Hallo,
Ik wilde even kijken of 1 jullie misschien dit al ooit heeft meegemaakt. Mijn merrie is voor 13 mei uitgeteld. Tot nu is er geen enkel probleem geweest, merrie krijgt al enkele maanden merriebrok bij haar gewone voer. Heeft alle inentingen gehad en is normaal ontwormd.
Gisterenavond was er nog niks bijzonders, paard At goed, mooi rond en gezond.
Maar vanmorgen toen ik op stal kwam kreeg ik bijna een hartverzakking. Merrie had een volledig gezwollen hoofd, vooral de lippen en de ogen. Hoewel de lippen toch het spectaculairst waren.
Toen was ik uiteraard al naar de dierenarts aan het bellen. Mijn vriend ging de stal in en toen zagen we dat haar vulva ook enorm gezwollen was, niet alsof ze moet bevallen, maar echt oedemen, het steekt voorbij haar staart.
De dierenarts had dit wel ooit gezien bij een paard wat niet drachtig was, alleen zo een gezwollen vulva had hij nooit gezien.
Hij heeft eerst contact opgenomen met het veterinair centrum in someren en in overleg heeft ze dan cortisonen gekregen, dit zou maar eenmalig mogen omdat je daarmee de bevalling kan versnellen. In someren zagen ze geen reden om haar nu al te brengen, hoewel ik al klaar stond om te vertrekken. Nu hebben we afgesproken dat als er om 16 uur geen verbetering dat ze alsnog kan gaan.
De merrie zelf voelt zich overigens niet slecht, ze eet goed, ik heb haar wel alleen hooi gegeven, en ze gaat gewoon naar buiten. Wel was ze wat tachycard met een pols rond de 70 maar dit wijt de dierenarts ook aan de allergische reactie. Ze had ook geen verhoging, en het veulen is heel actief.