drachtige merrie wil niet gereden worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myjody

drachtige merrie wil niet gereden worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:49

Onze merrie is nu 3 weken drachtig en geeft aan dat ze niet wilt gereden worden. Zelfs niet stappen, gaat dan stilstaan en probeert in de benen te bijten. Ze is niet echt kwaad maar meer verveeld. Kan het zijn dat haar hormonen zich nog moeten stabiliseren en dat dit nog gaat beteren? Er zijn mensen die zeggen dat we ze daar moeten doorrijden maar dat lijkt me toch geen goed plan met een drachtige merrie...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:22

3 weken is erg kort maar het kan natuurlijk dat ze zich niet goed voelt. Ik denk ff aan mijn nicht die zwanger was en die was ook zichzelf niet op het begin. Later is het wel bijgedraaid maar misschien heeft jou paard daar ook last van. Zou haar ook niet doordrijden maar met geduld kijken wat ze wel en niet kan en anders even longeren met zadel en vanuit daar kijken of je weer verder kan.

FriesWytske

Re: drachtige merrie wil niet gereden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:25

Is er niet iets anders met haar aan de hand. Op een drachtige merrie kun je gewoon rijden. Vaak is het zo dat ze in de laatste weken van de dracht er pas last van krijgen. En het niet meer leuk vinden om het zadel op te hebben.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:48

Sommige drachtige merries kun je helaas niet goed berijden. Het is net als bij mensen, de ene is 9 maanden ellendig te pas en een ander gaat er fluitend door heen. Geef haar eens wat haemolitan, geeft vaak meer energie waardoor ze zich wat beter zal voelen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:57

Ik vermoed dat het gewoon hormonaal is. Hier had ik er eentje die vanaf 2 weken na de dekking geen appels en komkommer meer at en na de bevalling ineens weer wel :+

Ik ben zelf van mening dat je ze in zo'n geval het beste gewoon kan laten staan tot ze weer aangeven dat ze het prima vinden. Vooral als ze normaal wel gewoon lekker aan het werk willen. Zij kunnen er niets aan doen dat wij zo nodig een veulen willen, toch? :)

myjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 08:53

Gaan haar inderdaad gerust laten. Een beetje longeren en wat aan de hand stappen en vooral veel vertroetelen want ze is wel extra aanhankelijk :) . Kan ik die haemolitan via mijn dierenarts verkrijgen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:05

Haemolytan kan je ook gewoon op internet bestellen. medhorses.nl
Willen ze vaak wel van opknappen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:05

Mijn merrie was na het insemineren extreem gevoelig op de buik (krampen?), lag ook plat in de stal, misschien last van innesteling? Al gebeurd dat wel eerder dan 3 weken.
Ik zou ook gewoon rustig aan doen, en als dit aanhoudt dierenarts laten komen, het hoeft natuurlijk niet door de dracht te komen..