Hopke89 schreef:Je hebt wel door dat je een jong paard hele goede dingen, maar ook hele foute dingen kan leren?
Soms ben je veel beter af met een jong groen paard welke wel de juiste opvoeding heeft gehad dan dat je zelf onervaren bent en een veulen koopt. Groen paard kun je ook nog heel veel kanten mee op.
Mocht je het echt echt heel graag willen, ja dan zou ik er wel voor kiezen deze in de opfok te zetten gezellig in een kudde, leren ze zoveel van.
Let wel op.. het is een kunst om een veulen zonder ongemakken 3 jaar oud te krijgen.
Om je vragen even los van elkaar te beantwoorden op mijn manier en wat ik weet...
1. Waar en wanneer je het beste een veulen kan kopen.
a. Waar, hangt er vanaf wat voor veulen je wilt, wil je een veulen met papieren, goede bloed voering? Wil je er mee gaan fokken? Keuringen? Hoog de sport in? Recreatief rijden? Verschillende fokkers hebben verschillende fokdoelen. Zoek een veulen welke geschikt is voor jou doel. Er zijn ook verschillende veilingen.
b. Wanneer, vooral in het voorjaar worden veel veulens geboren dus najaar begint het aanbod aardig te groeien. Wanneer hangt ook van de leeftijd van het veulen af, vaak geven fokkers wel duidelijk aan wanneer zij toestaan dat veulen bij de merrie weg gaat. Bij ons zijn veulens vaak toch echt al een half jaar oud voor ze eraf gaan. Hengsten vanaf 5 maand, merries blijven er gerust langer bij lopen. Hangt er vanaf hoeveel ze van de merrie vragen.
2. Hoe verzorg je een veulen. Nou dat hangt van je veulen af. Een veulen die in de tijd bij de fokker al netjes heeft geleerd mee te lopen en vast te staan en dergelijke heb je veel minder werk van dan een veulen wat bijv. wat bang is om het hoofd en halster niet makkelijk om en af laat doen, daar zul je dan extra mee bezig moeten. Laat veulen zich overal lekker aanraken, dan kun je gewoon gaan borstelen, vind een veulen het spannend als je bij zijn of haar (noem maar wat) billen komt, ja dan moet je aan het trainen. Ze moeten hun voeten braaf voor je optillen, de 1 heeft dat sneller in het snotje dan de andere.
Wat je vooral door moet hebben is dat je het veulen niet te erg gaat vertroetelen en verwennen.
3. Of hij bij een paard moet staan, ja natuurlijk. Liefst een hele groep. Paarden voeden elkaar het beste op.
Ze leren elkaars ruimte respecteren en elkaars grenzen. Daarom zou ik in jou geval zeker voor een goed opfok adres kiezen.
4. Wat het eten betreft, als je veulen in de opfok zet hoef je daar zelf niet eens heel intensief mee bezig. Alleen als je gaat kijken naar een goed adres let je daar natuurlijk wel op, wat is de kwaliteit van het voer, hebben de paarden de hele dag beschikking tot ruwvoer of niet.
Verder hangt het heel erg af van wat voor ras je voor kiest.
Ruwvoer is voor elk paard belangrijk dus ook voor een veulen. Verder kunnen ze wat brok krijgen, er zijn verschillende soorten voer voor jonge paarden op de markt. Je moet je veulen in ieder geval zeker niet te dik willen hebben. Die voerzakken trouwens staan vaak wel schema's op wat je ze kunt geven.
5. Opleren? Bedoel je dan beleren? Ik weet niet hoeveel ervaring je daarmee hebt, maar gezien je het vraagt zou ik zeggen laat het door een ander doen. Hangt overigens ook wel weer af van het paard zelf in hoeverre je er zelf wat mee kan. Het duurt echt nog wel een hele tijd voor je er een zadel op kan leggen hoor.
Zoiets. Ben vast dingen vergeten, of heb dingen verkeerd verwoord of iets dergelijks. Niet mij aanvallen alsjeblieft medebokkers... Probeer gewoon de vraag te beantwoorden.
Dankje wel,
ben blij dat er iemand tips wil geven i.p.v. commentaar