Hallo iedereen! Mijn paard is (eigenlijk ongewenst) drachtig. We hebben ook alleen maar het beste voor met haar en normaal gezien houden we 't veulen bij ons.
Alleen... Ik weet echt amper iets van veulens, heb al wat op internet opgezocht, boeken vindt ik er niet echt over.. Bijvoorbeeld, wanneer doe in dat veulen de eerste keer een halster aan? Wanneer moet ik het veulen apart eten beginnen eten? Hoe kan ik er het best mee omgaan, laten doen of juist alle dagen echt aanraken en met een borsteltje erover gaan? Wanneer voor de eerste keer buiten laten? Waar laten bevallen?
Ik vind het zo spannend! Binnen een kleine 40 dagen is het al zover! Ze krijgt zowiezo een geboorte melder rond en de dierenarts weet dat ze ongeveer dan bevalt en staat dus klaar als er iets misgaat. Het is Whinny haar 3e veulen dus hopelijk komt alles goed! Het verhaal hoe het komt dat ze drachtig is zet ik liever niet openbaar, als je het wilt weten doe ik wit liever via PB.
Zal vanavond of morgen ook even een foto plaatsen van haar dikke buik!!!
Alvast bedankt, hoop dat ik hier de gouden tips zal krijgen!!
Goede boeken zijn paardenfokkerij van Paul de Vries en Freestyle Fase 2 van Emiel Voest. Het eerste boek gaat in op dracht, geboorte en voeding, het 2e boek gaat over geboorte, de inprentingsfase en er staan nuttige 'hoe doe ik' dingen in. Aan beide boeken heb je wat totdat je veulen een jaar of 3/4 oud is.
Een halster doe ik ze ze eerste dag al om. 5 minuutjes en daarna weer af. Dit gewoon dagelijks herhalen. Het veulen begint na een week of 2 wat gras of hooi mee te plukken, maar echt eten is dat nog niet. Je veulen kan volledig zelfstandig eten op de leeftijd van 4 maanden, maar beter is om je veulen 6-8 maanden bij de merrie te laten blijven. Niet alleen voor de melk, maar juist voor het stukje opvoeding wat de merrie het veulen mee geeft.
Bij ons ben ik de eerste 2 weken behoorlijk intensief met het veulen bezig. Eerst zorgen dat ik van de merrie bij het veulen mag, dan het veulen laten wennen aan aanrakingen, dan laten wennen aan een halster, leren meelopen, zorgen dat het veulen uit zichzelf naar me toe komt. Daarna sla ik weleens een dagje over qua aandacht, maar dan heb je al een belangrijk deel van de opvoeding te pakken. De rest is dan een kwestie van uitbouwen en daar heb je maanden de tijd voor. Een borsteltje doe ik hier met een maand of 2 eens spelenderwijs, vaak leer ik dat tegelijk aan met het vastzetten. Een veulen hoeft in principe niet geborsteld te worden, maar het is makkelijk als ze het kennen.
Hier bevallen ze altijd in een schone en veilig omheinde weide. Dit is de beste plek voor een bevalling in de lente/zomer. Merrie en veulen kunnen niet vast komen te liggen, er is weinig last van bacteriën en andere viezigheid en ze hebben alle ruimte om te bewegen. Een weide met slootkanten is overigens niet veilig, daar kan het veulen invallen.
Mocht je de merrie laten bevallen in een stal, zorg dan voor een veilige omgeving (hoeken, waterbakken etc.). Een geschikte stal is 4x6 meter. Zet in dit geval de merrie tijdig (in ieder geval 2 weken voor de bevalling) in deze box en laat ook het licht aan. Zo kan de merrie aan deze omstandigheden wennen en heb je zelf goed zicht.
Wou, fjordnina, daar heb ik echt wat aan!!! Ze bevalt eind februari, vind t dan precies nog wat kou? Heb ze sinds een maand 's nachts op stal gezet, van 3m op 6,5m. Op haar wei zijn heel veel bomen waarvan er wel eens een tak op de grond ligt. Wat is het beste denken jullie? In de binnenstal of op de wei? Of maakt de temperatuur niet echt uit? Zowiezo als het dan nog maar 6-7 graden is blijft ze beer binnen denk ik. 'S nacht staat ze ook zowiezo binnen
Hier kletsen alle mensen die een veulentje krijgen dit jaar en zitten ook mensen bij met super veel ervaring die altijd dingen willen uitleggen en andere mensen zullen met je meedenken Verder is het gewoon leuk en gezellig om over de kleine spruit te praten als die eenmaal geboren is
Verder vind ik dit artikel wat op de website van ShamalArabs(op bokt en ook in dat topic zit) heel erg nuttig: http://www.shamalarabians.nl/ en dan op bevallingen klikken
fjordnina
Geplaatst: 25-01-13 09:47
Februari is meestal echt te koud voor op de weide. Dan maar in de stal. Je komt qua maat ook behoorlijk in de richting van wat ideaal is, dus dat is prima. Stal goed schoon houden en een onderlaag van zaagsel met daarover stro is het mooiste. Alleen stro wordt door de nattigheid glad, dus vandaar het zaagsel eronder.
De laatste link van Dustinlover zit hier ook standaard uitgeprint in de emmer met bevallingsspullen.
Dustinlover, bedankt, ik ga zeker eens een kijkje nemen! Fjordnina, interessante link, al hoop ik dat 't veulen met beide beentjes vanaf de eerste keer komt ! Bedankt voor 't meedenken, zal morgen een pak zaagsel gaan halen
Als de bevalling begint, zou ik dan nog even wachten met de dierenarts te bellen of hem zowiezo laten komen tijdens de bevalling? Als ze in 't midden van de nacht bevalt, en t gaat goed, zou ik dan niet wachten tot 's morgens?
als je de dierenarts toch 's ochtends laat komen, kan je hem net zo goed bellen als ze 's nachts bevalt gezien je zelf een leek bent, lijkt dat me beter voor de dierenarts minder prettig weliswaar, maar het is zijn job en voor jou even duur en toch zekerder en veiliger
Polleman, laat ons hopen dierenarts heeft haar op 3-4 maanden opgevoeld. Moesten er 2 inzitten dan zou die dat toen al wel gevoeld hebben! Volgens mij is die gedekt door een trekpaard ofzo hahahaha
koeienpoep
Geplaatst: 01-03-13 00:21
zo, beste buik! hoe staat het met de merrie? al tekenen dat het veulen eraan komt?
koeienpoep, het veulen is er nog niet, ze is nog wat ronder geworden (hoewel dat het nu meer hangt dan dat het rond is), uier vult heel traag maar is nu bijna vol
11/03/2013 is mijn merrieveulen geboren! Een brutaal nest is het Geboorte is heel goed verlopen. in 20min is't gebeurd. Dierenarts is er wel bijgekomen, veulen was zo groot dat ze niet meteen snapte hoe ze aan de uier kon. Ze heeft dan eerst melk van de fles gekregen. Na anderhalf uur heeft ze dan zelf de uier gevonden!