Hoe vroeg met verlof, drachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

Hoe vroeg met verlof, drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:33

Mijn drachtige merrie was bij vorige dracht ruim twee maanden van te voren al niet te genieten, toen was ze nog niet beleerd. Nu is ze vier en halve maand drachtig en begint weer te veranderen in gedrag, hoe lang van te voren doen jullie je merrie met verlof? Wisselt dit veel per merrie. Ze is vier en half jaar oud en maand of acht onder het zadel.

Chiave

Re: Hoe vroeg met verlof, drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:34

Die van mij de vorige keer anderhalve maand van te voren gestopt met lessen/intensief rijden.
Gewoon lekker gepoetst ed, maar wel in beweging gehouden door wandelen/longeren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:36

F-AM --> KS

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:37

Die van mij was al met verlof toen ze gedekt werd maar anders zou ik gekeken hebben naar hoe ze zich hielt onder het zadel.. Ik vrees dat ze dan ook nu al met verlof zou zijn want ze is erg gevoelig aan haar buik al.. (is nu 170 dagen drachtig)
Nu moet ik er wel bij zeggen dat Pret een merrie is die sowieso snel wat narrig wordt...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:51

De mijne is ook vrij wispelturig, daarom twijfel ik van hoe lang kan ik door rijden met haar, of kan ik beter grondwerk met haar gaan doen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:48

Wisselt per paard en per keer. Gewoon kijken wat ze aan kan en of ze er nog plezier in heeft.
Mijn ene merrie ging elke week nog leuk mee naar menles, maar ineens was het over en draaide ze haar kont toe. Ze was toen al flink dik, dus toen zijn we daar mee gestopt.
Feitelijk zou je met de meeste paarden echt nog gewoon dagelijks een stapritje kunnen doen, zelfs wel goed voor de conditie. Maar als ze echt aangeven het zelf niet leuk meer te vinden dan houdt het op voor mij.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:04

De mijne moest eind April bevallen maar kreeg in Oktober al lichamelijke problemen dus heeft toen gelijk verlof gekregen.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:39

Het ligt aan de makkelijkheid waarop de merrie de arbeid nog kan verrichten. Kijk en luister goed naar je merrie. Ik zou wel stapritjes of wandelingen blijven maken, hoe beter de conditie, hoe groter de kans op een perfecte bevalling.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:40

De ene merrie is eerder toe aan niks doen dan de ander. Meestal geven ze dit zelf wel aan.
De merrie waar ik nu op rijd, heb ik tijdens de gehele dracht gewoon doorgereden.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:44

Tot 6maanden flink getraind. Toen langzaam afgebouwd waardoor ik met 8maanden ben gestopt. Ze stond lekker buiten en af en toe aan de longe voor beweging. Mijn paard gaf overigens niks aan :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:32

Ik heb nu 2 veulens gehad bij 2 verschillende merries. De ene merrie heb ik tot 2 weken voor de bevalling nog buiten gereden. Zadel vond ze niet zo leuk meer op het einde, maar zonder zadel vond ze heerlijk. Wilde ook gewoon lekkere stukken draven en galopperen.

Mijn andere merrie heeft me er rond de 4e maand afgebokt wat totaal niet typisch is voor haar. Die is dus vanaf 4 maanden al op zwangerschapsverlof gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:27

Mijn toenmalige verzorg paard is in de winter al niet meer bereden, dus met 6 maanden. Wel in het vroege voorjaar nog wat stapritjes, maar het echte werk was toen al in de winter stilgelegd. ik denk dat het heel erg verschilt per paard.

spiritajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:31

Er zijn mensen die zeggen: ach joh, een paard kan wel heel zijn periode lopen.
Maar ik ben daar wel een beetje tegen, ik zou zeggen na 6 maanden lekker laten doen :j miss nog een beetje grondwerk en ander licht werk, maar geen zware dingen meer ;)

myjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:50

Heb een merrie gehad die tot op het laatste zonder probleem werd bereden. De merrie die we nu hebben wilde al van dag 1 van haar dracht geen zadel meer op haar rug. Stokstijf blijven staan en in onze benen bijten, wat ze normaal gezien nooit zou doen. Dus weidegang en longeren... Gewoon aanvoelen wat ze aangeeft en respect hebben voor de toekomstige mama :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:53

Zodra de merrie aangeeft dat ze niet meer aan het werk wil, hoeft ze van mij niet meer. En aangezien wij er voor kiezen om ze te laten dekken, vind ik dat eigenlijk ook niet meer dan logisch :)

Op een bepaald moment wilde ze het zadel niet meer op, toen hebben we nog een maand één of twee keer per week zonder zadel wat rondgehobbeld (veel stap en soms draf, galop wilde ze eigenlijk ook niet meer). Ik geloof dat ik twee maanden voor de uitgerekende datum helemaal gestopt ben met rijden, maar het is al jaren terug dus ik weet het niet precies meer.

Nalatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:01

Mijn vorig verzorgpaardje heeft 2 veulens gehad in de tijd dat ik haar reed. We zijn toen met haar blijven werken tot enkele weekjes voor de bevalling (ze verhuisde naar iemand met heel wat ervaring om daar te gaan bevallen). De laatste weken reed ik haar niet meer maar werd ze gelongeerd, heel wat minder dan dat ze werd gereden. Aan haar merkte je niet zo veel en ze bleef vlotjes lopen tot op het einde, had ze aangegeven dat het niet langer ging dan waren we natuurlijk vroeger gestopt.
Ik zou, zoals hierboven reeds gezegd, kijken naar de merrie zelf. Het merrietje dat ik reed zag je helemaal niets aan en bleef ook gewoon vlotjes lopen zoals gewoonlijk. Een andere merrie die daar ook gedekt was veranderde helemaal en werd heel lastig met werken waardoor zij vroeger stil gezet is.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:59

Ik doe met mijn pony als ze gedekt is zo een 2 maandjes rust, rustig weer oppakken en ze heeft net aangegeven dat ze het niet meer fijn vind, dus nu doe ik alleen maar vrijheidsdressuur met haar en wandelen enzo, zodat ze geen inzak rug krijgt..