Nee geen ervaring mee maar zou er niet voor kiezen mijn veulen zo ver weg in de opfok te kunnen doen. gewoon omdat ik zo nu en dan wil kijken hoe er ermee gaat. Hoe het verloop is van het groeiproces etc.
Peterina, deze veulenopfok adressen zijn denk ik niet goed te vergelijken met de veulen opfok in de eifel en veulenvrij in Tsjechië, in de Eifel en Veulenvrij staan de paarden het gehelejaar door buiten, niet met een aantal leeftijd genootjes in een loopstal swinters, maar gewoon lekker met alle vriendjes buiten op het land (VeulenVrij staan er niet alleen leeftijdsgenootjes, maar alle leeftijden)
Ik heb een paar weken in ze zomer bij veulenvrij gewerkt en heb daar Ziggy gekocht van de bokker Kehdra. Zij woont en werkt nu in Bali. Er word daar op een heel natuurlijke mannier met de paarden gewerkt. Ze staan van 1 tot 20 in een kudde, waardoor je alfa's krijgt die de boel op orde houden. Als een paard nieuw is word hij/zij eerst appart gezet met een alfa paard (leider). Dit is zodat de alfa het paard accepteerd en wanneer hij/zij er klaar voor is naar de kudde gaat. In het begin word hij dus beschermt door het alfa paard waar hij mee appart stond als er paarden in de kudde vervelend doen. Zo is de kudde snel wee rustig. Er zijn 2 kuddes. Een merrie kudde en een hengsten kudde. Doordat er elke dag iemand door de kudde loopt en alle paarden controleerd op wondjes en even kriebeld worden ze absoluut niet schuw. Toen ik er was konden de kleine kinderen van 5 jaar gewoon tussen de hengsten door rennen zonder dat zij een stap verzette.
Ook omdat de paarden in de bergen lopen en dus op een meer rotsachtige grond krijgen ze sterke benen waardoor je later minder (ik zeg niet geen) kans hebt op blessures. De paarden heb en daar in de zomer gras waar onze knollies in Nederland allemaal jaloers op zullen zijn en elke dag krijgen ze schoon vers water. Ik vind dat er perfect voor de paarden word gezorgd!
Alleen het grote nadeel is dat je er idd niet zomaar heen kan. Dan zul je er een weekendje voor uit moeten trekken, want in 8 uurtjes rijden zit je er wel. Een idee is misschien om van tevoren een weekend langs te gaa. Om te kijken of je de plek en de mensen wa vind
Peterina
Geplaatst: 16-04-13 12:24
Ieder zijn eigen keuze maar ik geef mijn veulens nooit uit handen en in de zg 'opfok'. Heb al jaren ervaring en meer dan genoeg gehoord over verschillende opfok centra's.
Ik vraag me ook af wie een veulen aan een +/- 10 uur camion rit onderwerpt!
Klopt ieder zijn eigen keus.. Maar POLLEKE2012 vroeg naar ervaring en niet naar een mening over opfok bedrijven in het algemeen.
Ik zou persoonlijk mijn paard zo natuurlijk mogelijk met genoeg ruimte op willen laten groeien. En niet in een oude koeienstal waar ze alleen met leeftijdsgenoten staan en net hun kont kunnen keren. Als het dan eindelijk lekker weer is mogen ze in kleine groepjes naar buiten in de blubber. Daar zal je paard blij van worden.
Maar ieder zijn eigen keuze.. Er zijn vast genoeg goede opfok bedrijven en ik heb mijn mening gegeven over de veulenopfok in tsjechie en ik hoop dat POLLEKE2012 er wat aan heeft
Er zijn veel voor en tegens voor opfok, ieder zijn keuze?
Ik heb geen ervaring met Veulenvrij, maar ik heb er wel over gedacht, als ik een veulentje zou kopen, om hem/haar daar heen te brengen. Prijs technisch en de situatie die zij schetsen. En een reden om wat vaker een weekendje weg te gaan
(aanvulling: ik heb er nu voor gekozen een 2 jarige te kopen, die komt op 2,5 jaar uit de opfok denk ik zo, omdat ik toch had besloten dat ik mijn paardje niet zo lang wil missen, en 2 uur rijden is altijd leuker dan 8 uur of vliegen)