merrie 361 dagen drachtig nog steeds geen uier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

merrie 361 dagen drachtig nog steeds geen uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:16

Mijn merrie is nu 361 dagen drachtig en ik ben bijna gek aan het worden.
Het veulen wil maar niet komen, haar banden zijn wel al slapper, haar kling is al langgerekt en staat sinds een tijdje open.
Vorige week kreeg ze veel vochtophopingen en nu loopt ze kreupel.
Het alarm is enkel malen afgegaan maar niks.
Is dit nog normaal?

Tooske

Re: merrie 361 dagen drachtig nog steeds geen uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:34

Het is wel heel lang maar op zich kan het wel gewoon. Je bent wel zeker van de dracht?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:15

Het is niet super abnormaal dat een merrie pas rond het jaar bevalt... Mijn DA heeft zelfs een langste dracht van 400dgn meegemaakt :wow:
Als ze gewoon dragend is zit er niks anders op dan gewoon afwachten...
Vochtophoping/ zucht is vrij normaal aan t eind vd dracht. Verder weet ik niet hoe de kreupelheid eruit ziet? Is het wat "onregelmatig" achter dan kan t ook komen doordat alle banden zo los zijn dat het allemaal nogal "wankel" is. Is het ineens accuut behoorlijk kreupel? dan kan het misschien ook een hoefzweer of zo zijn...

Bij sommige merries schiet de uier ook pas op laatste moment vol soms zelfs pas tijdens de bevalling ;)
Ik zou me op dit moment nog niet al te veel zorgen maken... wel de kreupelheid goed in de gaten houden en als je dat niet vertrouwt DA bijhalen.

Heb 2 jaar geleden uiteindelijk 385 dagen op veulen moeten wachten :') := maar hij kwam gewoon vlot en gezond & wel ter wereld 8-)
[KS-ITP] Sayla x Maestro... * Geboren! update op pag 16 *

Wat voor mij wel een geruststelling was, is dat als er iets mis is met een veulen het juist eerder geboren wordt omdat het lichaam het dan "afdrijft", dus als het zo lang blijft zitten is dat geen slecht teken :)
Het schijnt ook zo te zijn dat ze de groei bij een strenge winter wat kunnen vertragen waardoor het daarna dus nog wat langer nodig heeft om helemaal ontwikkeld te zijn ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:23

Wat zegt je DA ervan?
Er zijn veel merries die dit jaar overdragen, maar toch zou ik de DA haar even laten nakijken toch zeker als ze kreupel loopt met vochtophoping.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 17:06

Dierenarts zegt dat we gewoon moeten wachten, dat het veulen waarschijnlijk nog niet klaar is om geboren te worden.
Van de dracht zijn we trouwens honderd procent zeker, ze is gescand geweest en bovendien zie ik het veulen alle dagen bewegen en schoppen.
Ook hebben andere mensen het al heel goed zien bewegen, ik begon ook al te twijfelen ingeval ik spoken zou zien.

Ze is wel niet heel dik, allez ze is zowieso al vrij zwaar van bouw waardoor ze het goed kan wegsteken.

Nu haar eerste veulen is ook onopgemerkt gekomen, die mensen gingen een paardje kopen, volledig gecheckt door hun dierenarts en hup twee weken later lag er een veulen bij.

Ze staat nog steeds kreupel, tis te zeggen, het lijkt op een soort van hoefbevangenheid op alle benen, hihihi, precies of ze heeft te veel gedronken. Dierearts zegt inderdaad dat ze veel vocht ophopingen heeft wat niet bevorderlijk is voor de bloeddoorstroming.
Ik probeer ze nu vaker op de weide te laten, maar tis echt triestig ze zo te zien lopen.

Het lijkt er ook op of ze probeert het veulen op te houden, birth alarm (hetwelke werkt op zowel zweet als liggen) is al vijf keer afgegaan en telkens ik ga kijken, zet ze haar terug recht en gaat vlug buiten wat gras eten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 17:11

Amai 385 dagen :) , ik dacht eerst dat ik dit niet goed gelezen had, dat is toch wel heel lang.
Als het zo zit kan ik nog een tijdje wachten en als er dan een gezond en liefst een speciaal kleurke uitvalt, is het allemaal wel ok dat ik nu bijna niet meer kan wakkerblijven overdag, :j

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:38

Haha ja echt 385. Ze is op 8 april 1x natuurlijk gedekt en Hij is uiteindelijk op 28 april geboren _O-

Hoefbevangenheid klinkt niet fijn :\ :(:) maar wat je omschrijft als "het dronken lopen" is wel weer heel kenmerkend bij losse banden :j dus hopelijk is het gewoon dat laatste :) maar zou het dan wel goed in de gaten blijven houden want da's niet niks als ze hoefbevangen zou zijn :\
Beweging is inderdaad goed, dus als kan lekker buiten laten lopen.

Alarm dat afgaat kan evt ook door "voorweeën" komen bv als het veulen aan t draaien is dat kan al een aantal weken voor de uiteindelijke bevalling zijn ;)
Verder hield mijn merrie er sowieso wel van om helemaal plat te slapen :Z dan kan t ook zijn dat alarm af gaat en met die rare temp overgang is het nu natuurlijk ook niet gek dat ze ineens overdag gaan zweten ;) Hier hadden ze het vandeweek ook gewoon warm op de wei :j

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:40

grid schreef:
Haha ja echt 385. Ze is op 8 april 1x natuurlijk gedekt en Hij is uiteindelijk op 28 april geboren _O-

Hoefbevangenheid klinkt niet fijn :\ :(:) maar wat je omschrijft als "het dronken lopen" is wel weer heel kenmerkend bij losse banden :j dus hopelijk is het gewoon dat laatste :) maar zou het dan wel goed in de gaten blijven houden want da's niet niks als ze hoefbevangen zou zijn :\
Beweging is inderdaad goed, dus als kan lekker buiten laten lopen.

Alarm dat afgaat kan evt ook door "voorweeën" komen bv als het veulen aan t draaien is dat kan al een aantal weken voor de uiteindelijke bevalling zijn ;)
Verder hield mijn merrie er sowieso wel van om helemaal plat te slapen :Z dan kan t ook zijn dat alarm af gaat en met die rare temp overgang is het nu natuurlijk ook niet gek dat ze ineens overdag gaan zweten ;) Hier hadden ze het vandeweek ook gewoon warm op de wei :j

is het dronken lopen net zoiets als bij oude paarden/pony's dat ze wat lopen te 'waggelen' / wankelen?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:46

Ik wilde net zeggen ik ken er nog zo eentje, maar ik vermoed dat het dezelfde merrie is?
:-)

grid

Weet niet of oudere paarden dat ook echt doen? wellicht wel als veel vd spiermassa is verdwenen? maar vind de meeste oudere paarden toch wel nog gewoon stabiel lopen :o al lopen oudjes regelmatig wel ook stram en/ of kreupel maar dat ziet er anders uit ;)
Bij merries waarbij de banden echt goed los beginnen te raken lijken de benen te zwabberen en staan ze daar dus stukken minder stabiel op en als ze dan lopen ziet dat er dus heel zwabberend/ waggelend/ Wiebelig uit zoals "dronken".
Laatst bijgewerkt door grid op 08-05-13 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Probeer haar ivm het vocht toch zo veel mogelijk beweging te geven, je zult niet zitten wachten op een zwaar bevangen paard in het laatste stukje van haar dracht. Ook de benen wisselbaden geven om de bloedsomloop zoveel mogelijk te stimuleren en misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden, veel succes.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:48

grid schreef:
Weet niet of oudere paarden dat ook echt doen? wellicht wel als veel vd spiermassa is verdwenen? maar vind de meeste oudere paarden toch wel nog gewoon stabiel lopen :o
Maar bij merries waarbij de banden echt goed los beginnen te raken lijken de benen te zwabberen en staan ze daar dus stukken minder stabiel op en als ze dan lopen ziet dat er dus heel zwabberend/ waggelend/ Wiebelig uit zoals "dronken".

ja dat bedoelde ik dus, dat doet de wat oudere pony bij ons ook, en de drachtige begint nu ook wat te 'wiebelen' vanwege de banden

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:49

bigone schreef:
Probeer haar ivm het vocht toch zo veel mogelijk beweging te geven, je zult niet zitten wachten op een zwaar bevangen paard in het laatste stukje van haar dracht. Ook de benen wisselbaden geven om de bloedsomloop zoveel mogelijk te stimuleren en misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden, veel succes.

O ja wisselbaden geven +:)+ dat deden we op kliniek bij een hoefbevangen paardje ook :j

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:52

grid schreef:
bigone schreef:

O ja wisselbaden geven +:)+ dat deden we op kliniek bij een hoefbevangen paardje ook :j

wat ook goed helpt is bijv. als jullie een bak/paddock een soort 'plas' te maken vol water doen zodat ze er zelf in kan staan met haar hoeven.
(dat werd ons door de DA als advies gegeven)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:46

kan je niet een fototje maken, waar zit dat vocht ???? heeft ze een rare hangbuik erbij ???

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:24

ja is dezelfde merrie. Tinniie, de groetjes trouwens

Ze loopt dronken, :7 haar hoeven zijn niet warm, dus ik denk geen hoefbevangenheid, maar ze loopt echt moeilijk, het is alsof ze het gewicht niet meer aankan, en kraken die benen, ze ziet er inderdaad oud en versleten uit als ze stapt, terwijl ze dit jaar nog maar 14 geworden is. Ze moet zichzelf echt in gang trekken en precies nadenken over welke voet ga ik nu plaatsen. Het is zowel op harde als op heel zachte grond, bovendien ligt ze heel veel en staat constant haar benen te ontlasten van het gewicht.
Voor de rest blinkt ze als een spiegel wat bij hoefbevangenheid toch niet is, denk ik? en eet ze als een zot, precies of ze krijgt geen eten :j

De vochtophopingen zitten echt in het bovenbeen, de spier die juist boven haar been ligt staat gezwollen(blubber) en voelt warm aan, ik koel haar geregeld af daar en nu met de regen en de mindere temperaturen is het precies iets beter. Veel vocht onder haar buik zit er niet, juist voor de uier een beetje.
Bovendien zei de DA ook dat hoefbevangenheid komt van vandaag op morgen en zij heeft dit nu al twee weken en is geleidelijk aan verergerd.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:34

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 13:55

DA zegt van dat nog niet te doen, zou niet zo goed zijn als ze dan begint te veulen.

Vandaag 363dagen en uier nog steeds geen vette
Maar een paard met -Acupje kan je toch niet een Dcup krijgen. Is dit zoals bij mensen?
Afbeelding

Wat zou dit zijn, harsen?
Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:58

Een uier kan binnen NO TIME vol schieten .. zelfs pas als het veulen er al is ... vergis je er niet in ...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 14:02

bedankt voor jullie hulp, ik heb alvast geprobeerd een foto van de vochthopingen te maken

Kan je er iets van maken?

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen viel het wel mee, ja goed geregend deze nacht en niet te warm.

Ik heb geprobeerd om haar te filmen tijdens het stappen maar veel verder dan twee passen kom ik niet.
Ik doe vanavond nog een poging.

_makemyday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:24

succes, ik hoop dat je veulen snel geboren gaat worden :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:28

Ze maakt het gewoon spannend joh :D
Even afwachtten nog , en idd zorgen dat ze in een plas water kan staan kan iig nooit kwaad

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 15:43

Spijtig maar helaas, vanmorgen heeft de dierenarts haar opgevoeld en leeg, ik geloofde het eerst niet, ik heb een topic gemaakt over schijndracht, want nu ziet het er helemaal niet goed meer uit.
Kben er even niet goed van.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:45

Fotsy schreef:
Spijtig maar helaas, vanmorgen heeft de dierenarts haar opgevoeld en leeg, ik geloofde het eerst niet, ik heb een topic gemaakt over schijndracht, want nu ziet het er helemaal niet goed meer uit.

he bah, wat vervelend zeg!, hopen dat ze ooit nog een (andere) x een veulentje krijgt ;)

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:53

Fotsy schreef:

hoe kan dat als je het veulen met de scan kon zien?
sterkte...