afspenen, lastig veulen hoe ga ik dit oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

afspenen, lastig veulen hoe ga ik dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:10

hallo,

7 weken geleden is mijn veulen van der moeder afgegaan, omdat ik opfok te ver weg vond of te prijzig is ze tijdelijk naar mijn opa en zijn shetjes gegaan. dit waren 2 shetjes die de hele dag eten, tegen het hoefbevangen aan zaten en niet veel deden.
na 2 weken mijn baby erbij waren de shetjes erg opgeknapt! niet alleen omdat ik ze poetste maar ook omdat mijn pony wel graag wou spelen.
nou shetjes werden er dus beter van en ik ook:)
nu is 1 van de shetjes erg dominant, en ook tegen mensen!!
eerst deed ze niks omdat ze de energie er niet voor had, maar nu?.. ze kwam rennend op je af, bijtend en draaide zich dan gauw om, haalde gauw even uit en ging weer weg.
nu was dat voor mij nog niet zo'n probleem, ik was snel genoeg om weg te komen en probeerde het haar af te leren.
nu is mijn opa al wat ouder en kon dus niet altijd weg komen.
dit met nog wat problemen was mijn opa het zat!!
ze moest weer na huis, en liever vandaag als morgen.

nouja oke prima, maar wat nu?? woon op een boerderij dus plek zat! maar ze kan nog niet bij mams, en heb geen andere pony die ik er even bij kan zetten. heb nog wel een pony maar die moet bij de merrie :Y)

veulen staat nu in een stal naast haar moeder, helaas kon ik geen andere plek voor der maken en moeders en andere pony ruilen was ook geen optie. als ze naar buiten gaan komt veulen in de bak te staan en moeders in de wei, samen met de andere pony.
ik heb er een veulentje bij die nu nog 2,5 maand is. als die oud genoeg is gaat ze van mams af en komt ze bij dit veulen.
maar wat in tussentijd??

ze is erg vervelend, als ze der stal uit is gaat ze stil staan, gelijk niet meer voorruit te krijgen, behalve lokkend met voer. of jagen van achteren.
in je 1tje niet handig, en ik wil haar niet alles aanleren met voer! zonder moet ze gewoon kunnen.
als je dan de hele stal uit bent, en mams uit zicht is rent ze naar de bak.
dit is ongeveer 50m lopen en echt geen pretje, buiten het rennen bokt ze ook nog eens!!
ik kan haaar lastig houden en ben bang dat zo'n bok nog wel eens raak kan zijn.

heeft iemand tips?? moeders en andere pony eerst naar buiten ook wel eens geprobeert maar dan rent ze nog harder :(
ook graag tips over verder afspenen, moeders en veulen herkennen elkaar nog veel te goed, doordat ze apart staan kan ze niet drinken maar daar blijft het ook wel bij!

Shirley

Re: afspenen, lastig veulen hoe ga ik dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:12

Kunnen de shetjes van je opa niet een poosje bij jou logeren dan misschien ?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:33

nee dat wil hij helaas niet:(

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:38

Ik zou je veulen toch naar de opfok brengen, dan maar wat verder weg. Haar welzijn gaat voor jouw comfort!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:39

En kan ze dan niet alvast samen met dat veulentje van 2 1/2 maand en diens moeder ?

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:45

_/-\o_ Goeie tip Shirley! Dat zou ik dus ook doen, is het gelijk voor het andere veulen een stuk makkelijker om straks gespeend te worden!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:00

hoe oud was het veulen toen het bij de moeder wegging?
je had het ook geleidelijk kunnen doen overdag bij de moeder en s'nachts in een box ernaast
je kunt het niet alleen buiten zetten er moet wat bij

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 16:33

ze staat nu niet helemaal alleen hoor.. ze staat naast der moeder en een andere pony.
andere veulen is niet bij mij thuis, eigenaar zou wel geen super idee vinden om moeders ook bij mij neer te zetten.
veulen is nu ruim 7,5 maand

opfok geen optie! of jullie sponseren??

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:29

Waarom wacht je niet tot het andere veulen komt en oud genoeg is om te spenen?
Of in de tussentijd overdag samen laten en 's nachts in een aparte stal?
Het veulen alleen laten staan (ook al staan er paarden naast) vind ik not done! Dan eerder de merrie even apart en het veulen bij de andere pony.
Kan de merrie niet naar je opa?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:16

de staldeur van me opa is niet hoog genoeg voor mijn merrie.
en mijn andere pony valt me veulen aan omdat ze graag bij mijn merrie wilt.

weer terug zetten bij mams vind ik een beetje zielug! nu samen en straks weer apart!!! dat is pas not done!!!

ik ben op bokt markt en marktplaats weze kijken en iemand zoekt een stalling voor der veulen in mijn buurt.
misschien is dat wel een idee :)