Ik vraag het toch maar even hier. Mijn merrie is nu ruim 6 maanden drachtig als het goed is, maar nu is haar kling best behoorlijk veranderd de laatste tijd. Heb al overleg gehad met verschillende veeartsen en hun advies is even aankijken... Ook is een collega (dierenarts) al eens mee geweest om te komen kijken maar is in haar ogen niet vreemd. Maar de kling van de pony is wel degelijk veranderd. Hij is langer en makkelijk te openen (was voor de dracht altijd mooi klein en strak) wel is hij gesloten als je gewoon kijkt zonder er aan te zitten. Komt dit iemand bekent voor op 6 maanden dracht?
Ik hoop dat iemand me wat kan vertellen. Wil haar ook laten opvoelen alleen de veearts wil dit alleen in een opvoelbox doen en die hebben we niet. En naar daar rijden doe ik liever niet ivm angst voor trailer van de pony. Wel zal ik na het weekend een andere veearts laten komen en kijken of deze er iets aan kan zien. Maar voor nu als iemand dit herkent zou dat fijn zijn!!
Bedankt alvast!
P.s. kwa gedrag nog hetzelfde (ivm eventueel verwerpen) en niks gevonden in het land en de kling is schoon en niet gek van kleur.
was het niet meteen na het dekken zo? dat het door een natuurlijke dekking komt misschien. of misschien rijdt je niet meer waardoor alles minder strak is? of door het gewicht van de baby? Ik weet het niet.
Wat jij ontdekt hebt is normaal, tenminste bij mijn merrie is dat ook zo. Zij heeft ook een hele zachte beetje hangende kling tijdens de dracht. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Is dit de eerste keer dat ze drachtig is ?
Nee dit was niet meteen na het dekken al. Painetblack: dit is niet haar eerste veulen maar heb het bij de eerste niet gezien (ze was nog niet van mij) maar het is volgens jou dan normaal? De ene keer is het meer uitgerekt dan de andere keer. Ik wou de VA al laten komen maar als het normaal is...
De kling is bij de drachtige merries die ik verzorg ook zachter en anders van vorm tijdens de dracht. Ik vind het eigenlijk niets vreemds. Tijdens de dracht groeit niet alleen het veulen maar ook de merrie maakt zich klaar op wat komen gaat. Er is als het veulen komt best veel ruimte nodig, dat is niet zomaar even snel geregeld, daar gaat wel even overheen. Als hij nog mooi sluit en niet vies is, zou ik me er niet te druk om maken.
Ik denk dat je je niet druk moet maken, volgens je eigen DA was het normaal . Zolang er geen uitvloeiing bij de kling of uier is of gekke veranderingen hoef je je niet druk te maken. Veel succes en geluk met je merrie.