Wanner drachtige merrie ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Wanner drachtige merrie ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:47

Mijn merrie moet nu toch echt wel ontwormd worden. Ze is vorige week gescand en nu 20 dagen drachtig. De DA heeft mij gezegd nog even te wachten met ontwormen. Maar uhm... Wanneer is het safe te ontwormen?

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Wanner drachtige merrie ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:22

Denk na een dag of 35 als ze het hartje hebben zien kloppen.

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Re: Wanner drachtige merrie ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:56

Is er al een mestonderzoek gedaan? Zo niet dan kun je dat alvast wel doen. Anders zou ik wachten tot de 6 weken scan kun je het weer vragen. Of de da bellen.

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:52

Nee geen mestonderzoek. Ze schuurt haar staart en dan weet ik al genoeg. Afgelopen najaar wel onderzoek laten verrichten en was toen lichte besmetting. Heb toen ontwormd met Equest Pramox. DA heeft toen geadviseerd in het voorjaar te ontwormen met Equest (ligt al klaar) en pas later in het weideseizoen eventueel mestonderzoek te doen. Heb anderhalf jaar terug flinke worminfectie gehad bij deze merrie (toen zogend) en dat wil ik nooit meer meemaken!
Maar idd nu best nog ff wachten tot volgende scan.

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Re: Wanner drachtige merrie ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:32

Kijk uit met moxidectine, zit volgens mij in equest. Mocht toen van mijn dierenarts ook niet alhoewel het volgens de voorschriften wel aan drachtige merrie mag worden gegeven maar dit was pas sinds kort. Beter is een middel met ivermectine.