zal ze dan toch drachtig zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inverda

zal ze dan toch drachtig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 04:31

deze merrie hebben we 31 mei 2013 gekocht. ze is altijd fokmerrie geweest. ze komt van een markt. ze heeft op de markt 3 eigenaren gehad. we hebben geen idee wie haar heeft mee genomen na de markt.
nu is ze de laatste maanden erg gegroeit in de breedte. ze krijgt aardig wat beweging en niet zoveel te eten dat ze daar zo dik van hoort te worden. we wandelen z'n 4 dagen in de week minimaal 1 uur en soms wel 3 a 4 uur. ze liep ook voor de kar en waren dan z'n 2 uur weg. we hebben het vermoeden dat ze toch echt drachtig is. er word ook veel gevraagt is ze drachtig. haar buikje is enorm puntig geworden de laatste weken. haar buig beweegt veel en voelde vandaag wat beweging dicht bij haar uiers.
mocht ze drachtig zijn weten we niet van wie sinds wanneer en dus ook geen datum wanneer het zou kunnen. ze loopt ook erg wijd met haar achter benen sinds 1,5 week.
dit is op:15-06-2013
Afbeelding
dit was op:12-02-2014
Afbeelding
dit was op:26-12-2013
Afbeelding
en fotos van vandaag niet erg duidelijk:(helaas met deken) maak morgen even fotos zonder deken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding.

Linnie050

Re: zal ze dan toch drachtig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 04:55

Spannend toch wel of zit je niet op een veulen te wachten?
Ik durf het niet te zeggen.
Maandag misschien even de dierenarts bellen dan heb je snel duidelijkheid.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 05:03

Ik denk eerlijk gezegd van wel :j zo'n bol buikje krijg je niet zomaar, zeker niet met de beweging die je haar geeft! Of het zouden wormen zijn, heb je haar ontwormd?

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 05:10

@linnie050 nouja we hebbben eigen grond dus er 1 bij zal geen probleem zijn.

@Leslie90 ze is altijd optijd ontwormt.dus dat kan het zeker niet zijn.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 05:51

Dan zou ik maandag de veearts bellen om het één en ander uit te sluiten. Een echografie geeft al snel duidelijkheid.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 07:28

De foto's van eind december en vandaag vind ik niet op dracht wijzen, de foto van begin december misschien wel. Uier en vagina lijken ook nog nergens op, maar dat kan zo veranderen. Als ik de vetplooien onder de vagina zie, denk ik dat ze nog wel te dik is en daarom ga ik voor niet drachtig.

Een echo of opvoelen geeft duidelijkheid over wel of niet drachtig, maar is bij de shetlanders wel een veel groter risico (in vergelijking met een warmbloed) op beschadiging van de darm. Dat laatste kan levensgevaarlijk zijn.
Een uitgerekende datum van de bevalling kan niemand je geven, ook de dierenarts niet, hoogstens misschien een indicatie van de maand waarin het waarschijnlijk gaat gebeuren. Ik begrijp maar al te goed dat je erg nieuwsgierig bent of ze drachtig is of niet (zou ik ook zijn!), maar als ze drachtig is ga je het echt wel aan zien komen tegen de tijd dat ze gaat bevallen. Persoonlijk zou ik dus gewoon afwachten.

Stel dat ze kort voor de markt gedekt is, dan zou ze tot ergens in juni nog kunnen veulenen. Tot die tijd kan er nog heel veel buik bij komen! Hoe is het met de ribben? Kun je die makkelijk/moeilijk of niet voelen?

Trouwens: helemaal top wat jullie allemaal met deze leuke pony doen! Die zal wel denken dat ze in het Walhalla terecht is gekomen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:34

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:20

set_elkol schreef:
je hebt hier al een topic over:

[KS] is mijn pony drachtig ?

Die kon ze niet weer vinden, daarom een nieuwe. Kan gebeuren toch :')

Ik ben benieuwd!

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:25

nieuwe fotos van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ze is hier nog voor een deel geschoren gisteren stopte het scheerapparaat er mee helaas.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:25

helaas kun je de puntige buik niet zien op de foto maar achter loopt het nu enorm puntig

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:27

Ik vind haar er niet drachtig uitzien, wel stevig aan de maat.
Maar ja alleen een DA kan je werkelijk duidelijkheid geven.
Je had in december al het idee dat ze drachtig was. Nu zijn we 3 maanden verder en je hebt nog steeds geen DA laten komen.
Misschien toch eens een afspraak maken. Dan weet je wat.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:29

ja maarja een dierenarts kan zeggen ja ze is drachtig of nee is ze niet verder schiet ik erniets mee op want welke dag ze zal gaan bevallen zal hij ook niet zien.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:30

ohja ik ben ook meer als 2 maand lang met haar naar de hengst geweest waar ze totaal geen intresse naar had geen hengstigheid laten zien.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:33

Maar dan weet je in ieder geval wel zeker of ze drachtig is! :)* En kun je daarvoor je voorbereidingen treffen, als ze wel drachtig is. Juiste voer enzo, minder arbeid naarmate ze vordert...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:34

Wat wil je dan wat wij zeggen.
wij weten ook niet wanneer ze uitgeteld is.

dierenarts erbij dus.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:35

Overigens kan de dierenarts wel een schatting doen Hoe lang ze drachtig is

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:36

gewoon een dierenarts er bij, ze oogt inderdaad niet echt drachtig eerder gewoon wat dik..

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:37

ja dat is zo. iemand enig idee wat hier ongeveer de kosten van zullen zijn. gaat niet om het geld hoor maar wel fijn om dat te weten.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:39

talithalotje schreef:
ohja ik ben ook meer als 2 maand lang met haar naar de hengst geweest waar ze totaal geen intresse naar had geen hengstigheid laten zien.

Ik heb een dame die dat ook niet deed, waarom? ze was gewoon te dik... hengstigheid stelde ze hiermee uit.
toen ze flink ging afvallen werd ze wel gewoon hengstig haha.

Ik twijfel bij jouw shetlander. Heb genoeg shettie buikjes gezien met babytjes erin,
maar ik raad je echt aan om de dierenarts te bellen.

waarom?
je krijgt daar een JA/NEE
en je krijgt een schattig van wanneer dan ongeveer, als het een ja is :j

Heb je overigens al eens mest onderzoek laten doen?
want het verschilt per wormensoort of je ze ook echt in de mest ziet.
en het verschilt ook per wormensoort, welke ontworming je moet geven.

voor hetzelfde geldt heb je een wormpje in haar buik, die je nooit ziet omdat hij erin blijft leven (niet in de mest komt) en ook nooit afgedood hebt omdat je niet de juiste ontworming gebruikt.

ik vind het persoonlijk eerder een 'wormenbuik' dan zwanger..
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 16-03-14 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:43

Ik denk zelf ook dat ze niet drachtig is alleen een beetje te dik. Je doet inderdaad wel genoeg met haar, erg leuk, maar toch als ik kijk hoe groot het stuk gras is waar ze op staat kan ze toch echt nog teveel eten krijgen en daar dik van worden. Weet ook niet wat ze verder nog krijgt?. De buik zit erg aan de bovenkant en ze is rond tot aan de ruggengraat. Mijn ervaring is dat ze meer een hangbuik krijgen als er een veulen in zit. Een pony is 11maanden drachtig, dus dan zou ze nu al een veulen moeten krijgen als ze net voor de markt gedekt zou zijn en ik vind haar op de foto van december nog helemaal niet dik en toen had ze al een buik moeten hebben. Dus denk dat het komt omdat het gras alweer begint te groeien. Zeker als ze fokmerrie is geweest zou je sneller iets aan de tepels moeten kunnen zien. Ik zou even met DA overleggen. Je kunt haar niet opeens meer beweging of minder voer gaan geven voor je hebt uitgesloten of ze een veulen in haar buik heeft....

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:44

Inderdaad de DA eens laten komen. Mocht de pony drachtig zijn dan kan de DA een schatting maken van hoe lang ze al drachtig is. Dan kan je voorbereidingen gaan treffen voor de geboorte;)
Mocht ze niet drachtig zijn dan kan de DA kijken waarom ze wel zo dik is, misschien kan hij voorstellen het voerpatroon te veranderen, maar voor hetzelfde geld blijkt er wat mis te zijn met de pony en kan dat behandeld worden.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:48

nouja ze krijgt niet veel voer. ze krijgt geen brok alleen gras en het gras is kort dat valt niet meer te eten en dus hebben ze nu hooi. met zijn 3een. en ze word steeds weggejaagd dus veel krijgt ze niet. tevens staat ze maar op een stukje grond van 30 bij 30 met zijn 3een. het grond op de fotos is alleen als wij er zijn en dan staan ze daar een uurtje om te eten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:53

talithalotje schreef:
ja maarja een dierenarts kan zeggen ja ze is drachtig of nee is ze niet verder schiet ik erniets mee op want welke dag ze zal gaan bevallen zal hij ook niet zien.

Als de DA constateerd dat ze niet zwanger lijkt het me ook zeer nuttig.
Dan is ze gewoon veel te dik.
En een dikke shet in het voorjaar is niet erg handig
Zeker nu het verse gras er aan komt.
Dat is wachten op HB.
Dus ik zou zeker de DA langs laten komen.
En als je shet genoeg gras heeft hoeft ze echt geen bergen hooi te hebben.
En op de foto staat een aardige bak met hooi.
Dus denk dat daar de rede staat van de dikke buik.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:56

die bak met hooi is niet van haar ze heeft 1 hooinetje. de bak is voor de andere d pony's alleen als we er zijn mag ze er even van eten dus dat is tot maximaal een half uurtje aangezien we haar ook gewoon poetsen enzo.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:58

Een shetlander heeft natuurlijk ook niet veel nodig. Heb nog nooit een shetlander mooi op gewicht zien blijven met onbeperkt hooi, of je moet al heel arm hooi hebben.
Ik vind haar niet drachtig uitzien maar de enige die het kan uitsluiten is de dierenarts. Scannen kostte mij 50euro incl. Voorrijkosten