help, onze merrie krijgt een veulen, hoe te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

help, onze merrie krijgt een veulen, hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 19:47

Hallo allemaal.

Ik had al een topic gestart met de vraag of iemand meer zekerheid kon geven om aan de hand van foto’s te zien of onze merrie drachtig zou zijn. Wij hebben haar in januari gekocht als zijnde niet drachtig, maar dit was dus niet helemaal het geval. Wij hebben er een paardenarts bij gehad en zij is dus drachtig. Hij schat haar op 7 maand, misschien iets meer. Toevallig kwam de eigenaar van de hengst waar zij door is gedekt bij de vorige eigenaar gisteren langs. En hij dacht dat dit 6 maand geleden was. Dus wij houden het nu even op dat het in augustus moet gaan gebeuren.

Maar wij hebben helemaal geen verstand van het krijgen van een veulentje. Ergens heb ik het gevoel dat het allemaal wel goed zal gaan qua bevalling. Maar is het een een optie om vlak daarvoor (is natuurlijk gissen wanneer het echt gaat gebeuren) de arts er weer bij te halen om te laten kijken of het veulen in een goede positie ligt? Is dit gebruikelijk? Zodat je weet dat als het niet ok is, en het veulen kondigt zich aan, meteen de arts kunt optrommelen?

Daarbij hebben wij inloop stallen wat echt geen optie is om een merrie in te laten bevallen, te klein en er zitten balken tussen ipv een wand en deze staat in een onhandige weide qua bevallingen. Veel terrassen en water. Nu is mijn idee om rondom de stallen, in een vertouwde omgeving (altijd een mooie plek voor ze, want daar staat ook het hooi en brok) een stuk af te zetten met lint zonder stroom, waar zij dan alleen, maar toch ook vlakbij de anderen, kan bevallen in de open lucht, hier zijn geen terrassen en ver van het water. Normaal is het hier goed warm en droog in aug, dus daar gaan we dan ook maar van uit.

We hebben gelukkig nog even de tijd om het zo ideaal mogelijk te maken, dus vandaar al mijn eerste vragen :) heb al een heleboel sites doorgespit met betrekking tot het veulenen van een merrie, maar daardoor krijg ik soms alleen maar meer vragen :j Het was voor ons dus ook heelmaal niet de bedoeling om een drachtige merrie te kopen :(

Graag jullie mening en ervaring dat we maar een goede bevalling mogen hebben :j

Alvast bedankt,
wendy

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 20:46

nog even wat foto's gemaakt van de wei voor een betere indruk van de situatie...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ydnew op 19-04-13 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

onbarefeet

Re: help, onze merrie krijgt een veulen, hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:47

Foto's doen het niet? :o

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 20:48

nu wel :-)

't is dus de bedoeling om op het gedeelte waar de witte merrie en die bruine ruin lopen een stuk af te zetten... dat is het vlakste gedeelte zonder risico dat het veulen naar beneden rolt of in het water valt...
Laatst bijgewerkt door ydnew op 19-04-13 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

feike11lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:50

Wij kwamen zelf thuis, toen onze merrie beviel, ofja bevallen hoe je t ook noemt. Ik ging dagelijks kijken, want ja ik dacht dat ik de dag ervoor de uiers zag lekken, maar volgens mn moeder niet. Dus ik kwam thuis, gelijk naar achteren, en lucky was helemaal nat. Lag dr een veulentje in de hoek ♥
De pony's kunnen het beter zelf doen, maar als je merkt dat er iets niet goed is, dan zou ik wel de DA bellen !

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:52

Mooie locatie :j , lijkt me alleen niet handig voor een bevalling.
Dat idee van met schriklint afzetten is zeker een goed idee!
En volgens mij kun je een arts wel laten komen om te kijken of het veulen goed ligt.
En zeker bij de bevalling als er iets mis gaat.
Natuurlijk moet je het wel kunnen herkennen als er iets mis gaat!
Kijk eens op google naar:
Bevalling problemen
(andersom :P ) Problemen bevalling

Iets in die richting zal je vast wel verder helpen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:54

Da laten komen ivm positie veulen heeft geen zin, dat draait namelijk pas enkele uren voor de geboorte in de juiste positie. Ik kan je aanraden om je echt in te gaan lezen, lees alles wat je kan vinden over het veulenen, wat daarna te doen en over mogelijke complicaties. Het grote probleem bij paarden is namelijk dat het vaak wel goed gaat, maar als het misgaat moet er echt met enorme spoed een DA bij want dan lossen ze het zelf niet meer op en raak je merrie, veulen of beide kwijt. Daarom is het ook echt een must om bij de geboorte te zijn dus kijk wat je mogelijkheden zijn qua camera of andere geboortemelder.

Wat betreft de plaats, het aller- allerbelangrijkste is dat je veulen er niet uit kan. Als de merrie vlakbij de omheining gaat liggen mag het veulen NIET onder het lint door kunnen want geloof me, je merrie breekt alles inclusief zichzelf tot de grond toe af. Veulens zijn onhandig en kunnen zich nog niet weghouden van scherpe dingen of lint, zorg dus gewoon dat ze daar niet bij kunnen komen. Afzetten met iets anders dus.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 23:02

ok... ik dacht lint, daar komt het veulen iig niet makkelijk in klem te zitten, wat ik bij schapengaas b.v. wel verwacht...(beentjes erdoor etc) wat zou een alternatief zijn? Ik werwacht wel dat we erbij zijn. tegen de tijd dat het zover is, doe ik denk ik geen oog dicht :-) en daarbij waken wij wel om de beurt. ook hebben wij hier dan meer mensen op het erf die ook mee kijken.... daarbij wil ik 1 van onze bewakings camera's op dat stuk weide zetten dat we makkelijk vanuit huis kunnen kijken, die geeft 's nachts ook goed beeld. Overdag hebben wij vanuit huis uitzicht over de wei.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:06

Strobalen een idee?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 23:11

opzich wel....maar wij hebben alleen stro balen van 400 kg en om de weide in hooi pakjes af te zetten...dat wordt wel een hele dure aangelegenheid.....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:54

Hoeft niet een heel weiland te zijn wat je afzet, maar de maat van een hele grote box. Daar kan je haar 's nachts inzetten en bijvoorbeeld overdag gewoon in het weiland als je toch toezicht hebt.
In ieder geval veel succes met de bevalling!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:51

Een stuk afzetten is een goed idee, al zou ik het wel groter maken dan een boxformaat. Onze merries bevallen ook altijd op de wei, je ziet dat ze toch graag een beetje rondlopen. Een stuk van 20x20 zou voor mij minimaal zijn. Het veulen kan dan ook rustig zijn benen leren gebruiken. Als je de mogelijkheid hebt zou ik er juist wel stroom op zetten. Verder zou ik tegen die tijd gaan werken met een geboortemelder. Scheelt je een hoop uren slaap!

Veel relevante info is te vinden in het boek Paarden Fokken van Paul de Vries. Andere goede hulpmiddelen zijn deze websites:
http://www.paarden-info.be/het-fokken-v ... ie-deel-1/
http://www.paarden-info.be/het-fokken-v ... ie-deel-2/
http://www.paarden-info.be/het-fokken-v ... et-veulen/
http://www.paarden-info.be/het-fokken-v ... et-veulen/
http://www.shamalarabians.nl/ (doorklikken naar bevallingen)

Op deze website krijg je een melding wanneer er een geboorte aan de gang is. Zo kun je zien hoe het in de praktijk gaat bij verschillende paarden:
http://www.marestare.com/barnalarm/

Ook interessant is dit filmpje, waarin de ontwikkeling van een veulen in de merrie in beeld gebracht wordt:
http://www.youtube.com/watch?v=YtnRlHwTf58&sns=fb

Als de merrie daadwerkelijk gaat bevallen is het fijn om een geboortekit bij je te hebben met daarin deze dingen:
- handdoeken
- navelstrengclip
- jodium
- handschoenen
- babydrinkfles
- uitdraai van complicaties bij de bevalling van de website van shamalarabians
- touwtje om de nageboorte op te binden zodat de merrie er niet op kan gaan staan
- emmer (voor de nageboorte)

Zorg ervoor dat je voldoende licht kunt krijgen op de plek waar de merrie bevalt. Zorg er ook voor dat je snel een portie slobber voor de merrie kunt maken. Ze heeft een zware prestatie geleverd en is het nodige vocht (vooral met zweten) kwijt geraakt. De eerste tijd is ze druk met haar veulen en zal ze het vochttekort niet snel zelf aanvullen. Slobber (of lijnzaad/zemelen) is dan heel fijn in te zetten.

Verder:
- Zorg dat je het nummer van je dierenarts in de telefoon hebt staan, tegen die tijd bij voorkeur onder een sneltoets.
- Zoek uit waar in jouw buurt je biestmelk of poederbiest kan krijgen, desnoods midden in de nacht.
- Kijk naar een instantie bij jou in de buurt die soortgelijk werk verricht als de Nederlandse veulencentrale.

Mochten er dingen mis gaan dan kun je met deze voorbereidingen snel handelen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:52

Al heel erg bedankt voor de info en links. Ik had al heel wat gelezen op het net...maar hoe meer hoe beter :-)

nog even een foto van de drachtige mooie dame!

Afbeelding

Afbeelding

zij is een pure lusitano en is ook gedekt door een Lusitano. Wat ik dan weer niet snap is dat de vorige eigenaar juist zo trots was, dat zij van het oude bloed is, omdat ze tegenwoordig allemaal (te) groot zijn. En dan laat hij haar dekken door een hengst van 1.70 (en nog wat) terwijl zij de 1.60 niet haalt. maar goed....dat terzijde. ik lees vrolijk verder. Dit wordt haar eerste veulen en ze is nu 5 jaartjes jong.

Ik was hoe dan ook van plan om een flink stuk af te zetten, dat ze veel bewegings ruimte heeft en naar mijn idee minder kans dat het veulen naast het draad wordt geboren. Stroom erop zetten lijkt mij niet zo'n prettig idee....stel je voor dat om de een of andere rare reden het veulen in het lint komt dan is het dubbel zo erg als het om de zoveel tijd een opdonder krijgt......Festa (merrie) blijft er wel bij weg verwacht ik.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:13

Heb je een birth-alarm of is het mogelijk om dat te lenen/huren? Dan kan je die om doen. Er is niets mooier dan je merrie buiten te laten bevallen. Ik heb ook een paar keer gehad dat er een veulen buiten werd geboren. Met birthalarm, zal je altijd aanwezig zijn bij de geboorte. Je kan dan kijken of het allemaal goed verloopt. Dat geeft je rust. Mocht het niet goed gaan of je weet het niet, dan bel je gelijk de dierenarts.
Ik zou ook een deel afzetten met bv strobalen en daarboven kan je stroomdraad zeten, juist met spanning erop. Hoe naar het ook is om zo een kleintje tegen de stroom te zien komen, ze weten het redelijk snel en lopen er dan niet meer doorheen.Mijn merries gingen vaak tussen de draad en veulen instaan, om te zorgen dat ze er niet tegenaan kwamen.
Kijk veel en lees veel info over de geboorte en de aankondiging van een geboorte. Hou de 10 minuten regel in de gaten en zorg dat je merrie niet zonder jou veulend. Het gaat 99% goed als ze alleen zijn, maar als die 1% fout gaat, gaat het helaas, meestal goed fout.