veulen in de winter buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

veulen in de winter buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 17:46

Ik Sta op het punt dat ik een veulen wil gaan kopen.
Maar nou heb ik een wei gevonden waar die 24/7 buiten staat en dat gewoon winter en zomer.

Maar nou zei iemand dat die dan tot zijn 3 jaar niet de winter buiten mag staan. Maar dit is toch niet zo?
Want je heb toch ook opfok waar ze altijd buiten staan?

Wat is hier dus waar aan en wat kan ik het beste doen?

Anoniem

Re: veulen in de winter buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:05

Waarom zou dat niet kunnen? Staat ie wel met een maatje?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:10

Als hij een plekje heeft om te schuilen tegen de regen en de wind, droog kan liggen, genoeg hooi en een paardenmaatje heeft dan zal hij dat prima overleven. Het is juist goed voor de weerstand als ze lekker veel buiten lopen. Mss kun je je nog een beetje inlezen voordat je ook daadwerkelijk een paard gaat aanschaffen, want door deze vraag heb ik het idee dat je nog niet heel veel ervaring met paarden hebt? Ik kan er mss naastzitten?

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:22

Ilk zou ook niks kunnen bedenken waarom het niet zou kunnen. In de natuur staan ze ook gewoon buiten. Hij zou gewoon beschikken over een schuilstalletje en komt met 5 andere er te staan.

Ervaring met paarden heb ik wel rij al 14 jaar paard en altijd eigen paard gehad maar een volwassen paard is iets anders als een veulen ;) en bij sommige dingen ga je zelf twijfelen

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:27

Ons veulen stond en staat in een kudde met schuilstal. Toen het sneeuwde stonden ze allemaal buiten het schuilhok . De vacht beschermd ze tegen de sneeuw . Nog steeds staat deze groep bij elkaar en in weer en wind bijna altijd buiten hun schuilstal. Ze zijn er alleen om te eten en te spelen met het verse stro. Ze verkiezen de buitenlucht boven hun schuilstal. Zijn stuk voor stuk gezonde paarden.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:31

Misschien is het een idee om je eerst eens beter te verdiepen in het houden van een veulen want behalve of hij in de winter wel of niet buiten kan staan,komt er nog wel meer om de hoek kijken. ;)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:34

Faruba schreef:
Misschien is het een idee om je eerst eens beter te verdiepen in het houden van een veulen want behalve of hij in de winter wel of niet buiten kan staan,komt er nog wel meer om de hoek kijken. ;)

Dat weet ik ook allemaal. Iemand die vaker veulens heeft en fokt helpt me er ook bij :j Maar dit was gewoon een vraag omdat ik zelf ging twijfelen.

De rest bedankt :D

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:54

Ja hoor dat kan prima, mijn veulen staat deze winter ook gewoon dag en nacht buiten met schuilstalletje en ze heeft al een lekker beren vachtje. Wanneer het veulen iets mankeert aan zijn gezondheid is het natuurlijk een ander verhaal.

Veel plezier met je veulen!! Heel leerzaam en lekker van genieten

Foto? :o

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:58

Zal je even de foto sturen in een pb aangezien die nog niet van mij is

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:05

Veulens (en jonge paarden algemeen) horen gewoon continu rond te lopen om hun spieren, gewrichten, pezen en heel hun bewegingsmechanisme te versterken. Door continu buiten te lopen en zich te kunnen aan passen aan alle weersomstandigheden gaan ze algemeen sterker zijn. Ze kunnen ook een beter immuunsysteem opbouwen.

Dus ik zou zeggen gewoon op de weide houden. Een schuilstal is inderdaad nodig om zich tegen de wind te kunnen verweren, zeker als het koud is en het een ijzige wind is. Het beste is ook om continu ruwvoer te geven, deze energie kunnen ze dan weer gebruiken om hun lichaam warm te houden. (Een) speelmaatje(s) is inderdaad ook beter, omdat ze dan van elkaar leren wat sociaal contact is en als ze samen kunnen spelen, heb je minder kans dat ze het bij jou gaan proberen, omdat ze jou dan enkel zien als contact. Dus het scheelt ook al weer een deel in de opvoeding.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:06

hou er ook erg in, dat als ze in dezelfde wei blijft staan, dat je voor de zomer geen gras hebt. je hebt meer nodig als 1 wei.

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:48

Joolien schreef:
Waarom zou dat niet kunnen? Staat ie wel met een maatje?

Idd, ik denk dat het gewoon kan?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:50

bij ons in de buurt zag ik van de winter ook een veulen staan (in een kudde), was koude winter, sneeuw/vrieskou en er was geen schuilstal, veulen stond zonder deken en moet zeggen hoe zielig ik het vond hij is de winter goed doorgekomen...

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:56

Hangt er ook een beetje vanaf wat ie gewend is natuurlijk..
Als ie nu op stal staat, is het een beetje bruut hem zo de hele winter de wei op te knallen..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:57

dito schreef:
bij ons in de buurt zag ik van de winter ook een veulen staan (in een kudde), was koude winter, sneeuw/vrieskou en er was geen schuilstal, veulen stond zonder deken en moet zeggen hoe zielig ik het vond hij is de winter goed doorgekomen...

ooit wel eens een veulen MET deken gezien dan? :P

nee hoor ts helemaal goed! schuilstal is ideaal.. voor mij een van de beste manieren om een jong paard op te laten groeien!
ik zou er niet aan moeten denken om mijn paarden in een opfok te zetten waar ze heel de winter binnen moeten staan

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:59

beide veulens (aka mamoetten, door het vele haar) van mij en vriendin blijven deze winter gewoon lekker buiten met hun mama's :)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 00:36

bedankt iedereen voor de tips.
koop van veulen is toch niet door gegaan. ga toch voor een 3 jarige waar ik gelijk mee aan de gang kan

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:47

Tuurlijk kunnen die buiten blijven :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:48

Ashleytjuhh schreef:
koop van veulen is toch niet door gegaan. ga toch voor een 3 jarige waar ik gelijk mee aan de gang kan

Ow, dat is jammer, waarom dan? :)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 00:54

Sjors schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Ow, dat is jammer, waarom dan? :)

omdat mijn ambitie toch in de sport ligt en ik hier graag terug in wil keren. en met ee 3 jarige dit sneller lukt als met een veulen