Vragen voor opfok.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ProdiseIlona

Vragen voor opfok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:35

Hallo iedereen , mischien is het niet juist om het kopje opfok hier te plaatsen. Maar ik zou niet weten waar het anders tussen moest.
Ik heb een vraagje mijn ouders en ik willen heel graag een jong paard kopen zodat ik het helemaal naar mijn eigenhand kan zetten.
ik heb niet zoveel verstand van veulens maar toch heb ik er al wat gezien bij een boer bij ons in de buurt. ze zijn in eind april/eind juni geboren en staan met ze 4e in 1 stal waaronder 1 hengst en 3 merries.
mijn vraag is dus als ik een van de merries koop moet ik haar dan persee in een opfok stallen ? want ik wil het beste een band met mijn paard op kunnen bouwen. En dat kan volgens mij niet in een opfok..
kunnen jullie mij mischien helpen ?

Alvast bedankt !

petraaken

Re: Vragen voor opfok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:54

F-AM --> KS

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:11

Mijn mening is dat een veulen moet opgroeien in een kudde met leeftijdsgenoten en met volwassen paarden, en met ruimte. Waar dat is, maakt niet uit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:53

ik zou zeker een merrie dichterbij (dus niet op afstand in opfok doen) willen hebben en regelmatig iets kunnen doen, zoals een keer borstelen of een stukje wandelen. Verder zou ik mijn merrie op een plek willen hebben dat zij in een groep staat bij voorkeur verschillende leeftijden. Niet dagelijks- wekelijks iets doen met haar. Een hengstveulen zou ik wel in een opfok groep (dus met leeftijdgenoten) en dan alleen gaan kijken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:05

en waarom is een hengstveulen anders daarin?

als je voor een opfok ver weg kiest, dan schiet je m.i. aan je doel voorbij: nl het feit dat je een jong paard wilt om zelf naar je hand te zetten
doordat je vaak maar 1x per maand bv kan gaan kijken, kan je net zo goed een 3-jarige kopen die net uit de opfok komt

een jong paard heeft speelkameraadjes nodig van eigen leeftijd en volwassen paarden die een opvoedende functie vervullen, verder moet het de kans krijgen veel te kunnen bewegen, dus niet in de winter 24/7 op stal met af en toe een losgooimoment in de paddock. als je dat thuis kan bieden, is een opfok niet noodzakelijk.

ik heb 1x een veulen in de opfok gedaan en doe dat echt nooit nooit nooit meer...
maar ik heb wel zelf de mogelijkheid ze te houden en er zullen ook best prima opfokbedrijven zijn

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 04:14

Misschien een beetje late reactie, maar ik heb mijn hengstenveulen in de opfok en ik heb hem vrijwel dagelijks in handen om te poetsen of een wandelingetje mee te doen. Doe soms ook al een beetje schriktraining met hem (wat automatisch gaat als je over het erf loopt).
Dit gaat heel goed hoor, als je hem maar niet overvraagt en zolang hij er lol in blijft houden. Voor mij is die combinatie met de opfok juist heel fijn. Want in dat half uurtje dat ik met hem bezig ben, leert hij omgaan met mensen en wordt hij spelenderwijs opgevoed en de rest van de tijd staat hij met vriendjes lekker paard te zijn. Maar dan moet je wel de mazzel hebben dat je een opfok in de buurt hebt.

ProdiseIlona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 00:19

eefjj22 schreef:
Misschien een beetje late reactie, maar ik heb mijn hengstenveulen in de opfok en ik heb hem vrijwel dagelijks in handen om te poetsen of een wandelingetje mee te doen. Doe soms ook al een beetje schriktraining met hem (wat automatisch gaat als je over het erf loopt).
Dit gaat heel goed hoor, als je hem maar niet overvraagt en zolang hij er lol in blijft houden. Voor mij is die combinatie met de opfok juist heel fijn. Want in dat half uurtje dat ik met hem bezig ben, leert hij omgaan met mensen en wordt hij spelenderwijs opgevoed en de rest van de tijd staat hij met vriendjes lekker paard te zijn. Maar dan moet je wel de mazzel hebben dat je een opfok in de buurt hebt.

Ja ze staat nu in een kleine opfok,
en het gaat super goed ook. De eerste week toen ik haar had was ze een beetje schuw enzo en nu vind ze het heerlijk om geaait en gepoest te worden het is echt een knuffelkont nu geworden !