Ik ga voor het eerst mijn merrie laten dekken in mei. Ze heeft vroeger wel al veulens gehad maar nog nooit bij mij en voor mij is het mijn eerste veulen dan.
Het is zo dat ik mijn merrie in april verhuis naar een andere stalling. We zijn op deze niet tevreden.
Op de nieuwe stalling zal ze in kuddeverband, 24/7 op een weide van 4ha komen te staan.
Tot nu toe is mijn merrie altijd de dominante, leidende merrie geweest maar ze heeft tot nu toe bij mij steeds met maximum 2 andere paarden gestaan. Op de nieuwe weide zullen ze met 5 paarden staan, mijn merrie meegerekend. Ik ben dus bang dat er kans is dat ze deze keer misschien niet de leider zal worden.
Op zich is dat geen probleem, maar ik vraag mij af of de rangorde plaats in de kudde invloed heeft op de bevalling (stress etc) en of de andere paarden als die dominanter zijn, veulen en merrie niet zullen aanvallen? Of misschien zelfs het veulen proberen doden of verstoten? Of dat een dominante merrie het veulen zal afpakken van mijn merrie?
Gebeuren zo'n dingen of moet ik me helemaal geen zorgen maken en zal de kudde het veulen verwelkomen?
Ik weet natuurlijk niet hoe de kudde zal zijn als mijn merrie erbij komt, maar tot nu toe is het een rustige kudde die allen overeen komen.