)Oke, dus, ik heb een 16/17-jarige shetlandmerrie (tenminste dat denken we toch) en die is samen met haar veulentje gekomen, veulentje was net 4 maandjes en we vonden dat wat vroeg, nu hebben we besloten haar te houden en we kregen een mailtje dat ze waarschijnlijk zwanger is. Ik vond al dat ze zo raar bijkwam want haar buik is echt giga maar ze heeft geen vet op haar botten (ze kwam graatmager bij ons aan, niet bekapt, helemaal niks) en toch heeft ze onbeperkt toegang tot hooi en gras en heeft ze heel wat gegeten.
Nu, ik heb nog nooit een zwanger paardje gehad en met haar (ze noemt Belle) wil ik geen fouten maken, ze heeft nog een veulentje dat bij haar drinkt etc. en we weten niet van wanneer ze gedekt is maar ik zal het zeker vragen, en ze heeft knieschijfverplaatsing, ik ga nu dus regelmatig met haar wandelen zodat haar spieren sterker worden, maar nu zit ik dus vol met vragen want ik ben hier een beetje onzeker in.
1. Wat kunnen we haar het beste bijgeven? Er werd ons Recupmach (schrijf je het zo?) aangeraden want ze moet echt bijkomen en mijn mama dacht aan bietenpulp.
2. Kan de knieschijfverplaatsing complicatie's veroorzaken?
3. Van wanneer MOET het andere veulen (Sage) echt weg, ik wil niet dat Sage de melk van het andere veulentje opdrinkt.
4. Moeten we Sage weghalen als het veulentje er is? Dat gaat want we hebben nog een weide en twee andere shetlandpony's, zo ja, kan de andere (die er nu ook bijstaat) dan blijven?
5. Mag ik haar nu ontwormen? (natuurlijk in beraad met de dierenarts welk spul dan)
6. Zijn er dingen die ze niet bijgevoerd mag krijgen?
7. Sage is hengst en wordt zo vroeg mogelijk gecastreerd, wanneer mag hij er terug bijgezet worden? Hoeveel tijd moet er dan verstreken zijn (hij is nu 9 maandjes)
Dankjewel voor het lezen