Iets waar ik over zit te dubben en wil het toch eens in de groep gooien voor andere meningen.
De situatie is zo: op een pensionstal heb ik 2 stukjes weide met schuilstal die ik huur. De ene weide wordt bezet door een asociale, dominante pony en de andere weide door een zo goed als volledig blinde pony. Een tijdje hebben ze samen gelopen maar toen de pony ook aan het andere oog blind werd ging dit niet meer. Vandaar dat ze nu weer apart staan.
Ik heb een veulen gezien dat zowat alles is wat ik maar kan wensen (in theorie dan, moet haar natuurlijk nog eens IRL zien
) en dus zit ik hier over na te denken. Maarja, een veulen kopen is niks, onderhouden is een ander verhaal ... Wanneer doe je het goed? Waar hebben ze nood aan? Opfok kennen ze hier zo niet heb ik het idee, en haar echt ver weg zetten zie ik persoonlijk niet zitten. Verder heb ik dus al 2 pony's lopen waarvan er eentje het denk ik wel leuk vind om gezelschap te hebben. Maarja, dan komt de vraag... heeft een veulen voldoende aan een blinde pony? Een veulen moet kunnen leren, en spelen en ideaal gezien in een grote kudde met verschillende leeftijden staan, maar zoveel paarden heb ik niet en persoonlijk heb ik liever zelf zicht op de verzorging van het veulen. De pony zal het veulen vast op haar plaats zetten als ze doet wat niet mag (eten stelen ofzo), maar echt spelen? Ik weet het niet .. Verder is het wel een oude, rustige, wijze pony (echt een opa'tje
) dus op dat gebied zit het dan wel weer goed.Alternatief is veulen bij de andere pony, maarja, ik weet niet of veulen daar blij mee gaat zijn ... Of misschien valt het wel heel erg mee omdat het veulen & merrie is (merries heeft hij doorgaans wel een boontje voor
) en hij zal haar zowel op haar plaats zetten als spelen (als hij zin heeft
). Ander alternatief is vragen of het veulen bij de kudde van stal kan, maar daar ben ik persoonlijk niet zo happig op. Wel verschillende leeftijden qua paarden (en ezels
) maar ook verschillende mensen die in die kudde komen en de kudde wisselt nogal eens van samenstelling ... En dat lijkt me ook niet zo fijn, is het elke keer weer afwachten of het wel goed gaat .. Dus dit is momenteel mijn grootste vraag, en ik kom er zelf niet uit .. Ik weet gewoon niet wat goed of niet goed is voor het veulen.
De andere vragen (heb ik voldoende tijd, geld, ervaring, ... ) worden ook meegenomen in de overweging maar dit is wel het grootste issue op dit moment en ik kom er niet uit .. Dus ik ben benieuwd naar andere meningen of ervaringen of .. Ik twijfel in ieder geval en ze zeggen bij twijfel niet doen, maar misschien twijfel ik wel ongegrond

Ze samen in de kudde zou wat kunnen zijn, maar dat krijg ik op stal niet verkocht .. Ze zijn niet zo'n fan van mijn lieve, asociale pony 
: het veulen was van hem en de ander moest ver, heel ver uit de buurt blijven
. Hij waakte over hem en zorgde voor hem. Inmiddels is alles al lang geleden gesetteld en is de ene nog steeds zijn papa en de ander zijn partner-in-crime. Beide pony's spelen met mijn jaarling, maar zetten hem ook op zijn plek. Wel had ik van te voren al de overtuiging dat mijn pony's wel met het veulen zouden spelen (gezien hun eigen dagelijkse gym-oefeningen). Is het de meest ideale situatie? Nee, maar hij wordt wel voorzien in al zijn behoeftes (en de baas ook
).