PH strips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte

PH strips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 01:57

Hallo,

Ik lees hier op het forum en hoor steeds vaker om mij heen dat verschillende mensen PH strips als hulpmiddel gebruiken om bevallingen te voorspellen.
Nu ben ik dat ook van plan maar het nadeel is dat deze strips veelal uit Amerika komen (de echte foalstrips). Ik heb hier geen ervaring mee en hoopte dat iemand hier een goed adres of een goed alternatief heeft om aan dit soort strips te komen.
Nu ben ik benieuwt naar de ervaringen en de merken/soorten die jullie gebruiken.
Belangrijk vind ik dat de strips niet teveel vloeistof nodig hebben om goed te kunnen werken, dat het verschil tussen meetpunten niet te groot is (liever niet groter dan 0,3) en dat ze een groot bereik hebben.

Ook negatieve ervaringen (met de strips of een merk) zou ik op prijs stellen. :)

Brainless

Re: PH strips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 02:57

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 03:21

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 07:30

MarijeR op bokt gebruikt volgens mij die van minihorseshop en die lijken goed te werken!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:05

Ik heb die zelfde als marije nu ook liggen,merrie is 2 mei uitgeteld en ga eens proberen hoe nauwkeurig het is.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 11:48

Brainless schreef:

Heb je zelf al ervaring met deze strips?

Ook die van de MHS heb ik zien staan. Ik overweeg ze wel te kopen maar ik had graag gehad dat er ook nog een waarde onder de 6 zat.
Vandaar dat ik ook op zoek ben naar alternatieven :)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:54

ik heb ook die van de minihorseshop en heb nu net 2x getest.
je hebt echt maar een mini mini drupje nodig om te testen dat vind ik wel prettig.
en aangezien ze aan een wat langer staafje zitten kan je het mooi langs de speen ophalen als er een drupje aanhangt.
ben benieuwd hoe het bij mijn merrie's uit pakt, denk zelf dat het niet nodig is om nog lager te testen dan die 6.0, die waardes schommelen niet en wanneer die al naar dat punt gezakt is weet je toch al dat je ze goed in de gaten moet houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:59

Lotte schreef:
Brainless schreef:

Heb je zelf al ervaring met deze strips?

Ook die van de MHS heb ik zien staan. Ik overweeg ze wel te kopen maar ik had graag gehad dat er ook nog een waarde onder de 6 zat.
Vandaar dat ik ook op zoek ben naar alternatieven :)

Ikzelf niet, weet wel van iemand die ze gebruikt en degene is er tevreden mee.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 12:59

OK bedankt

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:16

Lotte schreef:
Nu ben ik dat ook van plan maar het nadeel is dat deze strips veelal uit Amerika komen (de echte foalstrips). Ik heb hier geen ervaring mee en hoopte dat iemand hier een goed adres of een goed alternatief heeft om aan dit soort strips te komen.

De term pH staat voor "zuurgraad". Je kan de pH meten van allerlei vloeistoeffen, van biest tot urine tot koffie. Ik ken de "echte" foalstrips niet, maar een pH (zuurgraad) wordt in principe gemeten met lakmoespapier. Die "foalstrips" zijn dus -als ze de pH meten- gewoon lakmoespapiertjes <<) . Waarschijnlijk verpakt in sjieke paardenverpakking, om zo de prijs flink te upgraden :+

Gewoon lakmoespapier kan je al voor €2,95 per 80 (!) velletjes kopen,
hier bijvoorbeeld:http://www.franktechniek.nl/phwaarde-lakmoespapier-p-755.html
Met deze papiertjes kan je de pH-waarden testen van pH 1-14

Zodra er een labeltje aan komt te hangen, schiet de prijs omhoog...
Zo verkoopt B. Nagel (een natuurproduktenwinkel) de pH-strips (zuur/base-strips) voor het meten van de pH tussen 5,6 tot 8,0.
(Sommige mensen die gezond eten, meten via hun urine de "verzuring" in hun eigen lichaam).
100 pH- strips kosten bij Nagel al €10,95 :) De werking is exact hetzelfde als bij de 80 strips voor €2,95 hierboven ;)
http://www.bewustwinkelen.nl/products.php?q=625282

Lotte schreef:
Ook die van de MHS heb ik zien staan. Ik overweeg ze wel te kopen maar ik had graag gehad dat er ook nog een waarde onder de 6 zat. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar alternatieven :)

Hierboven 2 alternatieven. Je kan zelf verder Googlen op "zuurbasestrips" of "lakmoespapier" voor verdere alternatieven ;) .
PS: het kan trouwens best zo zijn, dat je lokale drogist / apotheek ze ook verkoopt...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:25

Goeie tip hierboven!

Ben ze ook aan het testen nu,eerste jaar dus het resultaat moet ik nog ondervinden :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:00

Hasjam, dan vraag ik me af: Hoe weet je de ph tussen die 6/7 en 5/6 schommelt want dit is een van de belangrijkste.
De foal strips hebben 8.0-7.6.7.2-7.0-6.8-6.4-6.0 op hun papiertje staan. Ik ben mijn alarm bij 6.4 om gaan doen en mijn 2 merries deden het keurig binnen 24 uur dan. Met die van jou dan ben je gewoon te laat lijkt mij...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:12

ik heb ook al zitten googlen en doen maar ik weet ook niet of die gewone strips wel echt hetzelfde zijn. Zou niet graag iets missen daardoor. Al heb ik dit gevonden:

http://www.miniinthebox.com/nl/400-lakm ... =cartcross

Maar twijfel dus ook. Voor dit jaar heb ik normaalgezien toch strips genoeg maar ik hou wel van een voorraadje. :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:18

die van de mini horse shop zijn best voordelig, en ik denk inderdaad dat als de strip op 6 zit dat je dan in elk geval meer weet dan wanneer je geen strips gebruikt :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:50

ik ben dan toch gezwicht voor de PH strips van MHS. Heb er nog een hoop liggen van USA maar ik heb graag voorraad :o
En ik merkte dat ik te kleine stukjes afscheurde om spaarzaam te willen zijn met als gevolg doorweekt papier. :')
Dus straks die van MHS eens testen.

Zou nog graag eens dat lakmoespapier proberen,ik heb de waardetabel van foal alert nu toch en vraag me af of die kleuren dan zouden overeenstemmen. Voor die paar euro's kan je je er eigenlijk niet veel aan snijden toch. Ben wel nieuwsgierig of dat dan echt hetzelfde zou zijn. :D

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:21

bij lakmoespapier zie ik helaas alleen maar hele waarden. Ikzelf zou graag een paar tussenwaarden hebben kleine stappen tussen de waardes).

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:19

zoooo heb de strips al ontvangen,dat is ook supersnel! *\o/*

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:30

Hoe werken ze precies? Klinkt erg interessant namelijk! En hoe nauwkeurig bepalen ze? Als de waardes kloppen dan binnen een dag of ?

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:20

leuk een topic over de strips!

ashley5760, ze werken echt heel simpel.
het is een staafje waar een kleine vierkantje op zit waar je vocht (melk) uit het uier op kan druppelen.
de PH van biest wat de merrie vlak voor de geboorte aan maakt is anders dan van "gewone" melk.

echt een ieniemienie druppeltje is al genoeg dus je hoeft ook zeker niet je hele merrie eerst helemaal leeg te melken ;)
aan de kleur kan je aflezen wat de PH waarde is en of de bevalling dus nadert.

let wel! het is een extra stukje waakzaamheid, het blijven merrie's :D
en net zoals bij echte mensen kan het erg verschillen hoe de dracht/bevalling verloopt.
normaal gaat het vrij geleidelijk en wanneer de pH rond de 6.0 zit komt in de meeste gevallen het veulen binnen 24 uur.
Er zijn uiteraard merrie's die heel snel deze waardes kunnen laten zakken waarbij je het met een beetje pech deze daling helemaal mis loopt en je hebt merrie's (vooral maiden) waarbij het veel langer duurt.
MarijeR heeft ze ook voor ons getest en bij een van de merrie's heeft ze nu al een aantal dagen (!) een erg lage pH en lage waardes op de refractometer (ook een manier om te testen maar dan op dichtheid) en nog steeds geen veulen....alles geeft aan dat ze er klaar voor is maar veulen heeft waarschijnlijk andere gedachten.

Heb zelf op dit moment ook een aantal merrie's die moeten veulenen, een kan ik al prima testen maar verwacht ik dat het nog wel even duurt maar ook een maiden die veel sneller gaat maar die krijg ik nog niet getest, even afwachten dus.

Het fijne is dat ze erg secuur zijn en er geen schommelingen plaatsvinden zoals je die bij een refractometer wel kan hebben.
Ik gebruik ze naast een halster alarm en camera bewaking maar deze geven over het algemeen al iets eerder aan dat er wat staat te gebeuren en dat vind ik wel prettig.

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:22

pretty, fijn dat je ze zo snel hebt ontvangen, we proberen dezelfde dag altijd nog te versturen.

over het lakmoes papier op een blad of rol heb ik wel eens gehoord dat ze minder secuur zijn omdat de kleuren in elkaar overlopen.
dit is wel van horen zeggen want heb het zelf nooit uitgeprobeerd, ben nogal al van het waarom moeilijk daoen als het makkelijk kan.
heb ze liever heel secuur en kant en klaar.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:30

Die van Amerika is geloof ik lakmoes en dat loopt inderdaad wel een beetje over! :j

Ik ben van België en had m'n pakje geloof ik al na een dag dus super!

M'n niet maiden kan ik al prima testen maar de maiden die ik dus het liefst getest had,wegens geen idee hoe haar dracht zal verlopen op het einde,weigert dus mij te laten testen. -O-
Ze is heel braaf en ik mag aan de uier zitten,maar nu ik echt een beetje wil melken vind ze het toch niet leuk meer geloof ik! Bah,en ik ben zo nieuwsgierig! :P

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:31

Haha klein beetje doorzetten pretty.. Ik heb met Bo ook altijd gevecht, die gaat gewoon liggen als ze er genoeg van heeft en stampen ja :P

Empty tja.. die wilde ik 11 uur savonds testen, was niks te testen en madam beviel de volgende dag :P

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:46

Ga het eens proberen met vastbinden,ik check altijd los tot nu toe. Hoewel de maiden nog niet eens een vol uier heeft maar mijn ervaring is dat ik daar best niet op wacht. :')
En ik wil het echt niet missen,maar ga een beetje af op de resultaten van de strips vooraleer ik het alarm ga omdoen en er ga bijslapen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:07

Heb ze 1x geprobeerd, merrie spoot het melk al uit en volgens de PH strips niks aan de hand, uurtje later was het veulen er.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:13

Ik ga de ph strips ook nu voor het eerst gebruiken. Maar gebruik ze als hulpmiddel in de eerste plaats. Ik blijf mijn geboortealarm gebruiken ondanks waarde van de strip en blijf de camera in de gaten houden. Als je een merrie hebt die het volgens het boekje allemaal gaat doen dan zou je in theorie kunnen zeggen: alarm er pas aan als ze richting 6 gaat met de ph. Maar zoveel vertrouwen durf ik er toch (nog) niet in hebben... Het blijft een paard en ik weet niet of ze weet wat ze volgens het boekje moet doen :+

Maar het is een handig hulpmiddel denk ik wel. Wil je mijn ervaring wel posten zodra ik ze kan testen en ik een veulen heb. Uier is momenteel hard en lijkt gevuld, maar krijg er toch niets uit om te testen nu. -O-