700km reizen met (net) drachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

700km reizen met (net) drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 12:11

Ik ben van plan mijn merrie dit jaar of volgend jaar te laten dekken.
Het zal waarschijnlijk volgend jaar zijn ivm vrij nemen en vervoer aangezien de hengst die we op het oog hebben zo'n 700km verderop staat.

Hebben jullie de merrie weer opgehaald zodra ze afsloeg of drachtig werd gescand? Hebben jullie langer gewacht vanwege risico op verliezen van het vruchtje in de eerste periode bijv. ivm. stress rondom een lang vervoer? Afhankelijk van de merrie zelf?

Verder:
Bij dit ras is natuurlijke dekking de norm aangezien de meeste fokkers grotendeels zijn terug gekomen op KI. Vragen om KI heeft dus geen zin, want dat heb ik al geprobeerd.

Een geschikte hengst zoeken die middels KI dekt of dichterbij staat is niet direct een optie. KI is altijd nog een mogelijkheid voor een andere keer maar verder heel beperkt mogelijk bij dit ras. Andere Europese hengsten die in mijn optiek geschikt zijn staan ook vrijwel allemaal op 500-1000km afstand. Hengsten die dichterbij staan vind ik helaas niet optimaal bij mijn merrie passen en/of sluiten niet aan op het type paard dat ik hoop te fokken. (Verder niets ten nadele van de hengsten in kwestie...)

Goed, mijn vraag is hoe dit het beste aan te pakken. Uiteraard heb ik google er al op losgelaten en me erover ingelezen. Ik heb er dus al enigszins een beeld van, maar ik wil graag ervaringen horen van mensen die hun merrie naar een dekstation/hengstenhouder hebben gebracht welke niet bepaald naast de deur is en evt. hun merrie daar voor een langere periode hebben laten staan. Hoe hebben jullie dit aangepakt en waarom?

Ik weet dat een drachtige merrie iets later tijdens de dracht vervoeren sowieso doorgaans niet zo'n punt is, zolang ze maar niet net drachtig zijn of op het einde van de dracht zitten. Merries die net gedekt zijn verliezen hun vruchtje nogal eens en een lange reis is dan niet bepaald een factor die dat risico kleiner maakt. Het zou natuurlijk wel nogal onhandig zijn als we zo'n rit 2 of 3 keer moeten doen tijdens een dekseizoen omdat het mis gaat vanwege de reisafstand. De vraag is dus wat is wijsheid?

Het zou echt gaan om erheen rijden bijv. vlak voor hengstigheid en dan om de dag dekken tot ze afslaat... en tja, wat dan? Opladen en weer terug of afwachten tot scannen op 20/30/x dagen? Haar vakantie laten vieren bij de hengstenhouder en ergens op x maanden drachtigheid weer ophalen? Anders? Uiteraard zal dit ook nog besproken worden met ervaren dierenartsen.

Ik hoor jullie ervaringen graag!

MarijeR

Re: 700km reizen met (net) drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:25

Als ik bv een merrie in Frankrijk laat dekken, laat ik haar daar staan tot ze door de 3 weken heen is. Wordt ze niet opnieuw hengstig of is ze drachtig gescand dan haal ik haar weer op.
Alleen bij echt lange reizen als ze moeten vliegen (+ langdurige quarantaine) dan laat ik ze tot een maand of 4/5 dracht wachten.
Voor ritjes binnen Europa niet. 700km rijd je ook gewoon binnen een dag dus daar zie ik geen probleem in hoor.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 13:50

Dank voor je heldere reactie, Marije. Dat het reizen met trailer van 700km in 1 dag te doen is ben ik zeker met je eens, maar het is wel een lange zit. Het gaat mij er dan iig meer om of dit niet over het algemeen als te stressvol wordt ervaren voor merries ivm het vruchtje. Zo'n rit vind ik 1 keer in een dekseizoen nl. wel genoeg. Dus bijv. scannen op 20 dagen (of uitblijven hengstigheid) en aan de hand daarvan bepalen of ze moet blijven staan of opgehaald kan worden is een relatief 'veilige' methode? En reis je dan alleen met merries die al aardig wat reiservaring hebben? Mijn merrie heeft als jaarling wel aardig wat kilometers gereisd, maar daarna heeft ze alleen nog maar in stilstaande trailers gestaan als oefening en verder vooral ervaring met vrachtwagens en die hebben we niet tot onze beschikking. Ik ben natuurlijk wel van plan om voor zo'n reis wat korte ritjes met haar te oefenen, al is het alleen voor de vorm.

Je raadt dus aan te wachten tot de 20 dagen scan en dus niet puur uitgaan van het afslaan?
Aangezien jij veel ervaring met fokken hebt en de afstand als geen probleem ziet zal ik wat dat betreft iig vast vooral apen en beren zien, hihi.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:52

Ik zou ook zeker de scan op 21 dagen afwachten.
Als het eitje weg is na het dekken wil dat nog niet zeggen dat ze drachtig is.
Als het daar laten staan geen probleem is zou ik misschien zelfs de 38 dagen scan afwachten voor ik haar zou halen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:55

In dit geval zou ik een iets langer schema gaan hanteren; dekken, schouwen op de 18/19e dag en scannen op de 21e dag. Indien bevrucht, merrie laten staan en nogmaals schouwen op 6 weken; scannen op 8.
Indien er nog steeds sprake is van drachtigheid, de merrie weer naar huis halen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 14:06

Bedankt voor jullie reacties. Het risico op afstoten is na de latere scan dan beduidend kleiner? Ik zie het nl. idd niet zo zitten om haar op te halen om dan na 8 weken ogenschijnlijke dracht te moeten concluderen dat we terug moeten of het volgend jaar weer moeten proberen. Het is toch best een geregel. Uiteraard zitten er kosten verbonden aan het daar laten staan. Qua kosten zouden we niet extreem veel duurder uit zijn dan reguliere pensionkosten afgezien van de dekkingskosten zelf, dus dat is ook niet zozeer een probleem. Ik vind het wél erg spannend om niet dagelijks bij haar langs te kunnen en haar in handen van 'vreemden' te laten, maar als afwachten tot 6 of 8 weken dracht minder risico geeft op heen en weer gesleep of afstoting als ze eenmaal thuis is, zal ik die optie zeker overwegen. Het langere tijd bij de hengstenhouder laten staan zal ook meer mijn eigen mutserigheid zijn, omdat het toch mijn meisje/allesje is enzo en ik niet zomaar op bezoek kan. :o

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:43

Ik scan sowieso maar 1x en zit het dan goed dan geloof ik het wel. Een vruchtje kan altijd na een paar weken/maanden weg zijn.
En voor mij ligt het er ook erg aan hoe ze bij de hengstenhouder staan. Kunnen ze de wei op met een kudde of staan ze apart en veel op stal?
Gaan ze daar de kudde in dan vind ik het een stuk minder erg om ze wat langer te laten staan. Maar vaak is een hengstenhouder wel blij als gastmerries weer opgehaald worden. Zeker als er veel komen.

Het reizen zie ik idd niet als probleem. Of ze nu 2 uur op de wagen staan of 12 uur, de meeste stress zit in het eerste half uur ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:53

Ik zou het paard daar laten staan tot de vrucht er zeker weten na 6-8 weken nog in zit. Verwepen binnen de eerste 4 weken is gewoon vrij normaal en gebeurd dus ook vaak. Dan kan je dadelijk weer terug.
Ik heb mijn drachtige merrie wel eens over 600km vervoerd. Ik heb dit laten doen door Potijk. Het was ten eerste nagenoeg even duur dan zelf heen en terug benizine kosten betalen en het paard kwam totaal relaxed zonder stress aan. Met de trailer was ze normaal altijd een stuk vermoeider.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 15:08

Gastmerries worden in overleg met de eigenaar 's nachts op stal gezet (stal ofwel met deurtje naar buiten of uitloop) en krijgen dagelijks weidegang, 24/7 buiten is geloof ik ook een mogelijkheid. Ze staan daar in een natuurgebied en weidegang is geen enkel probleem dus dat is inderdaad absoluut een hele geruststelling, omdat ik dat ook belangrijk vind. Ik wil de routine van de merrie niet te extreem veranderen. Merrie staat daar toch ook bij voor haar vreemden en om dan de hele dag in een box te staan vind ik persoonlijk niks. Gelukkig hebben deze mensen wel ruimschoots ervaring met dit over het algemeen extreem eenkennige ras. Verder accepteren ze maar heel beperkt merries van buitenaf en de hengstenhouder kwam op mij heel redelijk en duidelijk over.

Je hebt ook wel gelijk dat qua vervoer de meeste stress in het begin zit en een lange rit of korte rit maakt in die zin misschien ook wel helemaal geen verschil. Merrie is zelf als jaarling uit het zuiden van Rusland gekomen per vrachtwagen en was de gehele reis een engel, maar een dergelijke afstand was wel erg vermoeiend voor d'r. Overladen bij de Nlse grens gaf overigens weinig problemen. Laat je ze ook de volledige tijd op de trailer staan? Ik ben nl. zelf niet zo happig op het eruit halen maar ben ook bang dat ze misschien in een soort trance geraakt, maar pauzes zal de chauffeur iig wel nodig hebben onderweg.

Sizzle, ik ben het met je eens dat ze op een vrachtwagen toch fijner staan dan een trailer. Wel is het zo dat wij maar vooral de hengstenhouder in een uithoek wonen en dat qua kosten met een professionele vervoerder denkelijk wel fiks duurder zal uitvallen, omdat deze dan erg ver moet omrijden. Is voor ons ook de reden geweest dat wij onze merrie aan de grens hebben opgehaald en de vervoerder haar niet tot thuis hebben laten brengen; dit zou ons nl. 500 euro meer kosten.
Wat betreft je andere punt is de 6 à 8 weken grens dus misschien toch veiliger, ook al zal ik mijn merrie dan 2 maanden moeten missen (want 2 maanden daar in dat prachtige natuurgebied vakantie vieren is helaas onbetaalbaar hahaha).

Wederom dank voor jullie reacties!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:24

Oh, ik dacht dat je in Nederland woonde :)
Van Friesland naar de Elzas heb ik namelijk 325 euro betaald en daar kan ik heen en weer amper aan tippen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 21:36

Verweggistan is misschien wat verwarrend, maar ik woon wel in NL. De hengstenhouder woont op een eiland vlakbij Denemarken. Ik kan natuurlijk best informeren of er regelmatig transporten van en naar Denemarken zijn en hoeveel een omweg naar een eiland zou kosten, al verwacht ik daarin dat het waarschijnlijk geen hele scherpe prijs zal worden. 325 Euro is idd behoorlijk netjes voor een reis van Friesland naar de Elzas. Ik kan het natuurlijk altijd proberen, aangezien vervoer per vrachtwagen wel fijner is. Het moet natuurlijk qua kosten ook weer niet de spuigaten uitlopen, al houd ik er rekening mee dat de reis weleens duurder kan uitvallen dan verblijf (en misschien zelfs dekking en verblijf). :+ Voor ons geldt natuurlijk dat we 2x heen en terug zouden moeten en bij een vervoerder is dat anders. Dank voor de tip! Is in elk geval een heel andere prijs dan de wat wij extra zouden moeten betalen voor omrijden (stalling lag ruim 300km van de optimale route af).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:24

Komt er een Akal Theke baby?

Volgens mij kan reizen niet echt kwaad, tenzij het stressvol gebeurt. Zou haar wel tot de 40 dagen scan daar laten staan, zodat je maar 1 retourtje met haar hoeft

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 18:14

Nou, met een beetje geluk dus wel binnen nu en een aantal jaar, Dianne. :D
Ik denk, gezien de eerdere reacties, dat het idd het veiligst is haar iig tot ong. 6 weken te laten staan en dan te beslissen of we dan nog 2 weken willen wachten of niet. Hangt natuurlijk ook af van hoe we het met het vervoer gaan doen, maar dat zal dit jaar allemaal niet meer rustig te regelen zijn dus waarschijnlijk iets van volgend jaar. Hopen, natuurlijk, dat de hengst dan nog beschikbaar is. Verder is de merrie een koele kikker dus ik verwacht qua vervoer eigenlijk geen problemen, maar voor de zekerheid zullen we vooraf nog even wat oefenen zodat we zo min mogelijk voor verrassingen komen te staan.

Mocht het toch dit jaar worden zal het pas in juni of juli kunnen en dat is misschien wat te laat in het seizoen en daarmee een risico...

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:59

Hier merrie laten dekken, toen 40 dagen gewacht (kwam zo uit) en daarna gescand en op transport (voor het eerst in haar leven en meteen 2000 km....). Ging perfect.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 10:54

Dankjewel voor je bijdrage, zazaza. Het lijkt me dan het verstandigst om sowieso die 40 dagen af te wachten. Spannend, om je paard zo ver weg te zetten maar dat hoort er natuurlijk bij als je een hengst kiest die alleen natuurlijk dekt en wat verder weg staat. :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:43

Ik denk dat je het verstandig doet om eerst is te kijken hoe de merrie reist onder optimale condities (lees: in haar eigen trailer en onder jouw begeleiding) . Is ze na een rit van een uur niet gestressd (of minder dan een uur ... je merkt het wel) dan kan je een lange transport overwegen.

Persoonlijk zou ik nooit een rit van 700 km in een stuk doen met een paard. Denk eraan dat je verplicht bent om verschillende keren te stoppen, niet alleen voor jezelf maar ook ivm dierenwelzijn, met een minimale tussen stop. Dit maakt van een 7x100 km/uur rit een +10 uur rit.
Zelfs veel van de internationale transport bedrijven hebben rust stops waarbij de paarden uitgeladen worden en gestald worden 'snachts.
Als je niet met z'n transport bedrijf wilt laten vervoeren, dan is misschien nog altijd de optie om af te spreken dat de merrie kan overnachten in een van hun 'rust-stops'.

I.v.m. het dracht ... normaal na 9 weken zit het vruchtje goed 'vast', en mits de merrie een goede reiser is, zou ik tenminste tot dan wachten.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:07

Bij mijn paard was de reis trouwens wel in etappes. De dierenarts heeft haar daar op transport gezet,met hele lichte sedatie, dit maakte dat het laden rustig ging en de eerste paar uur kalm verliepen, de toon was daarna gezet, ze heeft geen druppel gezweet onderweg en perfect transport gehad.

Ben je trouwens van plan het zelf te doen? Anders kan ik John Parker (internationaal transport bedrijf uit Engeland, maar doen heel Europa) echt heel erg aanraden.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:26

Oeh, er komt een mooie Akhal baby? Ik kan niet wachten *\o/*

Ik heb geen verstand van fokken, maar ik ben het wel met de anderen eens. Laten staan en zeker weten dat alles goed 'vast' zit voordat je weer naar huis crosst lijkt me wel zo leuk. Natuurlijk moet je haar dan wel lang missen, maar dan heb je volgend jaar vast een gouden veulentje staan :j

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 14:35

@ Peterina: dank voor je reactie. Ik had al in een eerdere post in het topic aangegeven: "Mijn merrie heeft als jaarling wel aardig wat kilometers gereisd, maar daarna heeft ze alleen nog maar in stilstaande trailers gestaan als oefening en verder vooral ervaring met vrachtwagens en die hebben we niet tot onze beschikking. Ik ben natuurlijk wel van plan om voor zo'n reis wat korte ritjes met haar te oefenen, al is het alleen voor de vorm." Dus het is zeker niet zo dat ik haar hier blanco in zou willen gooien. Verder staan alle opties nog open hoe we het vervoer het beste kunnen aanpakken. Of we met 1 chauffeur of 2 gaan, met trailer of toch een vervoerder of ergens een vrachtwagen regelen. Is ook 1 van de redenen van dit topic, om te polsen hoe anderen dit hebben aangepakt. Van de algehele regelgeving ben ik verder wel op de hoogte en ja dat moet uiteraard ook meegenomen worden. Wel ben ik er inmiddels aardig van overtuigd dat de (ong.) 8 weken grens het veiligst is.

@zazaza: bij mijn paard is de reis ook in etappes gedaan. Ze is eerst naar Moskou vervoerd, waar ze in quarantaine heeft gestaan, daarna naar de Finse grens en vervolgens heeft ze overnacht aan boord van de boot naar Denemarken. Is geen sedatie aan te pas gekomen, maar is met een ervaren paardenvervoerder gedaan uit Rusland. Dat ging al met al om ruim 3500km. Wat betreft het vervoer staan in principe alle opties nog open. Wel hebben we rekening te houden met het feit dat we beide in een relatieve uithoek zitten, vooral de hengstenhouder, en dat zal professioneel vervoer aanmerkelijk duurder maken. In die zin moeten we dus ook de afweging maken wat meer voordelen heeft (financieel en praktisch, en vooral wat betreft het paard zelf aangezien ze van mij alles aanneemt maar niet zomaar van vreemden). Over John Parker heb ik idd goede dingen gehoord. Een offerte aanvragen kan sowieso geen kwaad, dan hebben we het tenminste duidelijk voor onszelf op papier.

Riraito: lijkt me idd de veiligste methode, want om weer terug te moeten is wel een enorm gedonder. We willen dus enigszins zekerheid hebben dat ze veilig en rustig kan voldragen. Het zal waarschijnlijk dit jaar niet meer lukken, maar wie weet beslissen we in juli alsnog te gaan al verwacht ik dus dat het volgend jaar wordt ivm regelen van vervoer etc. Maar zelfs het plannen en voorbereiden vind ik al spannend! :D