drachtige merrie voor de kar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

drachtige merrie voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:24

wij zijn op zoek naar een nieuwe shetlander, en mijn moeder wil een drachtige merrie kopen, en ik wil er mee kunnen mennen.
mijn vraag was, tot hoeveel maanden kun je een drachtige merrie voor de kar hebben?

EAC1996

Re: drachtige merrie voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:28

Je kan dat beter niet doen. Je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat er niks met het veulen gebeurd. Maar op zich kan tot 4 maanden voor de geboorte blijven mennen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:30

Tsja t ligt ook aan de conditie van je merrie.
Mijn haflinger loopt niet aangespannen maar ohz en is over 2 weken uitgerekend.
Ik rijd nu ongeveer 1 a 2 x per week een buitenritje zonder zadel en hoofdstel om haar in beweging te houden.
Doet haar wel goed en ze vind het erg leuk en wil het liefst nog hard maar dat wil ik zelf niet.
Alleen stappen en stukjes draf om het niet te gek te maken want dat kan ze misschien nog wel maar kan nooit goed zijn.
Dat doet ze in de wei maar.
Zolang je gecontroleerd bezig bent kan het van paard tot paard verschillen ben ik van mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:43

Tsja... Ik blijf de mijne gewoon werken tot ze aangeven het niet meer te kunnen. Soms is dit op 8 maanden dracht, soms blijven ze rustig doordenderen tot de dag dat ze bevallen. Hangt af van jou pony.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:45

Je hebt mennen en mennen ;-)
Reed met mijn pony 2 maanden tot de geboorte door, maar meer omdat ze naar een andere stal ging om te bevallen. Maar je kan rustig doorrijden tot het niet meer gaat. Merk je vanzelf ;-)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:09

Hangt van je paard af.
Ik heb mijn merrie doorgemend tot ik echt merkte dat ze het niet leuk meer vond. Lamoen werd ook wel wat smalletjes, hihi..
Ik ging elke week naar les en op een gegeven moment draaide ze haar kont toe in de stal, duidelijk teken, normaal heeft ze er namelijk wel plezier in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:52

Met m'n sulky met breed lamoen tot de week voor de bevalling, zo lang de merrie er zelf lol in heeft. De een loopt probleemloos door, de ander heeft 4 maanden voor de bevalling al echt geen zin meer.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:33

Mijn merrie heb ik eens met 9 maanden dracht een half uur fanatiek voor de kar gehad.
Ze gaf zelf aan door te willen.