niet of toch wel drachtig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

drachtig ?

ja
Geen stemmen
nee
1 (33%)
weet niet
2 (66%)

Totaal aantal stemmen: 3

SCC
Amazone

niet of toch wel drachtig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 00:19

even een vraagje aan de kenners en gezellige kletsers hier op bokt.

de merrie is ongeveer 3 a 4 maanden na dat we denken dat ze gedekt is ineens mager en valt heel erg af.
nu trekt ze weer bij en ze wordt ineens breder.
haar ruggegraat ligt echt bovenop, maar haar buik zelf is wel breder geworden dan haar kont. terwijl ze juist eerst een hangbuikje had.
wormen is uitgesloten want ze heeft een kuurtje gehad en da heeft op wormen gecontroleerd.

misschien leuk om te weten: mocht ze drachtig zijn dan is de papa een Moorkopschimmel hengstje

begin van het jaar:
Afbeelding

rug/kont +/- 4 maand terug:
Afbeelding

vanaf kont op dit moment:
Afbeelding

ik ben van plan om foto's te plaatsen zodat iedereen haar kan volgen :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:29

Zijn beide pony's nou roan? Dat is toch niet zo'n handige combinatie? := In elk geval hoop ik voor je dat er een gezond veulen in zit.

SCC
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:29

goeroe schreef:
Zijn beide pony's nou roan? Dat is toch niet zo'n handige combinatie? := In elk geval hoop ik voor je dat er een gezond veulen in zit.

wat bedoel je precies ?
(niet handige combinatie ???)

de bovenstaande foto's is 1 pony (de merrie) die is Moorkopschimmel
de (hopelijk) papa is ook een moorkopschimmel (geen foto van helaas)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:44

Omdat bij het kruisen van 2 roans altijd een behoorlijke kans (25%) bestaat op een niet levensvatbaar veulen. Ik weet niet of moorkopschimmel en roan hierin overeenkomen (dacht dat dat ook een vorm van roan was toch). In dat geval is het dus niet zo'n handige combinatie geweest.

Dennis

Re: niet of toch wel drachtig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:48

Ik zou er mee naar de dierenarts gaan. Om haar te scannen, maar ook omdat ze wel heel schraal word. Binnen zo'n tijd zo afvallen is niet gezond!

Roan x roan is idd geen handige combinatie. Een veulen kan dan vroegtijdig verworpen worden. Dit zijn zeker wel dingen waar je rekening mee moet houden VOORDAT je je merrie laat dekken. Anders ben je imo onverantwoordelijk bezig.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:08

Dit lijkt mij inderdaad iets waarover je je vooraf laat informeren als je van plan bent een veulen te fokken. Dan had je deze combinatie ook niet gemaakt (neem ik aan). Even de dierenarts bellen lijkt mij niet verkeerd, hopelijk valt het mee.

SCC
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 14:23

we hebben de hengt op een gegeven moment gevonden dat hij op de merrie stond ipv dat hij in t gras achter t hek en draad stond.
het is dus niet echt gepland nee.

over 2 weken moet de DA sws komen ivm entingen van alle paarden/pony's dan laat ik heer gelijk scannen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:26

Dan moet je ook verantwoordelijk handelen door snel te laten scannen zodat je weet waar je aan toe ben, en aan de hand daarvan handelen (zoals je merrie hengstig te laten spuiten oid).
En zorgen dat ze niet bij elkaar kunnen komen. Lijkt mij een basis principe van het houden van paarden, zorgen dat iedereen op zijn eigen stuk blijft.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:48

Hoe gaat het??