dat het pijn doet!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:26

Zou echt even contact opnemen met de DA, dan weet je tenminste waar je aan toe bent... en ook waar je op moet letten, voor het geval er iets mis gaat. Daarnaast is hij of zij dan al op de hoogte van de situatie.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:32

Heb je kegelen al wel eens eerder bij een ander paard gezien? Veel mensen hebben volgens mij een beeld van kegelen dat niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Als jij aangeeft dat er "wit bij de tepel" zit, dan zou dat in principe zelfs al wel kegelen kunnen zijn.
En ja, het kan maar zo. Er zijn merries die bevallen zonder te kegelen, soms zelfs wel zonder echt volle uier.

Ik zou toch voor de zekerheid echt even contact met een kenner/deskundige/veearts of zo iemand opnemen.

Weet je wat de banden zijn? Zijn die slapper dan normaal?
Lijkt haar uier wat voller dan anders? Staan de spenen (tepels) richting elkaar, of recht naar beneden?
Lijkt haar vulva slapper of roder dan anders, of zie je geen verschil?
Lijkt de buikvorm veranderd te zijn?

Talithaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 20:45

Femke_Tweety schreef:
Heb je kegelen al wel eens eerder bij een ander paard gezien? Veel mensen hebben volgens mij een beeld van kegelen dat niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Als jij aangeeft dat er "wit bij de tepel" zit, dan zou dat in principe zelfs al wel kegelen kunnen zijn.
En ja, het kan maar zo. Er zijn merries die bevallen zonder te kegelen, soms zelfs wel zonder echt volle uier.

Ik zou toch voor de zekerheid echt even contact met een kenner/deskundige/veearts of zo iemand opnemen.

Weet je wat de banden zijn? Zijn die slapper dan normaal?
Lijkt haar uier wat voller dan anders? Staan de spenen (tepels) richting elkaar, of recht naar beneden?
Lijkt haar vulva slapper of roder dan anders, of zie je geen verschil?
Lijkt de buikvorm veranderd te zijn?

Haar banden zijn niet als "pudding" maar wel flexibeler. Haar uier is voller inderdaad. Haar tepels staan richting elkaar maar ook weer niet ook weer een beetje naar beneden er tussen in zeg maar. Bij haar vulva is het niet rood. En haar buik is gaan hangen naar beneden!
Gr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:52

Klinkt echt wel alsof er iets aan zit te komen.
Je weet geen dekdatum, waarschijnlijk?

Lastig, maar ook leuk en spannend dat er een veulen komt!

Talithaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 20:57

Femke_Tweety schreef:
Klinkt echt wel alsof er iets aan zit te komen.
Je weet geen dekdatum, waarschijnlijk?

Lastig, maar ook leuk en spannend dat er een veulen komt!

Ik had die handelaar gebelt die zij 22 mei tegen mij.. Ik vroeg door wat voor hengst ze was gedekt en daar gaf hij een telefoonnummer van.. Die had ik gebelt en die zeidat het kan kloppen dat het er aan zit te komen.. Hoelang kan het vanaf nu ongeveer duren?

Gr

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:59

je zegt zelf je je helemaal niks weet van drachtige merries en bevallingen...
laat aub een veearts komen om te bepalen hoe ver ze is
en laat de veearts alles uitleggen ipv al je info via Bokt te zoeken/vragen

uit ervaring weet ik dat iedere merrie anders is tijdens dracht, maar ook met bevalling

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:06

Tsja, veulen kan in dat geval met alle signalen die ze al laat zien zo ongeveer tussen nu en enige weken bevallen... Met veel pech kunnen ze langer dan een jaar dragen, dus zelfs nog voorbij 22 mei. Maar naar wat je vermeld lijkt mij binnen nu en ongeveer een week.

Er zijn vrij veel kraamstal topics op bokt, waar je meer kunt lezen. Ook marestare met bijbehorend forum geeft veel info. (daar ook -helaas, maar wel belangrijk- veel info over gevallen waar het niet goed ging.

Maar, nogmaals, contact opnemen met kenner is echt verstandig. Niemand kan zo via bokt exact zeggen hoe en wat...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:42

Wat betreft kegelen, mijn merrie heeft bij 1 bevalling maar harsdoppen gehad en nooit gekegeld. Het is niet zo dat ze moeten kegelen en dat iedere merrie dat doet.

Als de merrie 22 mei gedekt is zit het er nog niet aan te komen, dan duurt het nog een maand. Bel de hengstenhouder nog een keer en vraag hem of hij in zijn administratie kan zien wanneer de merrie gedekt is, welke datum. Vraag dan ook direct naar de dekbon.
Je kunt je ook aanmelden in het topic [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014. Zitten lotgenoten die veulens verwachten, en daar zitten er ook met veel ervaring.

Dat witte wat je zag, ik denk dat het talg is. :)

Talithaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:07

Ik heb da laten komen een paar weken geleden maar ze is erg gestresst als er vreemde zijn dus wou hij het niet doen.
Ik heb hier wat foto's voor jullie. Kon de foto's niet plaatsten dus heb een link met wat foto's gedaan.

http://www.mijnalbum.nl/Album=DC7TGEVI

Talithaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:15

Neonlight schreef:
Wat betreft kegelen, mijn merrie heeft bij 1 bevalling maar harsdoppen gehad en nooit gekegeld. Het is niet zo dat ze moeten kegelen en dat iedere merrie dat doet.

Als de merrie 22 mei gedekt is zit het er nog niet aan te komen, dan duurt het nog een maand. Bel de hengstenhouder nog een keer en vraag hem of hij in zijn administratie kan zien wanneer de merrie gedekt is, welke datum. Vraag dan ook direct naar de dekbon.
Je kunt je ook aanmelden in het topic [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014. Zitten lotgenoten die veulens verwachten, en daar zitten er ook met veel ervaring.

Dat witte wat je zag, ik denk dat het talg is. :)

Ik heb met de handelaar gebelt die zei 22 mei en waar bij ze bij de hengst was geweest zei dat het nu zou kunnen. Maar is geen "officiële" fokker dat is het probleem helaas!