Veulen vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Veulen vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 15:22

Hoi allemaal.. Ik heb een aantal vragen voor en over mijn bijna 5 maand oude veulen.

Vanaf de geboorte heeft Luna veel problemen gehad en is ze veel in de kliniek geweest. De rest van de tijd mocht ze niet binnen staan dus stond ze 24/7 in de kudde op de wei.
Nu heb ik dus nog nooit geoefend met vast staan.. Ik wil graag weten hoe ik dit het beste kan doen aangezien haar moeder niet zo braaf kan vast staan. Is het misschien een idee dit samen met mijn ruin te doen?

Ze is nog nooit bij haar moeder vandaan geweest maar ik heb wel besloten om haar niet in de opfok te doen wegens haar medisch gecompliceerde verleden. Het is beter en veiliger als ze thuis in de gemengde kudde blijft. Nu vraag ik me af hoe ik haar dan ooit van haar moeder af moet halen en óf dat daadwerkelijk nodig is?

Luna heeft gewrichtsontstekingen gehad aan haar kogel. Het heeft haar erg veel pijn gedaan en we moesten haar been steeds weer opnieuw behandelen. Het gaat nu goed met haar been maar ze wilt absoluut geen voetjes geven. Ik denk dat ze dit herinnerd aan haar pijn in haar benen. Dus voetje geven = behandelen = pijn.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:29

Voor vastzetten, halstertouw aan halster en deze vastknopen zoals je altijd een paard vast zet, dan een koeienband omdoen en daar ook een touw aan, en deze net iets strakker vastzetten dan het touw aan het halster. Zorg dat je met zijn 2en bent, eentje doet gewoon wat ie zou doen als een paard vast staat, poetsen bijvoorbeeld, de ander blijft achter het veulen staat en zodra deze begint te hangen geeft die een duwtje op de kont, zodat het touw weer los staat. Op het moment als het touw niet gespannen meer staat, kan degene die het veulen aan het poetsen is het veulen belonend toespreken en een aai op de hals geven, en vervolgens weer door gaan waarmee die bezig was.
Het voordeel van de koeienband is dat deze sterker is, een de druk op de hals is minder erg dan op het hoofd. Als een veulen gaat hangen zal die niet zo makkelijk losbreken. Zorg wel dat de band strak om de hals zit, niet dat deze over de oren kan schuiven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Veulen vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 15:31

Bedankt!! Zo'n band heb ik ! :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:35

Je kan ook gerust wachten met spenen tot maart of zoiets ... dit geeft ook wat meer steun aan het veulen tijdens de wintermaanden. Zolang de merrie bijgevoerd wordt en niet in conditie te veel lijdt kan het absoluut geen kwaad.

Wat het voetjes geven betreft ... dit moet gewoon heel rustig gedaan worden aangezien zij een nare verband maakt. Ik zou gewoon beginnen met haar benen te 'aaien' of borstelen. Als ze dit 'aanvaard' na verloop van tijd dan begin je eerst met haar 'goede' benen zonder druk op haar te zetten dat ze het MOET doen. Voetjes geven in het begin is met veulens ook gewoon heel even in de hand en van de grond. Als je het voetje vast houdt terwijl zij protest geeft kan alleen leiden naar sterker weerstand de volgende keer.
In het begin krijgt je altijd voor iedere cm bevordering, 2 cm achteruitgang ... maar de vaste regel met veulens is rust, kalmte, aanmoedingen en herhaling, herhaling, herhaling.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 10:02

Bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:47

Als ze netjes meelopen aan een touwtje kennen ze het principe 'druk' en is vastzetten meestal niet meer zo'n probleem. Dat vastknopen en laten hangen heb ik niet zoveel mee. Mss kan je eerst het meelopen oefenen.

Voetje optillen, eerst veel aanraken en strijken, is ze wat rillerig kan je er evt een halstertouwtje voor gebruiken, beide uiteinden vasthouden, dan hoef je niet zo te bukken. Is ze echt ril dan kan je ook nog afspuiten met de slang, zodat ze aanraking gewend is, maar dat hoeft vaak niet eens. Meestal hebben ze het zo door als je het vaak kort doet. Oppakken, als ze het voetje stilhoudt snel neerzetten, dat is braaf. En als dat kwartje is gevallen is langer vasthouden ook geen probleem meer.