Merrie gedekt, 2weken later terug hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Merrie gedekt, 2weken later terug hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:17

Mijn 17jarige merrie werd op dinsdag 23 april voor de eerste keer gedekt. Ze stond duidelijk hengstig. Op donderdag 25 april stond ze nog steeds hengstig en werd ze opnieuw gedekt. Zaterdag 27 april is ze voor de 3de keer gedekt geweest en op zondag leek ze niet meer hengstig te staan.

Maandag hebben we haar opnieuw geschouwd en ze leek niet meer geinteresseerd te zijn in de hengst.

Nu, afgelopen weekend was ze heel flodderig en zocht ze veel contact met de paarden die naast haar op de wei staan (zowel merries als ruinen). Ze staat dan te piepen en te flirten maar ik zag haar niet "blinken"..

Nu werd ik vandaag opgebeld en leek ze wel geinteresseerd te zijn in de hengst...Ze vermoeden dus dat ze opnieuw hengstig staat.

In principe heeft zij een heel regelmatige cyclus en wordt ze om de drie weken hengstig. Nu zou het wel héél snel zijn om terug hengstig te staan. Ik heb naar de dierenarts gebeld en hij zei dat het inderdaad een abnormale cyclus is (ALS ze opnieuw hengstig blijkt) maar dat het dan geen kwaad kon om opnieuw te laten dekken. Het kan zijn dat het "eitje" niet gesprongen is, maar geregresseerd (of toch zoiets in die aard).

Nu mijn vraag... Heeft er iemand meer ervaring met dit soort dingen? Het is namelijk de eerste keer voor mij. Geen idee wat voor gedrag ik kan verwachten van een al dan niet drachtige merrie...

Muzefee

Re: Merrie gedekt, 2weken later terug hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:57

Zou inderdaad goed kunnen dat de cyclus niet helemaal goed loopt. Zou het advies van je DA opvolgen, als ze de hengst afslaat weet je ook gelijk genoeg. Toch kunnen drachtige merries wel hengstig gedrag vertonen, maar dat is per merrie verschillend.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:20

Ik vind het gewoon zo raar, aangezien zij altijd een heel regelmatig cyclus heeft gehad van zolang ik ze heb (de laatste drie jaar)...

Ik ga zo dadelijk vertrekken en ze eens schouwen. Toen ik ze voor het laatst had geschouwd moest ze nix weten van de hengst, de hengst stopte ook spontaan met hinniken... Ben echt eens benieuwd wat ze straks gaat doen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:40

Is de urine nog troebel? Zo nee zo ik niet bang zijn die van mij doet ook nog nasputteren maar plast weer gewoon.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:41

Is het een optie om de merrie te scannen? Dan zie je hoe ze er voor staat in de cyclus en had je het ook gezien als het ei niet springt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:45

Mijn merrie gedraagt zich tijdens de dracht keurig om de drie weken hengstig, inclusief de troebele pis en blinken met de vulva.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:34

Het voorjaar is slecht op gang gekomen, zo ook de cyclussen van de merries. De mijne had ook een lange hengstigheid, week waarin 23 april bevond had ook een koude dip en daar reageren ze op.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:11

Vandaag nogmaals met de dierenarts gesproken, en hij was van mening veranderd. Niet opnieuw laten dekken, deze hengstigheid voorbij laten gaan, scannen volgende week woensdag, en dan eventueel bij een volgende hengstigheid (indien niet drachtig) opnieuw laten dekken.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:30

Vreemde strategie, kun je toch beter gelijk scannen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:31

kitbits schreef:
Vreemde strategie, kun je toch beter gelijk scannen.
Maar woensdag is wel de 18e dag dan?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 09:56

Ja, volgende week woensdag he... DA zei dat deze cyclus abnormaal was. Ook de andere paarden op de weide staan hengstig (twee merries van 24 en 32 := ). Hij zei dat paarden soms rare wezens zijn, en we deze hengstigheid beter kunnen laten overgaan, aangezien ze altijd een regelmatige cyclus heeft gehad en pas na het dekken een abnormale vertoond, (stel dat er vorige keer een eitje bevrucht is, en nu er weer een zou klaarzitte), de 18de dag kunnen scannen, en dan indien ze niet drachtig is, ze bij een volgende hengstigheid opnieuw laten dekken.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:19

Ok, maar als er nu een ei op zit mis je dus deze kans en moet je weer 3 weken wachten. Maar ik betwijfel of ze echt hengstig is of voor de gezelligheid mee loopt te doen. Succes woensdag.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:47

Mijn drachtige merrie zoekt ook nog steeds de hengst op, staat te piepen bij het draad en met haar staartje te zwiepen. Ze is bijna 9mnd drachtig.
Om zekerheid te hebben moet je toch even afwachten en scannen met 18 dgn.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:01

kitbits schreef:
Ok, maar als er nu een ei op zit mis je dus deze kans en moet je weer 3 weken wachten. Maar ik betwijfel of ze echt hengstig is of voor de gezelligheid mee loopt te doen. Succes woensdag.

Het is nu pas dag 11 na de laatste dekking, normaal gesproken scan je toch ook na 16/18 dgn en ben je nog op tijd voor de volgende ronde?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:14

Nicole288 schreef:
kitbits schreef:

Het is nu pas dag 11 na de laatste dekking, normaal gesproken scan je toch ook na 16/18 dgn en ben je nog op tijd voor de volgende ronde?

Lijkt mij ook maar de merrie is nu al hengstig daar gaat het in dit topic om.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:57

Je kunt scannen, ze kunnen op de scan ook zien of je merrie hengstig wordt of is. Kunnen ze vaak ook voelen.
Als ze hengstig is zou ik haar laten dekken, ik heb wel raarder mee gemaakt en merrie was toch drachtig geworden.
Door het weer kan het zijn dat ze even op gang moest komen, daarom de onregelmatige cyclus.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 23:55

Om het verhaal te vervolledigen...

Mijn merrie werd leeg gescand op 17 dagen. Er zat toen reeds een eitje van zo'n 2cm klaar.

Ik heb echter sinds die laatste hengstigheid, haar niet meer hengstig zien staan. We zijn nu zes weken na de laatste dekking.

Rond 27 mei (de dag ervoor en de dag erna) hadden we wel de indruk dat ze hengstig zou gaan staan. Ze was weer lief en flodderig en zocht nogal veel contact met de paardjes op de weide daarnaast, maar geen duidelijke signalen (daar waar ze anders om de drie weken DUIDELIJK -plassen, roepen, blinken- hengstig staat).

Ik heb haar opnieuw laten scannen, en opnieuw werd ze gust gescand, maar wat vreemd was (zelf voor de dierenarts), dat haar eierstokken inactief bleken, zeker met die zonnige dagen en warme temperaturen...
Nu, het zou de dierenarts verwonderen moesten haar eicelletjes niet beginnen rijpen, maar zijn er mensen met gelijksoortige situaties?

Ik vind het zo lastig (m.a.w: ik word er ongeduldig van :-) ), aangezien ik haar wou laten insemineren, maar als ze niet gauw hengstig staat, dan wordt het wel heel kort dag :p