Veulen, jaarling vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

Veulen, jaarling vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 17:40

Hoi iedereen,

Ik weet niet of ik het hier goed neerzet? Sorry als het verkeerd staat!

Ik heb een merrie veulen gekocht!! Kei leuk, ze is 9 maanden en ik ga haar morgen ophalen. Ze komt bij 2 andere veulentjes te staan! Maar hoe vervoeren jullie zo'n jong ding? Gewoon trailer op en gaan? Ik zet er aan te denken om mijn tinker eerst op te halen, dan mag hij een trailer ritje mee misschien dat dat wat rust gevender is?

Alvast bedankt.
Gr bianca

sliert

Re: Veulen, jaarling vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:43

Wij vervoeren die jonge dingen altijd samen met een ouder, rustig paard. Het fijnste is het als het jonge paard het oudere paard al kent, maar dat zal in jouw geval niet aan de orde zijn.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:55

Als ze netjes af gespeend is zou ik het niet zo'n probleem vinden om ze alleen op de trailer te zetten eigenlijk. Weet alleen niet in hoeverre ze gewend is om de trailer op.
Een 2e paard welke ze niet kent kan het ook behoorlijk wat spannender maken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:09

Dat maakt een hoop verschil per paard. Heeft ook te maken met wat ze kennen.
Ik zet ze het liefst gewoon vast in de trailer met een maatje.

De meeste veulens die bij mij opgehaald worden gaan zo op de trailer, ik heb met eentje een keer geadviseerd om een ander dier mee te nemen, die vond het heel spannend alleen op de trailer.
Dat ging prima met een vreemd paardje erbij.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:11

Ik vind het ook belangrijk of je ver moeten rijden met veel spannende dingen onderweg, of juist maar een klein stukje over een rustige weg.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:12

tip": doe de achterklep (het bovenste deel, vaak een uitrol lap) dicht!! sommige veulens springen er serieus uit!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:14

Onlangs mijn haflingerjaarling op gehaald. Wij hebben haar een sedatiemiddel/pasta gegeven, gehaald bij de dierenarts. En dat ging heel goed. We wouden haar in eerste instantie los zetten (dat raden ze op zich ook aan bij die eerste keer/jaarlingen) maar zij stond zo braaf dat we haar wel hebben vastgezet en er was nog een reden waarom we dat deden, maar weet niet meer waarom. En ze had ook gewoon lekker hooi om aan te knabbelen zodat ze tijdens de reis gewoon op haar gemak was, ze stond daarnaast ook alleen, weet niet of ik het zo'n strak plan vind om 2 paarden die elkaar niet kennen etc. meteen zo dicht op elkaar te zetten.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 21:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt niet weet hoeveel ze kent.. Maar ben bang nog niet echt veel! Tja me ouder paard kent ze idd niet dus of dat nu rust geeft???
De tipgever van het zeiltje dicht doen, daar had ik zekf idd ook aan gedacht.
Ik heb een 2 paard trailer en ik denk dat ik voor 2 de paard speel en gewoon langs haar ga staan voor 1x. We moeten ongeveer 45 min rijden stuk snelweg en druk stuk binnendoor.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:26

Je hebt een tinker. Neem lekker de tinker mee. Kunnen ze gelijk kennismaken. Het is altijd fijn om een ouder paard erbij te hebben, wat sliert ook al zegt.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:27

Ik zou het je echt afraden om er zelf bij te gaan staan.
Dat is toch niet zo'n goed idee; heel erg onveilig!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:12

bianca23 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt niet weet hoeveel ze kent.. Maar ben bang nog niet echt veel! Tja me ouder paard kent ze idd niet dus of dat nu rust geeft???
De tipgever van het zeiltje dicht doen, daar had ik zekf idd ook aan gedacht.
Ik heb een 2 paard trailer en ik denk dat ik voor 2 de paard speel en gewoon langs haar ga staan voor 1x. We moeten ongeveer 45 min rijden stuk snelweg en druk stuk binnendoor.

dat zou ik ook écht niet doen! Lévensgevaarlijk! En als ze inderdaad niks kent, vindt ze jou waarschijnlijk ook eng!

gewoon een sedatiegel/pasta halen bij je DA. En een hooinet hooi ophangen :j

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:54

Ik vervoer veulens los in de trailer, zonder stangen erin dus, en met een hekwerkje op de klep om hem af te dichten. Ik vrees dat een veulen wel door/langs een zeiltje kan klimmen. Ik heb een hekje gemaakt dat ik over de klep heen schuif, en niet van links naar rechts kan schuiven.
Maar een maatje is het mooist.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:04

flinke pluk hooi in een hooinet veilig weg hangen op die trailer
goed vastzetten en gaan met die banaan

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:04

Ik heb mijn veulen destijds naar de opfok gebracht 400 km verder (eifelopfok). Ze was toen 5 maanden.
Ze was superbraaf, geen kik gegeven. Paar keer gestopt onderweg en ze stond heerlijk rustig.
Ze was al wel een paar keer de trailer op geweest, maar ik heb haar zo van moeders afgehaald en toen weggebracht.
Maak je er niet te druk om, onder weg een paar keer stoppen om te kijken hoe het gaat.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:11

Inderdaad lekker wat hooi geven en ik zou zeggen gewoon doorrijden als je onderweg geen rare dingen merkt, vaak blijven ze daar nog wel het rustigste bij.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:09

Hmm, zie hier het advies sedatiemiddel voorbij komen, maar hier zitten wel nadelen aan, denk eens aan het evenwicht van je paard. Als een paard half verdoofd de trailer op gaat zal de kans groter zijn dat hij/zij omvalt en hierdoor ene meer nare ervaring op doet. Ieder zijn ding natuurlijk, maar denk dat het wel iets is om over na te denken.

Bij de meeste paarden is het zo dat eenmaal je rijdt ze wel rustig worden. In het begin kunnen ze het natuurlijk eng vinden, maar ook een beetje eten kan dan inderdaad geen kwaad.

En als je je Tinker mee kunt nemen is dat helemaal ideaal. Als hij relaxed is op de trailer leert je jaarling door hem en van hem veel!

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 07:30

Hoi
Iedereen bedankt voor de tips!!
Heb haar gister opgehaald en het ging kei goed! Gewoon vast gezet en alleen.
Pluk hooi en rijden! Ze was kei braaf en niet gestresst.
Ben zoiezo niet voor verdovingen maar idd op een trailer lijkt het me niet handig.

Zorgen om niks gemaakt.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:00

Mooi dat het zo goed gegaan is :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:50

Wat leuk dat het goed is gegaan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:35

Super, klinkt als een positieve ervaring waar ze in de toekomst veel aan gaat hebben!