Hoogdrachtige merrie, veel liggen+kreunen+persen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Hoogdrachtige merrie, veel liggen+kreunen+persen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:39

Maar geen veulen... :n
Joy heeft het, net als vorig jaar, weer erg zwaar met de laatste loodjes van haar dracht..
Wie vorig jaar op de cam heeft gevolgd, weet vast nog wel van die talloze valse "hints" die ze gaf. Dit veulen is uiteindelijk dood geboren. Het was niet gedraaid (lag zeg maar nog op de rug) waardoor de dierenarts het idee had dat het waarschijnlijk al dood was voor de bevalling.

Tot een dag of 2 geleden gedroeg Joy zich zoals een drachtige merrie zich hoor te gedragen, maar nu heeft ze alweer 2 nachten liggen spoken..
Toen ik gisteravond de laatste check deed, lag ze te kreunen, te persen, maar niet warm geen zweet oid.. En voor een beetje brok stond ze graag op..

Geen van mijn andere merries hebben ooit dit gedrag vertoond.. Plat liggen en persen betekende veulen..
Je kunt je dus voorstellen dat ik een beetje ongerust ben, dus hoop dat er nu heel veel mensen reageren met "dat doet die van mij altijd en gaat altijd goed" oid.. Bel sowieso morgen ochtend even dierenarts om te overleggen..

Ik heb eventueel een filmpje met het gedrag, maar die moet ik dan even uploaden..

normann_love

Re: Hoogdrachtige merrie, veel liggen+kreunen+persen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:41

heb zelf nooit geen drachtige merries gehad, maar het is denk ik inderdaad slim om de dierenarts er even bij te halen of te overleggen met de dierenarts!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:42

Mijn merrie deed dit 2 weken lang := Edit; mijn DA zei dat het voor-weeën waren :)

en vanuit het niets 2 weken later (dus niet eens platliggen of iets) brak der vruchtwater en kwamen de voetjes al
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 07-05-13 17:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:43

In hoeverre lag ze te persen? Zachtjes of echt onrustig? Ik heb meerdere merries gezien die rustig enkele weken valse weeën hadden, maar ik kan me voorstellen dat je je ongerust maakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:44

Wanneer is ze uitgerekend?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:44

Ikzelf zou even de dierenarts bellen voor advies, perweeen die doorzetten zonder dat er een veulen komt is niet gewoon. Of waren het oefenweeen? Dan zou ik me niet te veel zorgen maken.
Ik heb er natuurlijk geen beeld bij, maar liever het zekere voor het onzekere. Sterkte, want wat zul je in de stress zitten na vorig jaar! (ook daarom maar liever even advies vragen)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:45

Ik zou toch nu even met de dierenarts overleggen. Zeker gezien het dode veulen vorig jaar, zou ik me daar een stuk geruster door voelen

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:46

Ik weet niet hoe het bij jou is maar mijn dierenarts is tot 6 uur gewoon bereikbaar, misschien fijn voor je eigen gemoedsrust om toch alvast even te bellen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:54

Ze is de 11e uitgerekend..
Vorig jaar heeft ze dit gedrag ook een week of 2 laten zien, werd er helemaal gek van...
Ik ben het filmpje van gisteravond aan het uploaden, benieuwd wat jullie er van zeggen..
Ik had vanmorgen willen bellen op het spreekuur, maar door het steeds wakker worden om op de cam te kijken me gewoon verslapen vanmorgen.

Ze staat er verder fris bij, rende met de rest naar het gras stuk toen ze daar even op mochten vanmiddag, eet prima, maar dat rare persen als ze ligt..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:55

Misschien een beetje een stomme vraag, maar het is niet gewoon heel zwaar ademen door het grote gewicht in haar buik en dat in combinatie met liggen? Als Arya mijn drachtige shet op dit moment gaat liggen ademt ze erg zwaar en staat ze al snel weer op. (nu is Arya ook wel echt een walvisje nu)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:56

Nee, je zult het zo wel zien op het filmpje... uploaden duurt altijd zooooooo lang...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:05

Je kunt de dierenarts altijd bellen met een vraag natuurlijk ;-) Vinden ze ongetwijfeld geen probleem!
Verder heb ik het wel vaker gezien bij hoogdrachtige merries/koeien/schapen/geiten.. Alleen dan was het "persen" niet echt persen, maar wat meer "steunen/zuchten" waarbij de rest van het lichaam ook meebeweegt.. Ook is het lastig om op een prettige manier te liggen waardoor ze vaker tussentijds op zullen staan. En natuurlijk kunnen het ook beginnende voorweeën zijn.

Ik kan me absoluut inleven in het feit dat je nu extra in de stress zit vanwege die tegenslag vorig jaar. Alleen al daarom zou ik de veearts even bellen ;-) Het is beter voor je eigen gemoedsrust.

Ook ik heb vorig jaar meegekeken (en geduimd).. Het was gewoon domme pech..
Ik ga er gewoon van uit dat er over een aantal dagen een mooi veulentje naast Joy in de wei zal staan!

Wel ben ik benieuwd naar het filmpje.. Vanmorgen tussen half 4 en 6 uur stond ze afwisselend met het linker- en rechterbeen op rust en verder was er niks te zien..

Hopelijk laat het veulen zich snel zien en ben jij zo ook eerder van de zenuwen af!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:07

Ik wacht even je filmpje af, maar het klinkt een beetje zoals mijn merrie op het einde....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:53

Net weer thuis... Hoopte dat hij klaar was met uploaden, maar youtube vind 500 mb schijnbaar lastig te uploaden.. Ben hem nu wat kleiner aan het maken..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:19

Duurde even, maar hier is ie... Wel even helemaal afkijken.. :D

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:26

Wat een leuk paardje en je zou denken dat het gaat komen als je het zo ziet. Als ze niet drachtig had geweest, lijkt het een beetje op koliek klachten.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:34

Ik zie hier nog niks verontrustends aan. Shay doet dit ook regelmatig op het eind en die ligt dan nog harder te kreunen ;)

Vergeet niet dat een paard wat ligt al wat meer druk op de ingewanden en longen krijgt, en al helemaal met een veulen erin ;) veulen lag ook aardig te spartelen zag ik wel :D Dat is ook geen pretje ;)

Maar als je twijfelt, gewoon de DA bellen. Kan heel goed begrijpen dat je je wat ongerust maakt hoor :(:)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:40

Shayla schreef:
Ik zie hier nog niks verontrustends aan. Shay doet dit ook regelmatig op het eind en die ligt dan nog harder te kreunen ;)

Vergeet niet dat een paard wat ligt al wat meer druk op de ingewanden en longen krijgt, en al helemaal met een veulen erin ;) veulen lag ook aardig te spartelen zag ik wel :D Dat is ook geen pretje ;)

Maar als je twijfelt, gewoon de DA bellen. Kan heel goed begrijpen dat je je wat ongerust maakt hoor :(:)

Dat kreunen kan ik nog mee leven.. Maar dat echte persen.. dat vind ik een beetje eng.. Doet Shay dat ook wel?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:41

Met in het achterhoofd dat het vorig jaar mis gegaan is zou ik het ook op mijn lijf krijgen als ik dit zag.
Hier afgelopen week 2 koeien gehad met dergelijk gedrag, was ook niet goed, 2 dode koeien, 1 dood kalf en 1 levend kalf.
Ik krijg er de kriebels van laat morgen aub de DA komen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:46

Mariska_28 schreef:
Dat kreunen kan ik nog mee leven.. Maar dat echte persen.. dat vind ik een beetje eng.. Doet Shay dat ook wel?

Ja, persen gevolgd door een hele diepe zucht met een kreun, adem en al vast houden. Doet ze zowel drachtig als niet drachtig 8)7 Alleen als ze drachtig is doet ze het veel vaker....

Maar gewoon lekker de DA bellen morgen, voor je eigen gemoedsrust, zeker na wat er gebeurd is. Extra check up kan nooit geen kwaad hoor ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:50

Net wat San zegt het is misschien gewoon hoor ik wil geen paniek zaaien :o

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:52

Nou iemand zei dat het wel een beetje op koliek leek, en nou moet ik zeggen dat toen ik net bij haar was haar darmen flink aan het borrelen waren.. Ik dacht nog "veulen wordt straks doof geborgen met al die herrie". Misschien zit het allemaal een beetje in de verdrukking met die grote dikke buik..

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:57

ik vind haar niet heel vreemd eigenlijk. Het einde van de dracht is zwaar en soms drukt het veulen flink op de darmen en andere organen. Je zag het veulen bewegen, dus dat is heel positief!
Mijn merrie maakt me gék de laatste 3 weken...Ik had een birth alarm, maar madam had drachtigheidskoliek steeds, oftewel steeds plat op haar zij, kreunen, kijken, kreunen, plat, omhoog, kijken enz. Was een maiden, dus ik dacht bij elke kreun dat het komen zou :D
Het alarm ging zeker 3 keer per nacht af...heb toen nagenoeg snachts niet geslapen, was erg spannend allemaal.

Maar kan me goed voorstellen dat je in spanning zit hoor, wellicht kan de DA nog even een echo maken van buitenaf, of iets anders doen om je gerust te stellen.

Zelf denk ik dat het hetzelfde is als mijn merrie had: drachtigheidskoliek. De darmen hebben te weinig rust en ruimte om hun werk goed te doen en dus word ze een beetje koliekig. Maar ik ben geen DA natuurlijk. Heel veel succes en sterkte met het afwachten!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:21

wij hebben al heel wat veulens gehad, ik zie hier niet echt iets raars aan, liggen met zo,n dikke pens kost meer moeite

hoe moeilijk ook. ik zou me nog niet zo druk maken nu

sterkte :(:)

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:40

Ik zie ook niets raars hoor, beetje voorweeen, heel normaal. Als ze veel gaat lopen, er een buts water komt dan moet je id buurt blijven. Voor de rest mooi uit haar buurt blijven, dan bevalt ze t snelst ! Succes met de waak ;-)