Wanneer hengstig.. snap r niets van bij deze merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

Wanneer hengstig.. snap r niets van bij deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:25

Onze merrie is twee maanden geleden (zo het lijkt) voor het laatst hengstig geweest.

Toen ik dacht dat ze eenmaal wel weer hengstig was na zoveel weken, heb ik de dierenarts gebeld. Hij kwam langs maar zei dat de merrie niet hengstig was en volgens de eerder genoemde datum hij een week later moest zijn. Dan zou het ZEKER het geval zijn. Ik zei hem dat het niet klopte en dat ik zeker wist dat ze nu hengstig was. Nu zegt hij dat hij er nog nooit naast heeft gezeten.

Nu heb ik haar sindsdien niet meer hengstig gezien.

Begin hem nu wel te knijpen want ze moest wel geïnsemineerd worden voordat ik lange tijd naar het buitenland zou gaan.

Ben t ff kwijt... mijn energie ook hiermee... :(

Kan het zijn dat de dierenarts er toch naast zat?

knollentuin

Re: Wanneer hengstig.. snap r niets van bij deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:27

als je dierenarts gescand heeft kan hij zien aan de grootte van de follikels op de eierstok en aan de toestand van de baarmoeder wand hoe ver ze in dr cyclus is, dus ik denk dat als je arts gescand heeft dat hij het dan wel goed heeft hoor

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:27

Kan je niet overleggen met de hengstenhouder? Sommige merries tonen weinig tot niks tenzij er een leuke (of nieuwe) hengst/ruin in de buurt is.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:30

Mijn merrie toont nooit iets. Zij is in 2009 geinsemineerd en toen gewoon regelmatig gescand. Bij het scannen kan je vrij goed inschatten wanneer het eitje zal springen. Heeft je dierenarts daar naar gekeken?
En anders is hengstig spuiten misschien iets?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:21

Voor hengstig spuiten zal ze eerst geovuleerd moeten hebben, een week later kun je pas spuiten. En ik ben er zelf nog steeds niet fan van, wij hebben vaker meegemaakt dat merries, na hengstig spuiten, dat jaar helemaal van slag waren qua cyclus en niet meer drachtig werden, dan dat het wel werkte.

TS: 2 mnd geleden was ze hengstig, hoe lang daarna dacht jij dat ze hengstig was en hoe lang is het nu geleden dat ze het volgens de veearts moest worden? (en idd: heeft hij haar ook gescand?) Als een normale cyslus rond de 20 dagen duurt, zou ze nu na 2 mnd ongeveer weer in de buurt kunnen zitten, als je nu scant zou je dan een rijpende eicel, danwel een geel lichaam kunnen zien.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:32

Nicole288 schreef:
Voor hengstig spuiten zal ze eerst geovuleerd moeten hebben, een week later kun je pas spuiten. En ik ben er zelf nog steeds niet fan van, wij hebben vaker meegemaakt dat merries, na hengstig spuiten, dat jaar helemaal van slag waren qua cyclus en niet meer drachtig werden, dan dat het wel werkte.

Ik ben er gevoelsmatig ook geen fan van, maar heb toch wel andere ervaringen: merrie's die vrij snel drachtig werden, al dan niet weer overgingen in de normale cyclus. Maar idd: als het niet hoeft, niet doen.

Ik denk alleen wel dat een keertje scannen meer zekerheid zal geven in dit geval.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:47

Ik moet dat idd wat nuanceren, mijn ervaring is dat ze of in 1 keer drachtig werden, of het hele jaar niet meer. Dan werkte het dus bij de ene merrie goed en bij de andere juist averechts. Als je dat laatste treft, is je jaar verloren, daarom proberen wij het liever niet meer.

Maar sowieso moet ze eerst ovuleren wil je het kunnen doen. Als de merrie van TS ovuleert, hoopt ze al geinsemineerd te hebben en is hengstig spuiten niet meer aan de orde. Scannen dus :j