jonge pony laten dekken is goed (?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

jonge pony laten dekken is goed (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:52

Hoi! :D

Ik was vanavond even met de eigenaar van de twee weidemaatjes van mijn pony aan het praten, en we hadden het over de welsh (merrie, 4 jaar) die ze verkoopt. Ze zei me dat het al tijd werd om haar te laten dekken want dit is goed voor een jonge pony.

Is dit echt goed? Wat verandert er dan, de bouw.. karakter. ? Jullie enig idee wat hier bedoelt wordt ? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-13 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Re: jonge pony laten dekken is goed (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:53

Ik heb wel meer merries van 4 jaar gezien met een veulen.
Of het goed is... Ik houd m'n handen er vanaf.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:56

Ik hoor het wel vaker hoor dat dracht een merrie goed kan doen.
Ik ga volgend jaar ook dekken, dan is mijn merrie 4 en dat vind ik vroeg genoeg, dan is ze 5 tegen de tijd dat ze moet bevallen. Ik vind het in ieder geval niet te vroeg en nogmaals, heb vaker (ook van fokkers) vernomen dat het goed kan (!) doen voor een merrie, alleen weet er het fijne niet van :)

natasjahut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:08

Volgens mij is 4 jaar een prima leeftijd voor een veulen. Ik vind 4 jaar in ieder geval niet te vroeg maar waarom het precies goed zou zijn, zou ik niet weten.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:56

Waarom zou het goed zijn dan?
Het karakter kan er wel door veranderen zie ik hier, maar in welk opzicht is van te voren moeilijk te voorspellen.
Op zich kan 4 jaar een goede leeftijd zijn om te dekken, maar bedenk je wel van te voren of je het veulen wat te bieden hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:50

Ik ben niets van plan hoor, vroeg me af waar de opmerking van deze vrouw vandaan kwam(:

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:51

Ik heb juist gehoord dat een veulen 'ontwikkelen' en baren zo veel energie kost dat het lichaam erna niet/nauwelijks groeit, dus je zou beter kunnen wachten tot ná de sport, bij een jaar of 16.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:55

Oké ! Heel andersom dus.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:05

xSlvna schreef:
Ik heb juist gehoord dat een veulen 'ontwikkelen' en baren zo veel energie kost dat het lichaam erna niet/nauwelijks groeit, dus je zou beter kunnen wachten tot ná de sport, bij een jaar of 16.

Mijn merrie heeft met 3 al een veulen gehad, dus met 2 (!) al gedekt (niet bij ons als eigenaar gebeurd), en mijn ervaring is dat ze rond haar 5e nog fiks is gaan groeien. Tijdens en na t veulen groeide ze niet.

Ik heb weleens gehoord dat lastige merries makkelijker worden na hun eerste veulen, maar of t waar is?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 05:53

Een eerste veulen fokken na 16 jaar is niet heel erg slim.

Ik laat ze hier ook altijd dekken met 3 jaar oud.
Niks mis mee, mijn merrie's zijn er ook echt niet te klein bij gebleven.

Als ze jong zijn dan zijn de botten nog soepel dus dan gaat de bevalling wat makkelijker dan wanneer ze oud zijn.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat een 2 jarige gedekt word want dat is echt te jong.
Als je ze laat dekken dan zwaren ze mooi uit.

Ik las zelfs laatst ergens dat een pony als 1, 5 jarige al 90 % van haar genetisch bepaalde stokmaat hebben behaald en daarna alleen maar uitzwaren.

Mijn 9 jarige welsh mountain is nu 1, 21m
Ze mogen maximaal 1, 22 en een beetje zijn.
Mijn 8 jarige is 1, 17m

Kan me niet voorstellen dat het echt slecht is.

Overigens is een bevalling op welke leeftijd dan ook zowiezo een aanslag op het lichaam van de merrie.

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:38

Bij de fokkerij waar ik altijd verzorgde werden ze ook gedekt als ze 3 a 4 jaar waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:06

Bij mijn stageadres ook door de particulieren maar dit was meer omdat ze dan met 3 direct onder het zadel konden. - ongeduld van de boertjes zegmaar.

JoseRieko97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:09

Ze zeggen van wel. Onze merrie was een slanke den, maar na haar 1e veulen werd ze heel breed en gespierd. Hoe het kan :?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:10

Met 4 laten dekken is niet heel raar want dan krijgen ze met 5 jaar hun veulen. :) Een merrie van een vriend is op die leeftijd begonnen en is nu sinds 5 jaar overleden, in haar leven heeft ze 10 veulen gehad, super sterke merrie met geweldige moeder gevoelens. Twee van haar dochters zijn ook goed op weg, ene is met 3 gedekt.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:12

Met 4 jaar lijkt mij ook goede leeftijd!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:14

Sommige erg jeugdig-ogende pony/paarden worden volwassener na het krijgen van een veulen, wellicht dat de eigenaresse daarop doelde?

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:14

Bernoe schreef:
Ik heb weleens gehoord dat lastige merries makkelijker worden na hun eerste veulen, maar of t waar is?

Dit is bij mijn verzorgpony wel het geval. Qua gedrag blijft ze nog altijd een echte merrie, maar ze heeft iets minder last van zichzelf als ze hengstig is, ook de ruin waarbij ze staat heeft het dan minder zwaar. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:16

Okee! De pony was nog wel echt een pupje, dus zou kunnen! maar de moeder ziet er ook nog puppig uit..