Veulen 4 maanden nog niet halstermak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hondkatpaard

Veulen 4 maanden nog niet halstermak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:57

Wij hebben een veulen van 4 maanden en het lukt nog steeds niet om het halster om te krijgen. Hij doet al wel zijn neus erin maar als ik dan het riempje boven z'n oren langs doe dan loopt hij naar achter. Met zijn hoofd omhoog. Maar ik wil niet dat hij schrikt want dan doet hij het denk ik niet meer.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen?

Maureen95

Re: Veulen 4 maanden nog niet halstermak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:59

Loopt je veulen los in de wei of op stal? Ik zou gewoon proberen het halster aan te doen. Ook al looptie naar achter.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:59

als je al niet weet hoe je dit klaar moet spelen bij een veulen, is het dan wel verstandig om er uberhaubt aan te beginnen.

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:59

Maureen95 schreef:
Loopt je veulen los in de wei of op stal? Ik zou gewoon proberen het halster aan te doen. Ook al looptie naar achter.

Hij loopt 24/7 in de wei

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:01

Mijn ervaring is dat een veulen van vier maanden nog halstermak maken vrij lastig is, omdat ze echt al sterk worden.
Maar natuurlijk kan het gewoon goed gaan. Helpt het niet als je hem/haar met de kont in een hoekje zet? Kijk wel uit dat hij hierdoor niet in paniek raakt. Ik denk dat je het beste even door kan zetten. En als het halster om is het even een paar minuten laten zitten terwijl je er bij blijft en het zo geregeld te herhalen.
Ik hoop dat je hier wat een hebt

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:05

Ons veulen van 3 maanden is ook nog niet echt halster mak.
Wij doen het halster om als hij met zijn moeder op stal staat.
Maar doen het halster daarna wel weer af.
Het is een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen.
En elke keer weer herhalen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:05

Wat ik deed met mijn veulen is het halstertouw om de nek een slaan als een lasso zeg maar. Niet dat ik r echt een lasso van maakte, maar ik pakte het uiteinde en het begin gewoon vast als een lus zodat ik ook weer los kan laten. Dan hou ik dat gewoon vast en begin ik rustig met het halstertje om en af doen. Dan kan het veulen niet zomaar weg en kan je hem toch sturen en kan je rustig het halster om doen.

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:05

xSabineW schreef:
Mijn ervaring is dat een veulen van vier maanden nog halstermak maken vrij lastig is, omdat ze echt al sterk worden.
Maar natuurlijk kan het gewoon goed gaan. Helpt het niet als je hem/haar met de kont in een hoekje zet? Kijk wel uit dat hij hierdoor niet in paniek raakt. Ik denk dat je het beste even door kan zetten. En als het halster om is het even een paar minuten laten zitten terwijl je er bij blijft en het zo geregeld te herhalen.
Ik hoop dat je hier wat een hebt

Ik zal het proberen maar als ik doorzet dan denk ik dat hij bang wordt en dat hij het dan de volgende keer helemaal niet meer doet

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:12

Gewoon doorzetten. Ook al doet hij een beetje paniekerig. Op stal zetten in een hoekje en desnoods met 2 personen zijn. Iemand die hem vasthoudt en iemand die het halster aan doet.

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:16

petraaken schreef:
Gewoon doorzetten. Ook al doet hij een beetje paniekerig. Op stal zetten in een hoekje en desnoods met 2 personen zijn. Iemand die hem vasthoudt en iemand die het halster aan doet.

We hebben een stal maar het veulen loopt niet echt met zijn moeder mee want hij staat bij nog een pony en daar loopt hij veel liever bij. Dus dan moeten ze met zijn drieën op stal maar dat vind de moeder van het veulen niet zo leuk. Dus opstal stal is ook niet echt een optie denk ik.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:21

Wij hebben ook zo'n drabber. Uiteindelijk is het gelukt met 4 man sterk :') Dat secreet begon gewoon te trappen, vanaf dag 1 al := Het is nu ook eindelijk gelukt om der vast te zetten, was ze het ook niet mee eens -O-
Ik kan niet wachten totdat ze 3 is :') :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:23

niet bang zijn dat hij schrikt, gewoon doorpakken en vastgrijpen, staartje en of oortje

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:27

Ja weet je, ze vinden wel meer "niet zo leuk".... Toch zullen sommige dingen gewoon moeten. Halster, enting, wormkuur, hoefsmid.....
Inderdaad wat ze hier boven zeggen. Even op stal, kontje in de hoek, eventueel staartje omhoog houden en doordoen, ook al doet hij even paniekerig. Zelf rustig blijven, maar proberen mee te blijven lopen, ook als hij weg wil/draait en rustig verder gaan. Zorg dat het gesp-gaatje al groot genoeg is zodat het pennetje makkelijk erin valt. Heb je niemand in je omgeving die ervaren en rustig is in dit soort dingen? Misschien dat die je even op weg kan helpen ermee? Dat ze een halstertje kennen is toch wel voornaam. Als ze ziek worden kun je he-le-maal niks nu. Hij zal toch ook nog gechipt moeten worden neem ik aan?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:41

Moeder met veulen op stal en pony buiten. Nog beter is mams ook buiten want die kan je dan niet in de weglopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:53

Lastig, zo te horen ben je zelf niet snel of handig genoeg om het gewoon te doen, soms niet leuk maar een heel verhaal ervan maken kan soms ook alleen maar verkeerd gedrag geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:55

Goldie schreef:
Wij hebben ook zo'n drabber. Uiteindelijk is het gelukt met 4 man sterk :') Dat secreet begon gewoon te trappen, vanaf dag 1 al := Het is nu ook eindelijk gelukt om der vast te zetten, was ze het ook niet mee eens -O-
Ik kan niet wachten totdat ze 3 is :') :+

mijn barrel is een zeer fijne drie jarige geworden. Vind echt alles prima.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:58

moeder+veulen op stal.
pony er weer uit.

veulentje lekker kiebelen, aan zn oortjes trekken (zachtjes) en spelenderwijs het halster om doen.

soms helpt het als je het deel dat achter de oren gaat ook los maakt zodat alleen zn neus erin gaat.
goed belonen en als dat goed gaat verder gaan met het deel achter de oren.

kleine stapjes en niet teveel in 1 keer willen :)
als hij zn neusje erin steekt is het al goed, volgende keer gewoon verder.

voor je het weet heeft hij zn halster om.

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 12:50

minikatje schreef:
moeder+veulen op stal.
pony er weer uit.

veulentje lekker kiebelen, aan zn oortjes trekken (zachtjes) en spelenderwijs het halster om doen.

soms helpt het als je het deel dat achter de oren gaat ook los maakt zodat alleen zn neus erin gaat.
goed belonen en als dat goed gaat verder gaan met het deel achter de oren.

kleine stapjes en niet teveel in 1 keer willen :)
als hij zn neusje erin steekt is het al goed, volgende keer gewoon verder.

voor je het weet heeft hij zn halster om.

Ik deed dit altijd in kleine stapjes. Echt al heel vaak gedaan met alleen zijn neus erin en toen beloond. En ik doe ook altijd het deel achter zijn oren los.
Maar het is gelukt om zijn halster aan te krijgen door het deel achter zijn oren gewoon vast te maken maar met veel ruimte en toen hij hem om had nog 2 gaatjes strakker gemaakt. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:49

dus hij heeft hem nu om?
fijn :D

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 20:51

minikatje schreef:
dus hij heeft hem nu om?
fijn :D

Ja :)

xDivaArcado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:11

wij hebben dat ook gehad , wij hebben minstens 3x per dag dit geprobeerd en als ze achteruit loopt pak dan maar een emmer brok ofzo dan gaat hij daar met zn neus in en dan moet je ervoor zorgen dat je dan al het halster om zn neus heen hebt, dan kan je m rustig en langzaam om zn oren heen doen , en ja hij zal schrikken maar blijf proberen, en niet gaan stressen en hou je rustig. dan raakt hij eraan gewend en dan maar proberen zonder een emmer met brok, en dat zal hij wel even raar vinden maar hij vind het halster zelf niet meer eng, wat echt heel belangrijk is , is dat je rustig blijft en rustig praat en hem veel aaien rond zn oren en op zn kop. dan gaan ze zich meer ontspannen.
en ze zijn nu harstikke halstermak .