[KG]Vraagje aan de kleurkenners...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

[KG]Vraagje aan de kleurkenners...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:13

Hallo Allemaal,

14 dagen geleden heb ik een heel erg leuk veulen gevonden en deze wilde ik heel graag hebben.
En gelukkig is ze me gegund en heb ik haar vorige week vrijdag opgehaald van waar ze vandaan komt.
Ze is nu ruim 5 maanden oud en op haar paspoort staat dat ze een fewspot is maar ik weet het zo net nog niet...
Misschien kan iemand mij een beetje helpen die verstand heeft van kleurtjes of appalousa kleurtjes.

Voor mijn idee is ze bont en appalousa maar de kleur zelf daar durf ik me niet zo goed aan te wagen.
Waarom ik denk dat ze bont is, is omdat ze alleen op haar hoofd onder in de flank en de staart gekleurd is en verver
helemaal wit echt spier wit. Dus vandaar in mijn ogen bont.
Op haar hoofd heeft ze vlekjes en sproetjes en een gekleurde neus en ogen en ook heeft ze een mensen oog en een maan oog
die vlekjes geven mij een idee van Appalousa.

Nu heb ik even opgezocht en daar kwam ik mee verder dat een fewspot ook gekleurde benen heeft over het algemeen en niet
gewoon spierwitte benen maar dat weet ik dus niet zeker vandaar dus mijn vraag aan de kleur kenners.
Ook zou ik graag willen weten welke kleur ze verder heeft omdat het in mijn ogen niet echt vos is...

Hier de foto's dan kunnen jullie zien wat ik bedoel en waarom ik de kleur nou niet echt vast kan zetten.
Zie hier mijn kleine indiaantje
Kyowa Indiana

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen met welke kleur ze nou zou hebben.
Ik laat het als ze geent moet worden weer denk ik toch wel uitzoeken daar ik wel heel nieuwschierig ben.
Dank jullie wel alvast, en als het verkeerd staat sorry... Ik wist niet echt waar ik het anders kwijt moest hier zijn veel fokkers en
dus ook wel een aantal kleur kenners dacht ik zo...
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-08-13 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

fuego3

Re: Vraagje aan de kleurkenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:19

heel apart is hij wel , ik ben benieuwd wat er bezegt gaat worden hier.
ook wel palomino kleur er in , maar dan weer zo'n hoofdje , ik zou niet weten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:59

Ik vermoed dat ze inderdaad een vos few spot is.
Ze heeft zeker in ieder geval appaloosa-kenmerken.

Few spots hebben op de "harde delen" vaak kleur zitten. In dit geval is dat te zien op het hoofd. Vaak zie je het ook op de onderbenen, maar het hoeft niet heel duidelijk zichtbaar te zijn. Volgens mij zie ik op de kogels wel iets van kleur.

Weet je iets van de ouders?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [KG]Vraagje aan de kleurkenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:46

Lijkt mij idd ook een few sport. Die gaat de aankomende jaren nog flink verkleuren :D

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:29

Dank jullie wel voor jullie reactie's ben heel nieuwsgierig hoe ze zich gaat ontwikkelen.
Ik weet dat haar vader of een vos platenbonte kan zijn of een appaloosa zit met allemaal stipjes. Haar moeder is een heel minimaal zichtbare appaloosa ze heeft een mensen oog en roze/zwarte vlekjes op haar neus en oog, hoe haar uier er uit ziet weet ik niet ik weet alleen dat ze deze merrie hebben aangewezen als haar moeder ze had ook heel veel wit wel hoge witte benen en veel wit op haar hoofd. Ze is verder papier loos maar ik vond haar zo geweldig en kwa karakter en lopen viel ze me ook heel erg op. En vond haar mooi rond en stevig gebouwd dus dacht ach kan haar straks en rijden en voor de wagen zetten nog. En was helemaal weg van haar kleurtje. Ik ben gek op wit en zo weinig kleur en hele witte maken had ik nog niet eerder gezien.

Ik zal van de week proberen of ik haar beentjes kan wassen want die zijn een beetje vies en dan kan ik ook zeggen of ze echt wit zijn of dat daar ook wat kleur op zit... Maar omdat ze nog niet eerder is handen is geweest als toen ze werd gechipt en ontwormd 14 dagen voor ik haar kocht heeft ze daar wat nare herinneringen aan en gaat nu wel heel goed kan haar al wel borstelen en vast houden maar mee lopen aan het touw is er nog niet bij en vind ze het een beetje nog als ik haar benen borstel. Ik mag ze wel oppakken maar borstelen op de benen is nog wat spannend.
Dan als ze helemaal schoon is dan ga ik nog wel even wat foto's maken van haar benen en haar vlekken in de flank.
Toen ze helemaal nat geregend was van de week scheen trouwens haar roze velletje door haar witte haartjes en daar zat verder geen pigment in dus geen vlekjes zoals op haar neus zeg maar...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:21

Heb zo goed en zo kwaad als het kon geprobeerd wat foto's te maken van haar beentjes en haar boeg.
De boeg is beetje onduidelijk want die staat in mijn schaduw maar die is dus ook helemaal wit.
Ben zo benieuwd hoe ze gaat kleuren haha kan niet wachten...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volgens mij zijn haar beentjes helemaal wit nu, maar het zou dus kunnen dat ze ook nog een beetje gaan kleuren?
Vind het wel heel spannend, het is mijn eerste appaloosa heb me er nooit echt in verdiept in het door kleuren enz.
Vandaar dus ook mijn vraag.
De dierenarts vond het ook wel leuk om te weten welke kleur ze zou gaan aangeven op een kleurentest dus misschien toch
straks een keer doen misschien...

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 00:07

Er zit verder niets van bont in??
Ze kan natuurlijk ook een "pintaloosa" zijn...
Bont met veel wit en op de kleur delen appaloosa kenmerken???
Weet het ook niet, maar dat is het eerste wat in mij opkomt als ik haar zo zie...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 08:39

Moeder was minimaal appaloosa aan te zien en vader is vos platenbont zijn we achter. Deze merrie is dus uit de hand gedekt omdat ze wel hengstig was en niet in de groep liet dekken. Kreeg ik een bericht van via de email. Dus inderdaad Pintaloosa kan ook nu tot de kansen behoren ik ben benieuwd half september komt de dierenarts weer dus dan laat ik denk ik wel een kleur test doen.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen dan. En hoe ze door zal gaan kleuren. Als ze Pintaloosa zal zijn zou ze dan op de delen die nu wit zijn ook nog kleur kunnen krijgen dan? Daar ben ik dan wel weer heel nieuwsgierig naar...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:25

Komt ze van Ponyland?

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:27

Nee denk dat ze op de benen wit blijft, en de rest wat wit is ook...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:35

Als je benen nat maakt kun je zien of er nog verborgen stippen zitten. :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:38

Dat zal wel meevallen, aan de hoefjes te zien is het 4 maal witte benen, en onder aftekeningen zitten nooit stippels.
Als de vader vos plantenbont is (en niet pintaloosa) kan het geen few spot zijn, een few spots heeft 2 appaloosa-ouders nodig.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:02

Grote kans dat het een pintaloosa is, als papa bont is :)

Grappig veulentje! Ben benieuwd hoe die op haar derde is.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:37

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties.

Dit veulen komt inderdaad bij Ponyland vandaan en is een geweldig diertje! (daar wil ik verder ook niets over horen heb daar al genoeg gezeur over gehoord ik heb daar een goed gevoel bij punt uit.)
Ze heeft als je de benen nat maakt geen stippen of kleur op de huid alleen in de flank en op haar hoofdje op haar neus en onder haar kaak zeg maar. Verder geen stippen op het wit kunnen vinden na het wassen.
Helaas geen foto kunnen maken na het wassen want ze was net effe sneller als mijn camera en lag al te rollen voor mijn camera aan stond haha...
Maar binnenkort nieuwe kansen nieuwe ronde haha.
Ik ben ook heel benieuwd hoe ze er over een paar jaar uit ziet en hoe haar kleur op de gekleurde delen gaat ontwikkelen.

Tot nu toe gedraagt ze echt geweldig en is ze dol op knuffelen. Ze word ook al flink is 14 dagen 3 cm gegroeid.
Dat ze maar een grote meid mag worden als ze de 1.50m aan tikt word ik al helemaal blij!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 06:45

Ik had in je andere topic al gereageerd, kan geen few spot zijn met alleen moeder appaloosa. Ik denk vos pintaloosa maar geen platenbont maar een van de overo bontvormen.