ruitervakantie met drachtige merrie (+-6maand)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eastpak

ruitervakantie met drachtige merrie (+-6maand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:00

Graag even jullie mening:

Zouden jullie een ruitervakantie doen (dus lessen dressuur, grondwerk, buitenrijden) met een merrie die dan ong. 5 à 6 maand drachtig is?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: ruitervakantie met drachtige merrie (+-6maand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:12

Dat hangt er van af hoeveel last ze al van de dracht heeft en wat je er thuis mee doet. Als dit meer is dan je normaal thuis doet, zou ik het niet doen. De meeste paarden kunnen rustig een uurtje dressuur of buiten rijden. Grondwerk kan altijd. Maar als het bijv 2x daags een uur flink aan het werk is, wordt het misschien teveel. Wanneer is dit? Ik zou ook rekening houden met het weer. Is het dan al erg warm, kan het ook teveel worden. Maar dat hangt er allemaal van af hoe de merrie zich voelt. En wat is haar leeftijd? Een jonge merrie kan het misschien makkelijker aan als een als wat oudere merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:13

Het lijkt me niet verstandig, ook als je denkt aan stress van een andere plek etc. Tenzij ze dat gewend is natuurlijk :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:14

ik zou het niet doen. merrie erbruikt veel energie en heeft veel oedingsstoffen nodig

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:15

Zou het ook niet doen. Verplaatsen gaat toch vaak gepaard met veel stress en dat is niet bevorderlijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:16

Stress tijdens de dracht kan zorgen voor een negatieve energiebalans (ze verbruikt meer energie dan ze binnen krijgt) en dat kan allemaal ernstige gevolgen hebben, voor zover merrie als veulen. Ik zou het risico niet nemen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:22

Het ligt inderdaad aan je merrie en wat je er verder mee doet. Met mijn oudste merrie ben ik altijd alles gewoon blijven doen. Die had totdat ze een maand of 8 drachtig was ook nergens last van, daarna bouwde ik het langzaam af - maar wat haar betreft was dat niet eens nodig.
Maar een andere merrie draagt het veulen gewoon op een andere plek (tenminste, zo lijkt het), dus daar stop ik veel eerder mee.
Waar ik sowieso mee uit zou kijken is je paard op een vreemde plek neerzetten met vreemde paarden - dat zou ik niet zomaar doen ivm rhino en aanverwante enge dingen.
Stress kan een probleem zijn, maar ligt ook weer aan je paard. Als ze vaak meegaan ergens naar toe hoeft dat geen probleem te zijn.
Handelen naar bewind van zaken dus...

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:26

Ze is gewoon te verhuizen (is in 6 maanden al 2x naar andere trainingsstal geweest gedurende een maand en ze komt ook op verschillende piste's/omgevingen). Het is een merrie van dan 6 jaar en het zou haar eerste veulen worden...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:46

Dan zou ik het niet doen, omdat het haar eerste veulen is. Je weet niet hoe ze precies reageert als ze straks langer drachtig is. Als ze al meerdere veulens zou hebben gehad, kun je een beetje nagaan hoe ze dan is. Bij haar eerste veulen zou ik op safe spelen en gewoon lekker thuis blijven. Je wilt niet de goden verzoeken. Volgend jaar is er weer een kans (tenzij je haar straks weer laat dekken).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:44

zou voor mij geen probleem zijn indien de merrie in goede conditie zou zijn.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:51

Niet doen, juist vanaf dit moment zal ze ineens stuk dikker gaan worden en zal de dracht dus ook een stuk zwaarder worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:07

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:11

Denk ook eens aan het extra risico dat je loopt op bijvoorbeeld het verwerpen/aborteren van het veulen (oa rhino!) als je de merrie blootstelt aan vreemde paarden en vreemde omgeving. Ik zou het nooit doen...

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:46

Ik zou het niet doen, ik denk dat dit te zwaar zal zijn.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:51

Ik kon mijn merrie niet meer rijden vanaf een maand of 6 dracht.
Ze gaf toen al heel duidelijk aan er geen zin meer in te hebben.

+ Dat je toch steeds het risico loopt als je met je paard op een andere stal komt, dat ze ziek worden.
Andere bacteriën, virussen etc... dan op de eigen stal en waar ze dus nog geen weerstand tegen hebben.
Dat is meestal relatief onschuldig maar voor een drachtig paard is het niet zo vanzelfsprekend om zomaar medicatie toe te dienen.
Dus beter niet teveel rondreizen met een drachtige merrie.