Oudere merrie drachtig, complicatie's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Oudere merrie drachtig, complicatie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 13:26

Bedankt voor het lezen (en ik hoop heel erg veel dat dit topic juist staan :o )
Oke, dus, ik heb een 16/17-jarige shetlandmerrie (tenminste dat denken we toch) en die is samen met haar veulentje gekomen, veulentje was net 4 maandjes en we vonden dat wat vroeg, nu hebben we besloten haar te houden en we kregen een mailtje dat ze waarschijnlijk zwanger is. Ik vond al dat ze zo raar bijkwam want haar buik is echt giga maar ze heeft geen vet op haar botten (ze kwam graatmager bij ons aan, niet bekapt, helemaal niks) en toch heeft ze onbeperkt toegang tot hooi en gras en heeft ze heel wat gegeten.
Nu, ik heb nog nooit een zwanger paardje gehad en met haar (ze noemt Belle) wil ik geen fouten maken, ze heeft nog een veulentje dat bij haar drinkt etc. en we weten niet van wanneer ze gedekt is maar ik zal het zeker vragen, en ze heeft knieschijfverplaatsing, ik ga nu dus regelmatig met haar wandelen zodat haar spieren sterker worden, maar nu zit ik dus vol met vragen want ik ben hier een beetje onzeker in.
1. Wat kunnen we haar het beste bijgeven? Er werd ons Recupmach (schrijf je het zo?) aangeraden want ze moet echt bijkomen en mijn mama dacht aan bietenpulp.
2. Kan de knieschijfverplaatsing complicatie's veroorzaken?
3. Van wanneer MOET het andere veulen (Sage) echt weg, ik wil niet dat Sage de melk van het andere veulentje opdrinkt.
4. Moeten we Sage weghalen als het veulentje er is? Dat gaat want we hebben nog een weide en twee andere shetlandpony's, zo ja, kan de andere (die er nu ook bijstaat) dan blijven?
5. Mag ik haar nu ontwormen? (natuurlijk in beraad met de dierenarts welk spul dan)
6. Zijn er dingen die ze niet bijgevoerd mag krijgen?
7. Sage is hengst en wordt zo vroeg mogelijk gecastreerd, wanneer mag hij er terug bijgezet worden? Hoeveel tijd moet er dan verstreken zijn (hij is nu 9 maandjes)

Dankjewel voor het lezen

fjordnina

Re: Oudere merrie drachtig, complicatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:00

Ik zou het veulen er nu direct afhalen. Beter voor het veulen is 6 maand, maar een merrie die zoogt én draagt én daarbij mager is moet de energie in zichzelf steken en niet aan het veulen weggeven.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en zodra het veulen 4 maanden was en zelfstandig kon eten is ze eraf gegaan om de merrie er bovenop te helpen.

Als je het veulen eraf haalt geef je ongeveer een week/2 weken geen energierijke voeding om zo het uier op te laten drogen. Daarna ga je de merrie met kwalitatief goed voer voeren.
Informatie hierover is hier te vinden:
http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... re-paarden
Hou met het voeren wel goed in de gaten dat je een shetlandmerrie hebt en dat deze sober gehouden moeten worden, ze krijgen dus snel teveel voedingsstoffen binnen en dat kan problemen opleveren als hoefbevangenheid. Voel regelmatig de manenkam na, deze moet soepel aanvoelen en niet hard en stug.

Verder zou ik gezien de staat bij aankomst van de pony de dierenarts mest en bloedonderzoek laten doen om te kijken of ze wormen heeft. Zo ja, dan kan dat een deel van de magerheid verklaren en kan dat direct met het juiste middel opgelost worden.

De knieschijfverplaatsing kan inderdaad complicaties veroorzaken, maar in principe niet met betrekking tot de dracht of geboorte al is het wel een extra belasting.

Ik laat merrie en veulen altijd ongeveer een week met zijn tweetjes, zo kan het veulen sterker worden en de merrie bijkomen van de bevalling. Daarna kunnen ze gewoon in de kudde. Het veulen van dit jaar krijgt dan ook (over het algemeen) niet meer de kans om te drinken.

Het veulen van dit jaar kan gecastreerd worden zodra beide ballen ingedaald zijn. Gebruikelijk is echter om dit te doen in het jaar dat ze 1 zijn. Een hengst van 1,5 jaar kan al dekrijp zijn. Overleg ook even met je dierenarts, die kan de situatie ter plekke beoordelen.
Een hengst moet na de castratie zo'n 6-8 weken niet bij merries staan om ongewilde dekkingen te voorkomen

Ik lees dat het veulen al 9 maanden is, dan zeker van de merrie afhalen, die kan inmiddels echt zonder en de merrie heeft de energie voor zichzelf nodig.