licht aan geeft stress?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

licht aan geeft stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 08:50

Hallo,

Mijn merrie is hoogdrachtig en ze staat nu sinds een paar dagen in een grotere stal. De andere paarden staan ergens anders. De eerste nacht was ze onrustig en hinnikte veel maar dat was de dag erna al over. Dit vond mijn moeder geen probleem.

Vervolgens is het licht nu al 3 nachten aan in de stal zodat ik (en hele lieve bokkers) haar in de gaten kan houden. Werd ik vannacht wakker om te kijken, was het beeld zwart. Mn moeder had het licht uit gedaan. Ze vind het een onnatuurlijke situatie en het zorgt voor stress als het licht aan is.

De pony staat op mijn naam, ik beslis denk ik zo. Ik beslis ook niet voor mijn moeder zonder te overleggen dingen over haar pony's. Ze heeft dit gedaan zonder overleg en daar ben ik behoorlijk pissig over.

Wat ik ook apart vind is dat ze de wissel van stal geen probleem geeft maar het licht wel terwijl de wissel van stal imo meer stress geeft.

Maargoed dan mijn vraag, is het waar dat als het licht 's nachts aan is terwijl dat normaal nooit zo is, dat ze dan stress hebben waardoor het veulen dood kan gaan in de buik?

Want daar is ze bang voor, dat het veulen dood gaat door de stress.

Pony lijkt er imo geen enkele last van te hebben.

Amado7

Re: licht aan geeft stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:53

Ik snap dat je even pissig bent, zeker omdat ze beslissingen hebt.
Ik weet er geen antwoord op, maar wat ik wel weet is dat als je mee kijkt met een live bevalling altijd het licht aan staat. Dus ik denk persoonlijk dat het niet veel uitmaakt. Ben benieuwd naar andere reacties.

Succes ermee!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:10

Hier heb ik de nacht dat ik zeker wist dat het veulen zou komen ook het licht aan gelaten, en met waken met een camera is het wel zo handig beeld te hebben natuurlijk anders heeft die camera ook geen nut ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:20

ik heb altijd het licht aan 's nacht in de stal als er een merrie moet bevallen, bij glowy duurde dat ongeveer 6 weken!! , nu staat Joanna onder de camera en is het licht al weer 2 weken aan, de paarden hebben daar echt geen last van hoor, ze wennen er heel snel aan. ik heb wel de meest energiezuinige lamp erin ztten, dus een 5 watt LED, om de kosten hoeft de lamp dus ook niet uit, iemand had het uitgerekend, maar met deze lamp, en zou ik hem het hele jaar aanlaten, was ik 3 euro kwijt aan stroomkosten ;) , dus doe maar snel de lamp weer aan, anders mis je de bevalling nog, ik ben er zelf erg graag bij, glowy stond bijvoorbeeld om kwart voor drie 's nachts nog rustig te slapen, en om 10 voor half vier schrik ik wakker, toen lag wiley ernaast, gelukkig waren we snel, want hij had de navelstreng en de vliezen nog aan zich vast, en kon niet gaan staan, ik heb er toen een navelklemmetje op gezet en afgeknipt , toen stond hij snel

johan_d

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:25

bij ons brand het licht 's nachts ook, in de stalgang, in de stal zelf laat ik het uit, dan kunnen de andere paarden rustig slapen. Als je zou moeten helpen bij de bevalling moet je toch ook het licht aan doen
en als het licht al brand valt het veel minder op als je 's nachts eens wilt gaan nakijken

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:29

Hier ook altijd het licht aan op stal als er een merrie staat die moet bevallen. Nooit problemen mee gehad.. Ze slapen gewoon.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:29

Licht in de nacht kan inderdaad wat stress geven, daarom is het zaak om de merrie een week of 2 voor de verwachte bevallingsdatum aan de nieuwe omstandigheden te laten wennen. Zo kan de bevalling rustig verlopen.

Een merrie moet al zeer veel stress ervaren wil dit invloed hebben op het al dan niet leven van het veulen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:39

Het verhuizen naar een nieuwe vreemde omgeving geeft VEEL meer stress !

Ik zou er dan juist de voorkeur aan geven om het licht aan te houden, kan het beestje ook om zich heen kijken als het iets vreemds hoort ;)

Zie er totaal geen probleem in om het licht aan te hebben, paarden slapen overdag in de zon net zo diep als 's nachts in het donker, dus van het licht op zich hebben ze echt geen hinder ...

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 09:55

Ik had nu een bouwlamp (naja soort van, gaf geen wit maar geel licht) en het gewone stallicht anders was er op de cam nauwelijks wat te zien, maar misschien is dat te fel? Iig had ik niet het idee dat ze er last van had, want vanaf nacht 2 in deze stal stond ze gewoon heel rustig steeds. Hooi en stro knabbelen en slapen. Ze gaat ook gewoon liggen.

Ik doe vannacht alleen de stallamp aan, het is natuurlijk wel belangrijk dat ik haar vanaf binnen in de gaten kan houden!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:00

Te fel ?
Welnee ... ze stond er gisteren ook gewoon bij te slapen :j

Waarom koop je anders niet zo'n babybewaakcameraatje met monitor ?
Ik heb er verschillende voor nog geen 25 euro op de MP gekocht.
Die doen het ook prima in een halfdonkere ruimte ( infrarood ) en dan kun je de monitor weer via de laptop in de gaten houden en delen :)*

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:02

Klopt, ze staat er al die dagen al bij te slapen :j
Ik probeer het vanavond eerst even alleen met de stallamp, werkt dat niet ga ik achter zo'n camera met monitor aan :j

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:06

Wij hebben ook altijd de lamp aan, net genoeg om de camera goed duidelijk te kunnen zien.
Begint de bevalling dan doen we gewoon nog wat extra lampen aan en nooit problemen gehad of signalen van stress hoor. Ze slapen gewoon lekker wanneer ze dat willen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:09

Hier was ook een extra lamp hoor op het moment dat ik begon te waken dat heeft 2 weken geduurd mijn merrie heeft daar geen last van gehad.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:12

Is de stal van je zelf en het paard staat op jou naam dus jij bepaalt of het licht aan gaat en als het geen stress geeft zoals anderen zeggen gewoon aan zetten maar ik heb gehoord dat je er nu vlakbij slaapt s6 verder

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:22

Wat meer onrust geeft, is als je bij alarm steeds het licht aan en uit moet doen om te kijken. Als het gewone licht gewoon de hele nacht aanblijft, geeft dat echt geen stress, is ze zo aan gewend.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:28

Ben het helemaal eens met Nicole. Mijn paarden schrokken nog wel eens als ik ineens het licht aan deed, dus blijft nu gewoon branden als het bijna zover is. Ik merk geen problemen of veranderingen.