Vullen van uier , hoelang nog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vullen van uier , hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:24

Dat ik hier ooit posten zou... Op de zorgboerderij hebben ze een kudde minishetjes lopen , 5 dames en een heer die nu in de winter apart staat. Maar nu komt de spannende tijd van de veulentjes *\o/* , elke dag kijk ik naar de uiers maar heb er weinig verstand van verder. Van 3 vermoeden we dracht , 2 zijn onzeker 1 lijkt vrij jong (weet compleet niks over hun op leeftijd gebied etc) Nu maakt 1 merrietje toch wel duidelijk uier , ze raken voller en de spenen staan naar elkaar toe te wijzen geen harsjes dat gedeelde snap ik gelukkig wel :') . Andere dames lijken geen aanstalten te maken , hier zit ook geen groei in hooguit theezakjes :') .. Kon ook niet echt een site vinden voor de uier kwestie , zo vanaf wanneer vult het en wanneer kan de kleine zich aandienen?

rooswita

Re: Vullen van uier , hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:26

op het moment dat ze gaan kegelen is het meestal nog 24 uur. het is niet alleen de uier die dikker moet gaan worden maar ook de melkstrengen worden dikker. en je ziet op de kont dat de banden gaan hangen dus je krijgt een beetje kuiltjes aan de zijkant bovenop de kont

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:31

En helaas elke merrie doet het weer anders.
Het totaal plaatje geeft je een indicatie maar helemaal geen zekerheid.

Eerst vullende de uiers zich, de tepels op het laatst, vervolgens verschijnen er harsjes (doorzichtig) op, deze worden vloeibaar en plakkerig.
Als laatste stadium drupt er witte vloeistof uit en vlak voor de geboorte is het biest.
Tja en de tijdsspanne..... heel verschillend.

Er zijn merries die bevallen zonder ook maar een van deze tekenen vertoond te hebben.
En er zijn merries die weken lang harsjes vertonen.

Goed in de gaten houden, succes met waken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:12

Dank jullie! De banden idd 8)7 , al heb ik daar de banden verstand van _O- *googelt even* ben er 4 dagen per week dus zit vanaf de vorige vrijdag al te hyperen tot de volgende dinsdag en dan gelijk kijken _O-

En idd elke merrie is anders , zal maar blijven wachten en kijken de 4 dagen per week :)

Zal eens kijken of ik een foto reportage van de dames maak morgen , moet ze dan alle 5 ontharen en op stand krijgen... Een opgave aangezien ze niet veel kennen , ach zijn ze weer een ervaring rijker ;)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:17

Mijn merrie had met 8 maanden al een uier en liet rui
2 weken van tevoren al melk lopen, het is dus bij elke merrie verschillend. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:26

Pfoe 1 mag me foppen als ze dat maar niet allemaal doen hoor :') , vindt dit veel te leuk elke dag kijken en heb door google dit topic :
[KS] Wanneer waken?
gevonden echt super filmpje staat er over slappe banden , zal morgen eens billeninspectie erbij voegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:02

Telefoon leeg:Y) , heb wat foto's voor meer duidelijkheden over welke pony's ik het nou heb :

Dit is de dame in kwestie Caramel:

AfbeeldingAfbeelding

Morgen kunnen we ze eindelijk uitmesten :') , strontplaat was vol en na 4 weken staat de stront mega hoog in hun hok... op de achtergrond Staat de bruin bonte Mandy , Snicker die paar vlekken heeft en donker bruin is en de zwart bonte Sandy. Snicker is denk ik leeg , en Sandy ook dacht ik... Vandaag billeninspectie en her en der wat slappe kontjes Snicker en Caramel waren wel een verschil Caramel was duidelijk slapper! In een ander hok en veel lager is een veulen van vorig jaar Steven , zijn moeder heb ik even geen foto van die stond te ver links toen ik die foto's maakte :P

Afbeelding

En de hengst van de kudde Harry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:41

Vandaag buiten na een grondige onthaarbeurt :
Afbeelding
En poging tot uier foto :
Afbeelding
Banden niet slapper dan wat ze waren , madam veranderd wel in gedrag.

:) verandering zit er al in :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:30

Zaterdagochtend is er een wolk van een hengst geboren :D , hij lag al droog en al bij mams <3

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:26

jeetje dat is snel gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:06